به گزارش اگزیم نیوز، ابوالفضل نجار زاده روز چهارشنبه در میزگرد گستره عملیات و خدمات بانکی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: ارائه خدمات بانکی با سرعت بالایی اتفاق میافتد و از این طرف نیز خواسته مشتریان متنوعتر میشود. کاربرد فناوریهای مالی منجر به تغییر در انتظارات مشتریان شده است.
وی افزود: سالهای گذشته کرونا منجر به تغییر روابط نظام بانکی با مشتریان شد، البته کرونا جدا از همه مشکلات باعث تحول در ارائه خدمات مالی شده است. در کشورمان مردم از اپلیکیشنها استفاده میکنند؛ اما هماکنون این خدمات به روز شده و کل اکوسیستم مالی نیز با نیازهای جدید تطبیق پیدا میکند.
نجار زاده عنوان کرد: کیفیت و تنوع خدمات مهم است و به نوعی ما شاهد پایان بانکداری سنتی هستیم و امروز به روز بودن و ارائه خدمات غیر حضوری بانکها معیار ارزیابی است.
وی افزود: رقبای ما صرفا بانکی نیستند؛ بنابراین صنعت بانکداری باید با این اتفاقات به روز همراه باشد، همچنین باید به تغییر در مدل کسب و کار با اتفاقات روز توجه ویژهای داشته باشیم. کشورمان در حوزه فناوری و بانکداری دیجیتال با تمامی محدودیتها عملکرد خوبی دارد.
مدیرعامل بانک ملی گفت: شرایط رقابتی در نظام بانکی به این صورت است که برنامه را سه ماه الی شش ماه تنظیم کنیم؛ چون با استفاده از هوش مصنوعی شاهد تغییر در صنعت بانکداری هستیم و خیلی از ساختارها با این هوش مصنوعی تغییر میکند.
نجار زاده در پایان تاکید کرد: یکی از مسائلی که بانکها را دچار چالش میکند عدم توجه به تغییرات است، در سال گذشته یک محصولی به بانک ملی ارائه شد که پایه آن مبتنی بر خدمات غیرحضوری بود؛ اما افراد میتوانستند برای استفاده به شعبه نیز مراجعه کنند که طبق آمار ۸۰ درصد از افراد تمایل به استفاده از روش غیر حضوری داشته اند.
** ورود فناوریهای جدید به سیستم بانکی از مهمترین مسایل است
مدیرعامل بانک ملت معتقد است نظام بانکی باید از نقش واسطهگری فاصله بگیرد و به عنوان یک مشاور در کنار مردم باشد.
فرشید فرخ نژاد با اشاره به اینکه تغییر و تحول در جامعه، حضور نظام بانکی را در زندگی مردم موثرتر کرده، گفت: ما به عنوان بانکدار، نقاط تماس فراوانی با جامعه داریم؛ لذا در اتفاقات اقتصاد کلان، به عنوان آخرین مرحله قضاوت مردم، احتمال دارد همه نظراتشان را از دید بانک ببینند.
وی ادامه داد: در اقتصادی تورم داریم، شاید عامه مردم فکر کنند به علت کاستیهای نظام بانکی است، باید از نقش واسطه گری فاصله بگیریم و به عنوان یک مشاور برای مردم باشیم.
وی افزود: یکی از مهمترین موضوعات ورود فناوریهای جدید به بانک بود که عمده آن وارداتی است. نظام بانکی ممکن است در معرض تهاجم و مشکلات امنیتی قرار گیرد و باید به آن توجه شود. باید زمینهای را فراهم کنیم تا از تجربه نخبگان استفاده کنیم و خدمات با کیفیت و شخصی سازی شده داخلی را به مشتریان ارائه دهیم.
مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه بحث دیگر در نظام بانکی، برون سپاری بخشی از خدمات بانکی است، تصریح کرد: علی رغم توسعه در فناوری که ۹۰ درصد تراکنشها غیرحضوری است، کماکان نیاز به برون سپاری خدمات تکراری داریم. اخیرا در بانک ملت بانکداری ویدئویی را شروع کردیم و از امکانات هوش مصنوعی استفاده میکنیم، پیش شرط همه صحبتهای ما، وجود نیروهای انسانی متخصص است.
نظر شما