توازن بین توسعه تجدیدپذیرها و بهینه سازی مصرف انرژی ضروری است

رئیس جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: باید بین توسعه تجدیدپذیرها و بهینه سازی مصرف انرژی توازن بیشتری برقرار شود و البته منابع خوبی برای این موضوع پیش بینی شده تا حوزه بهینه سازی مصرف انرژی به سرعت شکل گیرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از وزارت نیرو، «محسن طرزطلب» ضمن تقدیر از تلاش‌های «محمود کمانی» رئیس پیشین ساتبا برای ریل گذاری خوب صورت گرفته در جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، خاطرنشان کرد: در قالب برنامه هفتم توسعه و با همکاری دولت، مردم و اعضای ساتبا تلاش خواهیم کرد به نتیجه برسیم.

وی بر ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت تابلوی برق سبز تاکید کرد و گفت: مدل‌های مالی طراحی شده در ساتبا اتکای بیشتری بر منابع دولت دارد که باید از این موضوع فاصله گرفت و به تابلوی برق سبز در بورس انرژی تعمیق بخشیده شود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: شرایط ویژه ای برای ساتبا ایجاد شده است، زیرا هم نیاز کشور به برق زیاد است و هم به دلیل فضای ایجاد شده، با سرمایه گذاری بر روی پنل‌های خورشیدی و توربین های بادی می توان زودتر به نتیجه رسید.

وی تاکید کرد: می‌طلبد با تلاش حداکثری اعضای ساتبا و پشتیبانی دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت کشور، صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، وزارت صمت و ستاد وزارت نیرو از ساتبا، فعالیت‌ها زودتر به نتیجه برسد.

در ادامه محمود کمانی رییس پیشین سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا)، اقدام های انجام شده در طول سه سال خدمت در ساتبا برای اخذ مجوزهای متعدد و پایه گذاری مدل‌های جذاب برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران را برشمرد و گفت: مدل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از جمله این موارد است که در نتیجه آن سه بسته سرمایه‌گذاری ساخت چهار هزار و ۵۰۰ و چهار هزار نیروگاه خورشیدی و سه هزار مگاوات نیروگاه بادی در مراحل مختلف پیشرفت و اجرا قرار دارند. بخشی به بهره برداری رسیده و بخش نیز در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: استقبال از برگزاری مناقصه ها برای جذب سرمایه گذاران در ساختگاه‌های تعیین شده و دارای مجوز ساخت به قدری زیاد شدکه مجوزی برای پاسخ به متقاضیان نیست و از دیگر فرایندها، سرمایه گذاری‌ها در حال پیگیری است.

رئیس سابق ساتبا افزود: همچنین پیگیری‌های بسیاری برای رفع موانع ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر انجام شده است که از جمله آن می‌توان به کوتاه شدن مسیر اختصاص زمین و تسهیل در واگذاری آن در دولت اشاره کرد.

کمانی از رونق فعالیت تابلوی برق سبز در بورس انرژی خبر داد و اینکه راه‌اندازی این تابلو با دخالت کمتر دولت و قیمت‌های جذاب برق تجدیدپذیر به ویژه در تابستان پس از یک سال فعالیت با استقبال بسیاری مواجه شده و از این محل بیش از ۱۵۰۰ مگاوات پروانه ساخت نیروگاه تجدیدپذیر صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: مدل‌ها و فرایندهای سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌ های تجدیدپذیر برای سرمایه گذاران جذاب شده و در نتیجه این امر ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش‌های مختلف از شرکت های حوزه نفت و پتروشیمی گرفته تا مساجد و مدارس و خانواده‌های محروم در حال فعالیت برای ساخت هستند.

رئیس سابق ساتبا درباره مزایای سرمایه گذاری در شهرک‌های خورشیدی، افزود: ایجاد شهرک‌های خورشیدی با مزیت بسیار برای ایجاد نیروگاه با کمک وزارت صمت از دیگر اقدام های انجام شده است که از این محل تاکنون حدود ۱۵۰ مگاوات در حال ساخت است و بخش عمده آن در حال پیگیری است.

جذب سرمایه گذاران خارجی در ساتبا

کمانی درباره اقدام های انجام شده در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی، گفت: تامین فاینانس برای اجرای ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط سرمایه گذاران خارجی در ساتبا در حال پیگیری است که در نتیجه آن، ساتبا با چهار شرکت خارجی به مرحله عقد قرارداد نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه مسیرهای خوبی برای توسعه تجدیدپذیرها بدون دخالت دولت ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: هم اینک از محل ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت نیز صنایع در حال ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تامین برق مورد نیازشان هستند که می‌توان به بهره برداری از ۲۰ مگاوات از یک هزار مگاوات در حال ساخت توسط صنایع ملی مس اشاره کرد.

رئیس سابق ساتبا افزود: در مجموع چهار هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از این محل توسط صنایع در حال اجرا است.

کمانی ادامه داد: ساخت نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی بخش خانگی و نیز بهره‌برداری از بیش از ۱۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی از محل تفاهمنامه ساخت ۵۵۰ هزار سامانه‌های خورشیدی ویژه اقشار کم برخوردار جامعه از دیگر اقدام های انجام شده در ساتبا است.

وی، پیگیری برای تامین انرژی شهرهای کوچک از محل انرژی‌های تجدیدپذیر را خواستار شد و گفت: ۳۰ درصد کل انرژی مورد نیاز و حدود ۵۰ درصد برق در پیک روز شهر کوچکی همچون «راور» در استان کرمان با انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود که می‌تواند الگوی خوبی برای تامین انرژی در شهرهای کوچک باشد.

کمانی با بیان اینکه بر اساس ماموریت ساتبا برای بهینه سازی مصرف انرژی اقدام های بزرگی انجام شده اما نیازمند کمک هستیم تا این بخش بتواند به رفع ناترازی انرژی کمک کند، گفت: در همین راستا ارتقای استانداردهای کالا و فرایندها صورت گرفته و قرار است مشابه تابلوی سبز، تابلویی برای بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی راه اندازی شود تا شاهد تحول در این بخش باشیم.

وی، ظرفیت‌سازی برای اصلاح روشنایی معابر در حدود ۸۰۰ مگاوات را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ساتبا برای حوزه بهره وری دانست و خاطرنشان کرد: فرایند اصلاح و ارتقای استاندارد موتور ۲۰ میلیون موتر کولر آبی با موتورهای BLDC در حال پیگیری است که در صورت تحقق، معادل هشت هزار مگاوات در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود و به ثمر نشستن آن نیازمند تصمیمات وزارتخانه است.

کد خبر 75948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =