به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، کامران ندری در سی و یکمین همایش سیاستهای پولی و ارزی اظهار داشت: ما تا به حال سیاست ارتباطی فعالی نداشته ایم. نکته مهمی که باید در این زمینه به آن توجه کنیم این است که سیاست ارتباطی با کار رسانهای متفاوت است.دلیل نداشتن سیاستهای ارتباطی این است که همیشه دیدگاهی در بانکهای مرکزی تمام دنیا (نه فقط ایران) وجود داشته که مدیران نباید خیلی صحبت کنند و اطلاعات خاص را منتشر کنند.
وی افزود: بانک مرکزی باید در سیاستهای ارتباطی خود با ۳ گروه صحبت کند؛ قانون گذاران، عموم مردم، اصحاب بازارهای مالی (به ویژه بازار سرمایه در ایران). در واقع بانک مرکزی باید راجع به وضعیت فعلی و چشم انداز اقتصاد در حوزه کلان صحبت کند. اهداف بانکمرکزی نیز عموما باید به صورت کمّی باشد. بانک مرکزی باید راهبردهای مختلف خود را توضیح دهد و هم اینکه باید نظرات افراد مختلف را گوش داده تا تصمیم نهایی بگیرد. در نهایت نیز باید بتواند از تصمیمات خود دفاع کند تا این سیاستها مشروعیت پیدا کند.
ندری خاطرنشان کرد: بانک مرکزی با انتشار گزارشهای دقیق کارشناسی منظم و برگزاری سخنرانیهای تحلیلی و علمی میتواند سیاستهای ارتباطی خود را پیش ببرد.
نکته دیگر این است که بانک مرکزی باید در رابطه با اهداف خود تعهد دهد، اما در مورد اقدامات برای رسیدن به این اهداف این موضوع صادق نیست، زیرا در شرایط مختلف ممکن است بانک مرکزی سیاستهای خود را تغییر دهد.
در ادامه معاون تحقیقات و پژوهش پژوهشکده پولی و بانکی نیز در سی و یکمین همایش سیاستهای پولی و ارزی اظهار داشت: بانک مرکزی باید چندین هدف اصلی را با رعایت سیاستهای کلی نظام موضوع اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی محقق کند: مهار تورم، ثبات و سلامت شبکه بانکی، حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال، کمک به حفظ و ارتقای ارزش پول ملی، کمک به تحقق عدالت اجتماعی، محتوای ارتباطی بانک مرکزی می تواند کمی یا کیفی باشد و می توان آن را با برگزاری نشستهای دانشگاهی و علمی پیش برد.
مهدی هادیان افزود: مهم است که بدانیم منبع شوک های قیمتی سمت عرضه است یا تقاضا؛ مثلا فدرال رزرو بعد از دوره کرونا دیرتر از باقی کشورها نرخ بهره اش را افزایش داد، زیرا فهمید تورمش از ناحیه شوک عرضه است و افزایش نرخ بهره در ابتدا میتواند حتی آن را تشدید کند. سیاست ارتباطی بانک مرکزی در دوره جدید این نهاد، باعث شد تا شاخص های انتظارات تورمی افت کند.
نظر شما