اتصال ۹۸ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۹۸ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند و بیش از نیمی از خدمات خود را از این طریق انجام می‌دهند.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، «عیسی زارع‌پور» با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره محقق شدن مهم‌ترین سند بالادستی گفت: یکی از این کارهای بزرگی که مبتنی بر قانون بودجه برنامه ۱۴۰۱ انجام شد و گام‌های بعدی آن در برنامه ۱۴۰۲ است، مربوط به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند است که اکنون ۹۸ درصد دستگاه‌های اجرایی به آن متصل شده‌اند و نزدیک به نیمی از خدمات خود را از این طریق انجام می‌دهند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: دولت هوشمند زمانی تحقق پیدا می‌کند که برای انجام کارها مراجعه حضوری و بدون ارایه مدرک، خدمت را در هر ساعت شبانه روز دریافت کنید. برای این کار یک برنامه ۴ ساله پیش‌بینی کرده بودیم که با گذشت ۲ سال از آن، هر سال در قانون بودجه تکالیف دستگاه‌ها را مشخص کرده‌ایم تا نهادهای نظارتی عملکرد آن‌ها را پیگیری کنند.

زارع‌پور درباره نقش رسانه در تحقق پنجره خدمات دولت هوشمند گفت: برای تحقق دولت هوشمند نقش رسانه مهم بود و اگر پیگیری‌های آن‌ها نبود این اتفاق رخ نمی‌داد. برخی روزها آنتن زنده صدا و سیما شبانه‌روز به این موضوع اختصاص داشت. خیلی خوب است که این میزان از مطالبه‌گری در رسانه وجود دارد. این پروژه به نفع مردم است. سال گذشته در همین ایام با رئیس صدا و سیما جلسه‌ای داشتیم و درباره این موضوع صحبت کردیم و مطالبه‌گری از آن‌جا شروع شد.

وی با تاکید بر اینکه امسال در قانون بودجه گام‌های تکمیلی پیش‌بینی شده است، گفت: گام بعدی این است که ۱۰۰ درصد خدمات دستگاه‌ها به صورت الکترونیکی و یک پنجم آن به شکل کاملا هوشمند به مردم ارائه شوند. شاید تحقق این رویا به نظر سخت بیاید اما با همراهی مردم، رسانه و دستگاه‌ها اکنون شاهد محقق شدن آن هستیم.

زارع‌پور گفت: یکی از اهداف ما این بود که یک اتاق شیشه‌ای داشته‌ باشیم تا کیفیت و چگونگی ارائه خدمات در آن مشخص باشد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: یکی دیگر از گام‌های بزرگی که در این خصوص برداشته شد مربوط به پیام‌رسان‌های و شبکه‌های اجتماعی بومی است که سال گذشته وضعیت کاملا متفاوتی نسبت به امسال داشتند. ما در دولت سیزدهم به دنبال حمایت ویژه از پیام‌رسان‌های بومی بودیم تا بتوانند با نسخه‌های مشابه خارجی رقابت کنند. اما سال گذشته اتفاقاتی در کشور رخ داد که نهادهای امنیتی مجبور به اعمال محدودیت بر این پلتفرم‌ها شدند و همین مساله باعث شد کار ما بیشتر شود و مجبور شدیم در فرصت کوتاهی زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم تا شرمنده مردم نشویم.

زارع‌پور گفت: این سکوها پذیرای میلیون ها نفر در روز هستند و در همین ایام حج گذشته (از اوایل خرداد تا اواخر تیر ماه) و در حدود ۵۰ روز، نزدیک به ۱۴ و نیم میلیون تماس از عربستان از طریق دو پیام رسان ایرانی داشتیم که مردم ۸۰ درصد رضایت داشتند.

وی افزود: این پیام‌رسان‌ها در خارج از کشور نیز قابلیت استفاده دارند. متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی هنوز از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند و خواهش من این است که پیام‌رسان‌های داخلی را جایگزین کنند.

کد خبر 65773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =