به گزارش اگزیم نیوز، کریم ذوالفقاری روز سه شنبه در نشست خبری خود درباره سوخت رسانی ماشین آلات کشاورزی توضیح داد: در بحث تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی یعنی تراکتور و کمباین و چاپر (دستگاه بسته بندی علوفه و ذرت) همیشه کشاورزان ما مشکل دارند و انجام آن دارای یک پروسه طولانی است.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی اظهار داشت: کشاورز ما برای دریافت سوخت هر ۳ ماه یکبار به تاییدیه در سامانه صدف بسته به نوع تراکتور و میزان اراضی نیاز دارد و بعد از آن کشاورز باید به شرکت پالاش و پخش فرآوردههای نفتی مراجعه کرده و به طور مجدد همین پروسه را تکرار کند. به طور مثال وزارت جهاد کشاورزی ۱۵۰۰ لیتر سوخت را برای تراکتور کشاورز تایید میکند اما در شرکت پالایش این میزان به ۹۰۰ لیتر کاهش مییابد، این در حالیست که در وزارت جهاد کشاورزی حداقل میزان سوخت در نظر گرفته شده است.
وی افزود: پیامک برای کشاورز میرود که درخواست شما برای ۱۵۰۰ لیتر ثبت شده که ۹۰۰ لیتر آن مورد تایید قرار گرفته است، بنابراین کشاورز ما هر سه ماه یک بار باید این پروسه طولانی را در جهاد کشاورزی و شرکت پالایش و پخش طی کند.
وی گفت: کشاورز پس از مراجعه به جایگاه، مبلغ ۹۰۰ لیتر گازوئیل را میپردازد و بعد جایگاه دار اطلاع میدهد که اکنون تانکر گازوئیل ۹۰۰ لیتری ندارد و باید دو ماه دیگر مراجعه کنند. در غیر اینصورت میتواند تانکر ۶۳۰ لیتری خریداری کند که در این شرایط هم مبلغ و هم حواله کشاورز از بین میرود.
ذوالفقاری بر این باور است که موتور سیکلت سی جی ۱۲۵ حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد که کارت سوخت دارد اما ماشین آلات کشاورزی ما کارت سوخت ندارد. این در حالی است که کشاورزی شغل پر ریسک و کم در آمدی است و کشاورز نباید برای استارت تراکتور خود را اینگونه مشکلات روبهرو شود.
وی درباره دیگر مشکلات این حوزه گفت: معطل ماندن ماشین آلات کشاورزی برای دریافت سوخت معضل دیگر است و حتی کشاورز برای دریافت سوخت آزاد نیز دچار چالش و مشکل جدی است که باید برای آن چارهای اندیشیده شود.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی افزود: براساس دستورالعمل توزیع سوخت ماشینهای کشاورزی سال ۱۳۹۲ که توسط وزیر نفت آن زمان ابلاغ شد، ۱۰ سال این کار انجام می شود اما امسال سهیمه سوخت ۲۲ استان کشور توسط دفتر پیشگیری قاچاق فراورده های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه ای به شرکت نفت کاهش یافت.
وی با بیان اینکه طی دو ماه اخیر پنج استاندار با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکاتبه داشتهاند تا این مشکل هرچه سریعتر مرتفع شود، گفت: پیش از این سهمیه سوخت گازوئیل بخش کشاورزی ۲.۹ میلیارد لیتر بود که امسال این رقم به ۲.۵ میلیارد لیتر رسید یعنی ۴۰۰ میلیون لیتر کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی کشور است بنابراین اگر دو استان کشور در بحث قاچاق سوخت مشکل داشتهاند باید برای آن دو استان محاسبه و کاهش سهمیه داشته باشیم نه اینکه این موضوع شامل تمامی کشاورزان کشور شود.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی سهم بخش کشاورزی از انرژی کشور پایین است و افزود: این درحالیست که بخش کشاورزی ۱.۹ درصد گاز ، ۴.۴ درصد کل سوخت مایع و ۱۴ درصد کل برق کشور را مصرف می کند بنابراین مصرف کننده عمده ای نیست البته اکنون جلسات متعددی با کمیسیون کشاورزی مجلس در حال برگزاری و پیگیر رسیدگی به این موضوع هستیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی علت عدم تخصیص کارت سوخت برای ماشین آلات کشاورزی همچون تراکتور و کمباین و چاپر را نداشتن پلاک اعلام کرده است، افزود: اکنون بیش از ۹۸ درصد تراکتورها و بیش از ۹۰ درصد کمباینهای ما پلاک دارد و این مطالبه جدی جامعه کشاورزی از شرکت پالایش و پخش است.
نظر شما