نحوه صدور صورتحساب‌های الکترونیکی برای مودیان مالیاتی تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ساز و کار نحوه صدور صورتحساب‌های الکترونیکی موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را تعیین و تصویب کردند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، ‌در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که ارجاعی از صحن علنی مجلس است، در دستور کار قرار گرفت و ماده (۱)، (۲) و (۳) این لایحه به تصویب نمایندگان رسید.

براساس ماده (۱)‌ که به تصویب رسید، الزام مؤدیان به صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به ترتیب زیر انجام می‌شود:

۱- تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرائی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده (۱۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ اول مهرماه ۱۴۰۲.

۲- تمام اشخاص باقی مانده از تاریخ اول دی ماه ۱۴۰۲. تاریخ‌های مذکور در این ماده قطعی و غیرقابل تغییر است و در صورت هرگونه تخطی از رعایت آنها، مطابق قوانین مربوط با متخلفان برخورد می‌شود.

به منظور رعایت موارد زمانی مقرر در این ماده، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است به ازای هر ماه تاخیر نسبت به موعد زمانی هر یک از بندهای (۱) و (۲) این ماده، به میزان ۵ درصد و تا سقف ۵۰ درصد از منابع اختصاصی سازمان امور مالیاتی کشور موضوع ماده (۲۱۷) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سوم اسفندماه ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن را کاهش دهد.

پس از اینکه سازمان مالیاتی کشور به تایید وزیر امور اقتصادی، ‌ امکان صدور و ارسال صورت حساب های الکترونیکی توسط تمامی مودیان را فراهم کرد، درصدهای کاهش یافته به حالت قبل بر می‌گردد.

براساس ماده (۲) لایحه مذکور نیز سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۳ تا ۱۰۰ درصد جرائم موضوع ماده (۲۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را با رعایت ماده (۱۹۱) قانون مالیات های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

همچنین طبق ماده (۳) نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ صورتحساب‌هایی که در سامانه مؤدیان صادر نشده است، قابل قبولاست. در این مدت، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مؤدیان در پایان هر دوره، نسبت به تهیه اظهارنامه برای تمامی مؤدیان اقدام کند.

مؤدی یک ماه پس از پایان هر دوره فرصت دارد تا با ثبت خریدها و فروش‌هایی که صورتحساب‌های آن‌ها در سامانه مؤدیان صادر نشده است، اظهارنامه ارسال شده توسط سازمان را تکمیل و از طریق سامانه مؤدیان به سازمان مسترد کند. صورتحساب‌های الکترونیکی با رعایت ماده (۹) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مورد تایید بوده و قابل رسیدگی نیست.

کد خبر 65170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =