سود ۱۶۰۰ میلیارد تومانی سامانه خودنویس در جیب مردم/ حذف واسطه‌ها از معاملات مسکن

یک نماینده مجلس با اشاره به طرح دولت برای ثبت معاملات مسکن در سامانه خودنویس، این اقدام را عاملی برای حذف واسطه‌ها عنوان کرد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه مسکن این است که مسکن تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و مورد معاملات مکرر قرار می‌گیرد. تعداد مشاوران املاک در کشور هر روز در حال افزایش است و عده زیادی از افرادی که در این حرفه مشغول به کار هستند، به سوداگری و دلالی می‌پردازند. این شرایط باعث شده است که قیمت مسکن از کنترل دولت خارج شود و شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها باشیم. شرایطی که در بالا توضیح داده شد به راه‌اندازی سامانه خودنویس در کشور منجر شده است. این سامانه با هدف ساماندهی امور در حوزه مسکن و مقابله با سوداگری در این بخش ایجاد شده است. افراد می‌توانند در این سامانه به صورت رایگان بدون نیاز به مشاورین املاک به تنظیم قراردادهایشان بپردازند.

سامانه مورد بحث به صرفه‌جویی ۱۶۰۰ میلیارد تومانی به نفع مردم منجر شده است. از آنجا که سامانه، سازوکار ساده‌ای دارد، مردم به راحتی می‌توانند در آن به تنظیم قرارداد بپردازند. با توجه به این موارد، مردم رضایت حداکثری از سامانه دارند. در مقابل، مشاوران املاک در برابر سامانه خودنویس مقاومت می‌کنند و نوعی جوسازی منفی علیه این سامانه ایجاد کرده‌اند. با توجه به مزیت‌هایی که سامانه خودنویس برای مردم دارد، انتظار می‌رود دولت در برابر مقاومت مشاوران املاک عقب نشینی نکند و زمینه را برای گسترش استفاده از آن ایجاد کند.

ایستادگی مشاورین املاک در برابر توسعه سامانه خودنویس امری بدیهی است. زیرا همان قدر که این سامانه به نفع مردم است، منافع این صنف را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در همین راستا، نماینده تهران در مجلس سامانه خودنویس را بهترین اقدام دولت در حمایت از مردم در حوزه مسکن ذکر و تصریح کرد: افرادی که بر اثر استفاده از سامانه‌ها منافع‌شان به خطر می‌افتد، قطعاً در برابر گسترش سامانه مقاومت نشان می‌دهند، اما واقعیت این است که سامانه‌ها به نفع مردم است و طرفین معامله را به صورت مستقیم و رایگان با یکدیگر مرتبط می‌کند و باید دولت از توسعه خود اظهاری مردمی و شفافیت در بازار مسکن حمایت کنند. قطعاً سامانه خودنویس به نفع مردم است و حذف واسطه‌ها اتفاق می‌افتد.

حسین صمصامی با اشاره به این موضوع که استفاده از هر سامانه‌ای که باعث شفافیت اطلاعات بشود، مورد تأیید است و مثبت ارزیابی می‌شود، افزود: هر اقدامی که باعث سهولت در انجام کارها، افزایش سرعت انجام امور و بالا رفتن سطح شفافیت شود، قدمی مثبت در اقتصاد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس باعث کاهش هزینه مردم شده است و آن‌ها نیازی به دادن مبلغی به عنوان حق‌الزحمه به مشاورین املاک ندارند و در سامانه به صورت رایگان قراردادشان را ثبت می‌کنند. کاهش هزینه‌های مردم در حوزه مسکن از اهمیت بالایی برخوردار است و به نوعی کمک به خانوارهاست.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اقداماتی در راستای مقابله با سوداگری در مجلس به تصویب رسیده است. از جمله می‌توان به تدارک قانون مالیات بر سفته‌بازی و سوداگری اشاره کرد. پیش نیاز اجرای این طور قوانین همین سامانه‌ها هستند که باید استفاده از آن‌ها با جدیت در دستور کار باشد.

وی گفت: سامانه خودنویس در حذف واسطه‌ها موثر خواهد بود و از بین بردن واسطه در معاملات ضرورت زیادی دارد. به این ترتیب، از هزینه‌ها کم و بر شفافیت کارها اضافه می‌کنیم. این که طرفین معامله به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و خودشان به تنظیم قرارداد بپردازند، از جهات مختلف برایمان مزیت دارد.

وی ادامه داد: به طور کلی، سامانه‌ها با هدف ساماندهی امور و سرعت بخشیدن به کارها و بالا بردن سطح شفافیت در بخش‌های مختلف راه‌اندازی می‌شوند و می‌توانند کمک کننده باشند.

این نماینده مجلس در مورد صدور کد رهگیری در سامانه خودنویس برای قراردادهایی که مردم منعقد می‌کنند، گفت: وقتی افراد در سامانه به تنظیم قرارداد می‌پردازند، این قرارداد جنبه قانونی دارد و سندیت پیدا می‌کند. این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا این امر باعث می‌شود مردم از بابت قانونی بودن قراردادهایشان نگرانی نداشته باشند.

صمصامی گفت: افرادی که بر اثر استفاده از سامانه‌ها منافع‌شان به خطر می‌افتد، قطعاً در برابر گسترش آن‌ها مقاومت نشان می‌دهند، اما واقعیت این است که سامانه‌ها به نفع مردم است و طرفین معامله را به صورت مستقیم و رایگان با یکدیگر مرتبط می‌کند و باید دولت از توسعه خوداظهاری مردمی و شفافیت در بازار مسکن حمایت کنند. قطعاً سامانه خودنویس به نفع مردم است و حذف واسطه‌ها اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه خودنویس یکی از بهترین کارهایی است که در حوزه مسکن به نفع مردم به اجرا گذاشته شده است. هر کسی که در مقابل گسترش استفاده از سامانه خودنویس ایستادگی می کند، قطعاً ذینفع است و به خاطر منافع خودش با سامانه مخالفت می‌کند.

کد خبر 76622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =