به گزارش اگزیم نیوز، غلامحسین ولدی روز سه شنبه افزود: در بخش تخلیه ۵۶۱ هزار و ۷۳۰ تن کالا از این مسیر حمل و نقل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۴۳۱ هزار و ۴۹۳ تن حدود ۳۰ درصد رشد یافته است. در بخش بارگیری نیز ۳۳۷ هزار و ۶۷۲ تن کالا از این مسیر حمل شد که عمده کالاهای تخلیه و بارگیری شده شامل خاک، کود اوره و آهن آلات است.
وی از رشد ۲۱ درصدی مبادلات ریلی از پایانه مرزی آستارا خبر داد و اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال ۲۲۰ هزار و ۹۹۲ تن کالا از پایانه ریلی آستارا حمل و نقل شد درحالی که مجموع مبادلات از این پایانه ریلی در مدت مشابه سال قبل ۱۸۲ هزار و ۲۶۹ تن بود.
وی تصریح کرد: طی سه ماه گذشته ۸۴ هزار و ۲۱۹ تن کالا به این پایانه مرزی وارد شده که نسبت به ۵۵ هزار و ۲۹۱ تن سال قبل حدود ۵۲ درصد رشد دارد.
ولدی با بیان اینکه در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ در مجموع ۴۲ هزار و ۸۶۷ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا صادر شده است، گفت: ترانزیت کالا از این مسیر هم در سه ماه نخست امسال ۹۳ هزار و ۹۰۶ تن بود که نسبت به۶۹ هزار و ۸۵۶تن مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۴ درصدی همراه بوده است.
مدیرکل راه آهن شمال۲، عمده کالاهای ترانزیتی در پایانه ریلی آستارا را شامل آرد، ارزن، گندم و جو، چوب و الوار، کالاهای وارداتی را ذرت، عدس و چوب، الوار و انواع مرکبات، انواع میوه و کالاهای صادراتی را نیز شامل؛ سیمان، مواد شیمیایی، نمک طعام، سنگ گرانیت و غیره اعلام کرد.
حوزه استحفاظی اداره کل راهآهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.
راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرینسو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاهچشمه، کوهین، لوشان، رستمآباد، سراوان و رشت میباشد که از این میان ایستگاههای قزوین، رشت و لوشان ایستگاههای تشکیلاتی بزرگ محسوب میشوند.
راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.
اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.
نظر شما