رشد صادرات میلگرد و گندله سنگ‌آهن در کنار اُفت فروش سایر محصولات زنجیره فولاد

براساس آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در پنج ماهه نخست امسال رشد صادرات مقاطع طویل فولادی بویژه میلگرد و گندله سنگ‌آهن در شرایطی رقم خورد که صادرات سایر محصولات صنعت فولاد ۱۶ درصد معادل تقریبی ۶۰۰ هزار تن به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشت.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، حکایت از آن دارد که در پنج ماهه نخست ۱۴۰۳، صادرات میلگرد با افزایش ۱۵ درصدی به یک میلیون و ۲۲۸ هزار تن و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی به استثنا تیرآهن با پنج درصد رشد به ۹۶ هزار تن و گندله سنگ‌آهن با افزایش ۴.۳ درصدی به چهار میلیون و ۷۱۷ هزار تن رسید.

پنج ماه اول امسال در کنار رشد صادرات میلگرد، گندله سنگ‌آهن و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی به استثنا تیرآهن حجم صادرات آهن و فولاد کشور در سایر محصولات صادراتی ۱۶ درصد معادل تقریبی ۶۰۰ هزار تن به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

افت صادرات در تمام محصولات زنجیره فولاد جز گُندله سنگ آهن و مقاطع طویل فولادی نشانه ای از دامنه‌دار شدن چالش های صنعت فولاد است که در راس آن ناترازی انرژی قرار دارد و موجب بصدا درآمدن زنگ خطر کاهش درآمد ارزی برای فولادسازان شده است هرچند کاهش صادرات در برخی مواد اولیه می تواند زمینه ساز خروج از خام فروشی باشد.

افزایش صادرات فولاد ساختمانی و نگرانی از افزایش هزینه‌های ساخت در داخل

افزایش صادرات میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی به استثناء تیرآهن که همگی جزو محصولات فولاد ساختمانی است در شرایطی در پنج ماه نخست امسال رقم خورد که تولید پنج ماهه میلگرد با ۹.۲ درصد کاهش به سه میلیون و ۹۶۷ هزار تن رسید و این در شرایطی است که پارسال در همین مدت افزون بر چهار میلیون و ۳۷۰ هزار تن میلگرد تولید شده بود.

افزایش صادرات محصولات فولاد ساختمانی در کنار کاهش تولید این محصولات در داخل می‌تواند بر صنعت ساختمان که در گام(فاز) رکود قرار دارد، تاثیر نامطلوبی بگذارد و زمینه‌ساز افزایش هزینه‌های ساخت خانه در کشور شود.

البته تیرآهن تنها محصول فولاد ساختمانی است که صادرات آن کاهشی بوده و دلیل اصلی کاهش ۱۰ درصدی صادرات آن، تغییر قوانین وارداتی عراق برای ورود این محصول به آن کشور است، هرچند کاهش ۴.۵ درصدی تولید این محصول نسبت به پنج ماهه اول پارسال نیز در این زمینه موثر است.

رشد صادرات میلگرد و گندله سنگ‌آهن در کنار اُفت فروش سایر محصولات زنجیره فولاد

اُفت صادرات ورق‌های فولادی

اُفت ۲۸.۷ درصدی صادرات ورق گرم در شرایطی در پنج ماهه نخست امسال رقم خورد که میزان تولید ورق سرد با ۳.۹ درصد افزایش به چهار میلیون و پنج هزار تُن در این مدت رسید که البته افزایش تولید و کاهش صادرات این محصول نویدبخش تثبیت قیمت‌ها در این محصول صنعتی برای صنایع پایین دستی است.

بیشترین اُفت صادرات ورق‌های فولادی مربوط به ورق سرد است که با ۴۳ درصد کاهش، تنها ۲ هزار و یکصد تن از این محصول از ابتدای امسال تا اول شهریور به بازارهای صادراتی ارسال شده است، اُفت قیمت‌های جهانی و افزابش تقاضای داخلی از دلایل مهم کاهش صادرات این محصول بشمار می‌رود و این در شرایطی است که در این مدت تولید ورق سرد در کشور به یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن رسید که افزایش تولید ۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

پنج ماهه اول امسال کاهش صادرات ورق های پوشش‌دار نیز در حدود ۲۴ درصد بود که درآمد ارزی برای صنعت فولاد از محل صادرات آن را به ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کاهش داد، هرچند تولید این نوع ورق‌ها در این مدت ۲.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

رشد صادرات میلگرد و گندله سنگ‌آهن در کنار اُفت فروش سایر محصولات زنجیره فولاد

کاهش صادرات فولاد میانی

کاهش ۱۸ درصدی حجم صادرات فولاد میانی شامل شمش و تختال(اسلب) در حالی در پنج ماهه اول امسال رخ داد که بدلیل روند نزولی قیمت‌های جهانی، ارزش محصول صادراتی ایران در این مدت ۲۴ درصد کاهش یافت.

بیشترین کاهش صادرات این بخش مربوط به تختال(اسلب) است که در پنج ماه نخست امسال تنها ۵۳۱ هزار تن و به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار صادر شد که ۴۴ درصد نسبت به همین مدت در سال ۱۴۰۲ کاهش ارزش صادراتی داشت.

البته اعمال محدودیت‌ شدیدتر برقی در سال جاری نسبت به پارسال، تولید پنج ماهه فولاد میانی کشور را نیز در پنج ماه نخست امسال حدود ۷۰۰ هزار تن کاهش داد، بطوریکه میزان تولید بیلت و بلوم با کاهش ۷.۹ درصدی به هفت میلیون و ۴۳۳ هزار تن و تولید تختال(اسلب) با کاهش ۱.۳ درصدی به چهار میلیون و ۷۳۵ هزار تن رسید تا در مجموع تولید پنج ماهه نخست فولاد میانی به ۱۲ میلیون و ۱۶۸ هزار تن برسد در حالی که در پنج ماهه اول سال گذشته، تولید فولاد میانی افزون بر ۱۲ میلیون و ۸۶۹ هزار تن بود.

در ساخت بسیاری از مقاطع فولادی مانند لوله، میلگرد و همچنین تیرآهن که بیشتر مصارف ساختمانی دارد از بیلوم و بیلت استفاده می‌شود در حالی که از تختال (اسلب)، بیشتر برای تولید محصولات تخت فولادی مانند کُویل یا ورق‌های فولادی استفاده می‌شود که در صنعت ماشین سازی و ماشین‌آلات سنگین کاربرد دارد.

رشد صادرات میلگرد و گندله سنگ‌آهن در کنار اُفت فروش سایر محصولات زنجیره فولاد

افزایش صادرات گندله سنگ آهن در کنار کاهش صادرات آهن اسفنجی و کنستانتره سنگ‌آهن

کاهش ۳۱ درصدی حجم صادرات آهن اسفنجی در پنج ماهه نخست امسال، در حالی که تولید این محصول در این مدت ۱۱.۶ درصد افزایش داشته و به ۱۷ میلیون و ۵۰۶ هزار تن رسیده است خبر خوبی برای کارخانجات ذوب القایی است، مشابه این وضعیت برای کنستانتره سنگ آهن بوجود آمد و در حالی که تولید کُنستانتره سنگ‌آهن با افزایش ۹.۶ درصدی به ۳۰ میلیون و ۶۰ هزار تن رسید، صادرات آن از نظر حجم، یک و از نظر ارزش ۱۷ درصد کاهش داشته که دلیل آن کاهش قیمت جهانی مواد خام صنعت و فولاد است.

با وجود کاهش ۲ درصدی تولید گُندله آهن در پنج ماهه نخست سال جاری، صادرات این محصول در همین بازه زمانی با افزایش ۲۵ درصدی در حجم و افزایش ۴.۳ در ارزش مواجه بود و درآمد ۳۹۸ میلیون دلاری برای صنعت فولاد کشور را به ارمغان آورد.

بدون تردید افزایش ۱۱.۶ درصدی تولید آهن اسفنجی در کنار کاهش۳۲ درصدی صادرات آهن اسفنجی و ۱۷ درصدی صادرات کنستانتره خبر خوبی برای کارخانه های فولادسازی بویژه کارخانجات ذوب القایی است که می‌توانند از فرصت افزایش تولید مواد اولیه و کاهش صاردات برای افزایش فروش بهره‌مند شوند و البته کاهش ۲ درصدی تولید گندله سنگ آهن در کنار افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات آن موجب نگرانی تولیدکنندگان آهن اسفنجی است.

رشد صادرات میلگرد و گندله سنگ‌آهن در کنار اُفت فروش سایر محصولات زنجیره فولاد

کاهش ۱۳۷ میلیون دلاری درآمد صادراتی صنعت فولاد اصفهان در بهار ۱۴۰۳

مدیرکل گمرکات اصفهان در این پیوند گفت: بهار امسال ۳۹۷ هزار و ۷۰۵ تن کالا به ارزش ۲۵۸ میلیون و ۴۶۳ هزار دلار در سه ماه نخست سال جاری از طریق گمرک استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۴ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۲ درصد کاهش داشت.

رسول کوهستانی‌ پُزوه ادامه داد: مهمترین دلیل کاهش درآمد صادراتی استان در بهار گذشته، کاهش صادرات آهن، چدن و فولاد است و در حالی که میزان صادرات این محصولات در بهار پارسال ۱۹۶ میلیون دلار بود، در سه ماه نخست امسال به ۵۹ میلیون دلار کاهش یافت.

وی تصریح کرد: کاهش ۱۳۷ میلیون دلاری از درآمد صادراتی صنعت فولاد اصفهان به حدی است که افزایش صادرات سایر گروه‌های کالایی نظیر محصولات پتروشیمی، لبنی و مس در استان نتوانست این کاهش را جبران کند و هم از لحاظ وزنی و هم از نظر ارزش ۳۲ تا ۳۴ درصد کاهش صادرات در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به همین ماه در ۱۴۰۲ را شاهد بودیم.

کوهستانی خاطرنشان کرد: بدلیل افت صادرات صنعت فولاد استان، برای نخستین بار محصولات پتروشیمی با ۶۸ میلیون دلار و ۲۲ درصد رشد بعنوان اولین محصول صادراتی استان شناخته شد و صادرات چدن، آهن و فولاد با ارزش ۵۹ میلیون دلار در رتبه دوم و محصولات لبنی با ۲۶ میلیون دلار و ۲۰ درصد رشد، مس و مصنوعات آن با ۲۳ میلیون دلار و ۴۱ درصد رشد و فرش ماشینی و دستباف با ۱۹ میلیون دلار و یک درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه پارسال در رتبه های بعدی اقلام صادراتی استان قرار گرفتند.

براساس گزارش مطالعاتی شرکت ملی فولاد ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و داده‌های مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ایران با فاصله چشمگیر از دیگر کشورها رتبه دوم تولید آهن اسفنجی را در جهان در اختیار دارد.

ایران سال گذشته میلادی ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد و در این سال رتبه نخست تولید جهانی آهن اسفنجی به هند اختصاص دارد و این کشور با تولید ۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است.

با توجه به تولید بیش از ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی کشور در اصفهان، تولید این نهاده در استان بیشتر از تمام کشورهای تولیدکننده آهن اسفنجی در منطقه است.

ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولادساز را به خود اختصاص داده است و پیش بینی می‌شود با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولادساز جهان برسد.

انجمن جهانی فولاد(worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که تمام کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای این صنعت و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

کد خبر 75987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =