به گزارش اگزیم نیوز، کاظم جلالی روز پنجشنبه در گفت و گویی در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو گروه بریکس در کازان افزود: آقای پوتین در ملاقات روز چهارشنبه از آقای پزشکیان باری دیگر دعوت کردند که در سفری رسمی به روسیه، موافقتنامه جامع همکاریهای دو کشور با حضور دو رئیس جمهور امضا شود.
سفیر ایران در روسیه گفت: آقای پزشکیان نیز هم در ملاقات و هم بعد از آن به من ابلاغ کردند که مجموعه موافقتنامههای دوجانبه را جمعآوری و آماده امضا کنیم.
وی اظهار داشت: علاوه بر موافقتنامه جامع، چند سند دیگر نیز نیازمند امضای رؤسای جمهور است که در این زمینه میتوان به موافقتنامه انتقال گاز روسیه به ایران و موافقتنامه مرتبط با کریدور شمال – جنوب اشاره کرد.
جلالی با بیان اینکه موافقتنامه جامع همکاریهای ایران و روسیه آماده امضا است، گفت: امیدواریم در هماهنگی با دفتر رئیسجمهور در راستای نهایی کردن موافقتنامههای دیگر میان تهران و مسکو و تعیین زمان امضای این اسناد در سفر رسمی آقای پزشکیان به روسیه در نخستین فرصت ممکن در ماههای آینده گام برداریم.
سفیر ایران در روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا موافقتنامه مرتبط با کریدور شمال – جنوب مباحث جدیدی را شامل میشود،گفت: خیر، این موافقتنامه در راستای عملیاتی کردن اسناد همکاری قبلی میان دو کشور و همچنین احداث خط ریلی پهن است که از قبل، در دستور کار ایران و روسیه بوده است.
رئیسجمهور سهشنبه یکم آبان ۱۴۰۳ در پنجمین سفر خارجی خود، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، وارد شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.
این اجلاس که روز چهارشنبه دوم آبان به صورت رسمی و با برگزاری اجلاس اصلی سران آغاز به کار کرد، پنجشنبه سوم آبان ماه نیز با برگزاری اجلاس بریکس پلاس متشکل از سران کشورهای بریکس و کشورهای علاقه مند به همکاری با این گروه به کار خود پایان خواهد داد.
پزشکیان ظهر چهارشنبه در نشست اصلی سران بریکس ضمن تشریح ظرفیتهای متقابل بریکس و ایران برای همکاریها، پنج پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این اتحاد ارائه داد و گفت: پیگیری برنامههای بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود.
رئیس جمهور پس از این نشست به صورت دوجانبه با همتای روسی خود دیدار و گفت و گو کرد. این ملاقات، دومین دیدار پزشکیان و پوتین بود. روسای جمهور ایران و روسیه پیش تر ۲۰ مهرماه در حاشیه یک همایش بین المللی در عشق آباد ترکمنستان برای نخستین بار دیدار و گفت و گو کرده بودند.
پوتین در این دیدار اطمینان داد که توسعه زیرساختهای ریلی ایران و احداث واحدهای نیروگاه اتمی بوشهر در اولویتهای روسیه و ایران قرار دارد.
رئیس جمهور پزشکیان نیز در این دیدار با بیان اینکه پیشبرد تفاهمات و اجرای توافقات با روسیه را شخصا پیگیری میکنم، افزود: معتقدم روابط ایران و روسیه راهبردی و برای هر دو کشور بسیار مفید است. همچنین چارچوب بریکس را همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگهای که در هر سه با پشتیبانی روسیه عضو شدهایم، بستر مناسبی برای تعامل سازنده با شما میدانم.
گروه بریکس در سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ یک سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد. سپس جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دیماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند.
روسیه از دی ماه ۱۴۰۲ ریاست دورهای یک ساله گروه بریکس را بر عهده دارد و در این چارچوب، برگزاری بیش از ۲۵۰ رویداد را در طول یک سال ( ۲۰۲۴ میلادی) برنامه ریزی کرده که از این تعداد تاکنون حدود ۲۰۰ رویداد با مشارکت کشورهای عضو در حوزه های سیاست و امنیت، اقتصادی و مالی، ارتباطات فرهنگی و بشردوستانه برگزار شده است.
تفاهمنامه همکاری دوجانبه در حوزه انتقال گاز طبیعی روسیه به ایران ششم تیرماه ۱۴۰۳ بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم اسپرت امضا شد.
پایگاه تحلیلی فدرال سیتی روسیه پیش از این در این باره نوشت: تفاهمنامه امضا شده بین گازپروم و شرکت ملی گاز ایران، احداث بزرگترین خط لوله گاز از طریق دریای خزر با ظرفیت حداکثر ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز را پیشبینی کرده است.
در این گزارش آمده است: با ساخت این خط لوله انتقال گاز، پمپاژ ۱۱۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال امکان پذیر خواهد بود. البته چنین حجم عظیمی تنها در صورتی می تواند مورد تقاضا باشد که همکاری اقتصادی نزدیک بین مسکو و تهران برقرار باشد.
در ادامه این مطلب آمده است: با توجه به اینکه حجم عمده ذخایر گازی ایران در جنوب این کشور قرار دارند، روسیه به خوبی میتواند گاز طبیعی استانهای شمالی ایران را با موفقیت تامین کند و سوآپ گاز از ایران به کشورهای ثالث سازماندهی شود.
پیش از این، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با رد شایعات مطرح شده در شبکههای اجتماعی درباره طرح خط ریلی رشت – آستارا گفت: نه روسها از ساخت این خط عقبنشینی کردهاند و نه مشکل جدی وجود دارد؛ تنها باید کل زمینهای مسیر تملک شود.
کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل میشود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقودهای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است. ایران و روسیه اردیبهشتماه ۱۴۰۲ برای ساخت این خط ریلی، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. با اجرایی شدن این توافق برای احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق کوتاهترین مسیر ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.
نظر شما