سهم مالیات در منابع بودجه از ۳۰ به ۵۰ درصد رسید

پژوهشگر مالیاتی گفت: سهم درآمدهای مالیاتی کشور در تامین هزینه جاری از ۳۰ درصد دهه نود به میزان ۵۰ درصد در حال حاضر رسیده اگرچه میزان مطلوب در این بخش باید تا حدود ۷۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، علی ملک زاده در پاسخ به اینکه آیا افزایش ۵۰ درصدی درآمد مالیات در دو سال پیاپی به معنای فشار بر پایه‌های مالیاتی یا شناسایی مودیان جدید است، افزود: بخشی از رشد درآمد مالیاتی ناشی از تشدید تورم است زیرا تورم باعث رشد قیمت‌ها و افزایش درآمد فعالان اقتصادی و کسبه می‌شود، البته تورم باعث کاهش تقاضا هم می‌شود اما به هر حال در افزایش درآمد فعالان اقتصادی تاثیر دارد.

وی در مورد نرخ‌های مالیات نیز گفت: افزایش نرخ مالیات یا افزایش معافیت مالیاتی در اختیار و صلاحیت دولت و سازمان مالیاتی نیست، بلکه طبق اصل ۵۱ قانون اساسی برعهده مجلس و مصوبه نمایندگان است.

وی این را هم یادآور شد: افزایش درآمد مالیاتی لزوما به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، در دولت شهید رئیسی اتفاقا نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ تولیدی با مصوبه مجلس از ۲۵ به ۱۸ درصد رسید.

این پژوهشگر مالیاتی در مورد نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، گفت: میزان مالیات به تولید ناخالص داخلی از حدود ۷ تا ۸ درصد دهه نود اکنون به ۴ درصد رسیده است. یعنی به اندازه ظرفیت تولید داخلی مالیات گرفته شده است.

ملک زاده اضافه کرد: در مالیات ستانی دو مساله فرهنگ مالیاتی و ساختار مالیاتی مهم است، بخش مهمی از تولید داخلی در حدود ۴۰ درصد معاف از مالیات است، بخش کشاورزی، سود سپرده‌های بانکی، فعالیت های فرهنگی و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد معاف از مالیات هستند.

وی گفت: حتی در برخی قوانین معافیت‌هایی برای شرکت‌های بزرگ در نظر می‌گیرند، مانند این که بخشی از سود شرکت‌ها که صرف افزایش سرمایه شرکت شود، معاف از مالیات می‌شود که البته این امر به رونق تولید کمک می‌کند.
به گفته ملک زاده، با توجه به کاهش درآمد نفتی، باید به سمت افزایش کسب درآمد مالیاتی حرکت کنیم، اما فرهنگ مالیات برای برخی هنوز جا نیفتاده که بیشتر خواهان برقراری عدالت مالیاتی هستند.

این پژوهشگر گفت: با راه‌اندازی سامانه مودیان، شناسایی و جلوگیری از فرار مالیاتی و اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی می‌توان به افزایش درآمد مالیات کمک کرد. همچنین سامانه سوت زنی و گزارش دهی مردمی درباره فرار مالیاتی به افزایش بازرسی مردمی و درآمدهای مالیاتی کمک می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر تعداد دستگاه‌های کارتخوان از ۱۸ به حدود ۱۰ میلیون دستگاه رسیده، چون دستگاه‌هایی که به نام افراد متوفی یا افراد غیرفعال تجاری بودند، حذف شدند و کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی متصل شدند. پیشتر ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان به نام افراد فوت شده بود که با ساماندهی دستگاه‌های پذیرنده و کارتخوان، این‌ها حذف شدند و دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیات وصل شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز بازرسی مالیاتی براساس ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، از موارد فرار مالیاتی جلوگیری می‌شود.

ملک زاده اضافه کرد: افزایش حدود ۵۰ درصدی درآمد مالیاتی در هر یک از سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ناشی از سامانه جامع مودیان مالیاتی و اتصال دستگاه‌های پذیرنده به پرونده مالیات است.

وی همچنین ساماندهی معافیت‌های مالیاتی را دستور کار دیگر برای افزایش درآمد مالیاتی عنوان کرد. در حال حاضر ۴۰ درصد حجم تولید ناخالص داخلی کشور معاف از مالیات است که این مساله باید تجدیدنظر شود.

کد خبر 74528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =