کریدورهای ارزش آفرین ایران راهی برای تحقق رویای کمربند - راه چین

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادرودریانوردی از نیاز چین به کریدورهای ارزش آفرین ایران برای تحقق طرح کمربند - راه خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسن بیک محمدلو با اشاره به طرح‌کمربند - راه چین و نقش ایران در طرح اقتصادی بزرگ چین، افزود: ایده طرف چینی تقریبا از سال ۲۰۱۳ مطرح شد که بنا بر برآوردها بیش از نصف جمعیت جهان را مد نظر قرار دادند و کمتر از نصف تولید ناخالص جهان در طرح کمربند مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: چین این ابتکار عمل را در مقابل طرح آمریکایی‌ها که در سالهای بعد از جنگ جهانی انجام دادند.

بیک محمدلو افزود: باید توجه کنیم که چین برای صادرات و جریان کالا و خدمات به این ابتکار عمل احتیاج دارد و این را در دستور کار گذاشته است و برای این موضوع که جریان شرق به غرب را تکمیل کند، حتما باید روی کریدورهای ارزش آفرین حرکت و همزمان در انتقال کالا سرعت، امینت و قیمت را لحاظ کند. بنابراین جایگاه ایران از لحاظ ژئو استراتژیک مدنظر است، این حتی فارغ از سابقه تاریخی جاده ابریشم مورد تحلیل است.

معاون منابع سازمان بنادر گفت: باید یک تصمیم استراتژیک بگیریم که در برنامه راهبردی با چینی‌ها کدام موارد و چگونه باید در دستور کار بگذاریم. این تصمیم راهبردی، جریانِ سرمایه‌گذاری کشور را خط دهی و سامان می‌دهد.

به گفته این کارشناس اقتصاد دریا، فارغ از بحث سیاسی، طراحی کریدورهای حمل کالا و ایجاد جریان بار است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کالاهایی که در جهان جابجا می‌شود دریابرد است و ۹۰ درصد جریان کالایی بر بستر دریا است. در کنار دریا، موضوع جاده اعم از ریل وجاده مورد توجه قرار می‌گیرد. ترکیب این دو این را نشان می‌دهد که باید برنامه تلفیقی برای لجستیک کار با طرف چینی داشته باشیم. در حوزه جاده و ریل مبادی ورودی کالا در استان‌های شرقی مورد توجه قرار گرفته است که البته بخش قابل توجهی از حوزه شرق به تعیین وضعیت افغانستان و آماده بودن زیرساخت ریلی و جاده‌ای ایران بازمی‌گردد.

معاون منابع سازمان بنادر تصریح کرد: در بحث بندری و دریایی حتما باید سرمایه گذاری مشترکی شکل بگیرد که این سرمایه گذاری مشترک می‌تواند در بستر «سواحل مکران» شکل بگیرد که در قالب توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یا ایجاد بندر بزرگ (مگاپورت) مکران و هوشمندسازی و ارتقای بهره وری بنادر باشد.

بیک محمدلو گفت: بستر سرمایه گذاری طرف چینی یک زمینه زیرساختی و سخت افزاری دیگر نیاز دارد آن هم به تعریف کار مشترک برای تامین تجهیزات بازمی‌گرد که موضوع تامین و نوسازی ناوگان می‌تواند مدنظر قرار گیرد تا به تجهیزات استراتژیک‌ حوزه بندری مثل انواع جرثقیل و لایروب‌های مجهز باشد.

این‌ کارشناس اقتصاد دریا نیز گفت: بستر نرم افزاری برای ادامه کار وجود دارد که به تعریف خطوط مشترک و تشکیل شرکت‌های مشترک حمل و نقلی و طراحی زمینه‌های کار می‌تواند مورد توجه باشد تا جریان ترانزیت کالا بین چین، حوزه آسیای غربی و بعد اروپا را از طریق بنادر جنوبی و شمالی کارسازی کند.

معاون منابع سازمان بنادر گفت: حتی با اوضاع نامناسب کنونی که در بخش جاده و ریل داریم، جابجایی هر تن کالای ترانزینی می‌تواند بالغ بر ۳۰ دلار درآمد ارزی داشته باشد که می‌تواند افزایش درآمد ترانزیتی و اثرگذاری منطقه‌ای و بین المللی را در پی داشته باشد.

کد خبر 60990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =