به گزارش اگزیم نیوز، عباس علی آبادی روز سهشنبه در جریان سفر به استان مرکزی و حضور در سی و دومین همایش سالانه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه مهندسان مکانیک کشور باید ۲ معضل مهم آب و هوای کشور را حل کنند، افزود: آلودگی هوا یکی از بزرگترین چالشهای شهر اراک است و در زمانی مهندسان مکانیک یک نیروگاه برای تامین برق زدند که حتی اگر مازوت مصرف نکند و گاز مصرف کند باز هم با پدیده اینورژن و گازهای گلخانهای همراه است و این مهندسان امروز برای رفع این آلودگی باید ایده دهند.
وی با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا تمام اتوبوسها و خودروها در اراک برقی شود، اظهار داشت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده لذا جهش تولید بدون مشارکت مردم و تولید جذاب رخ نمیدهد بنابر این تولید باید جذاب شود و برای تحقق آن بایدخیلی اقدامات انجام و موانع پیش رو با ارایه راه حلهای مناسب برداشته شود.
علی آبادی گفت: با وجودی که جمهوری اسلامی صاحب فناوری در بخشهای مختلف است و مهندسان مکانیک در بخشهای مختلف خوش درخشیدهاند اما انتقاداتی نیز وجود دارد.
وی کنسرسیوم توسعه اقتصادی امیرکبیر استان مرکزی را طرحی ارزشمند و ابتکاری منطقی و ریشهای دانست و افزود: این کنسرسیوم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری شکل گرفته لذا باید برای تاسیس نهاد مالی از تمام مردم استان مرکزی دعوت شود تا در آن عضویت پیدا کنند تا منابع لازم برای اقدامات پیشبینی شده بزرگ محقق شود. حتی با سرمایههای بسیار ناچیز افراد می توانند به عضویت این کنسرسیوم درآیند اما پروژههای بزرگ انجام دهند.
وی یادآور شد: در زمانیکه دنیا فکر میکرد کسی سراغ ما نمیآید و در شرایط خاص بودیم، ۲ هزار و ۲۰۰ بازرگان در کشور پذیرش شدند و این در حالی بود که بیش از سه هزار و ۸۰۰ متقاضی بودند و پشت مرزها بودند چون امکان پذیرش نداشتیم و این اتفاق بزرگی بود.
وزیر صمت درباره اینکه فرصت تازه و خوبی در کشور ایجاد شده و کشور هر تاجری هم پذیرش نکرد، تاجرانی که در تراز بودند پذیرش شدند، گفت: کشور اکنون آنقدر اقتدار دارد که زبانزد و افتخار آمیز است.
وی با تاکید بر حمایت همه جانبه وزارت صمت از شرکتهای فعال در زمینه صادرات و اینکه فرصتها در آنطرف آبها است، اضافه کرد: تمام امکانات مادی و معنوی وزارت صمت در اختیار صادرکنندگان است تا محصولات خود را بفروشد و صادر کنند.
علی آبادی عنوان کرد: ارز را باید صادرکنندگان و تولیدکنندکان با تولید و صادرات خلق کنند و هر شرکتی که نه از مسیر رانت، بلکه از مسیر خلاقیت، ابتکار و مهندسی توانست کالا تولید و صادر کند، ارز آن برای خودش. سالها در مپنا با تولیدات این شرکت ارز وارد میشد.
وزیر صمت در خصوص سی و دومین همایش سالانه بینالمللی انجمن مهندسان مکانیک ایران در دانشگاه صنعتی اراک هم گفت: انجمن مهندسی مکانیک یکی از بزرگترین و قدیمیترین انجمنهای کشور است که تلاش میشود تا چهره واقعی از مهندسی و توانایی کشور عرضه شود.
وی افزود: امروز اگر هر کالایی از شما نخرند، دانشجویان این کشور را خوب میخرند، این محصول بسیار با ارزش است، باید به سمتی برویم تا از خارج دیگران به این کشور بیایند و صنایع ما را ببینند نه اینکه از اینجا بروند تا دنیا را ببینند.
وی با بیان اینکه مهندسی مکانیک امروز در ترکیب با سایر علوم جلوههای تازهای نظیر بیومکانیک و بیو مکاترونیک خلق کرده است، اضافه کرد: وقت آن رسیده که یک گام به جلو حرکت کنیم، دنیا در آستانه تحول تازه و حرکت به سمت هوشمندی است.
علی آبادی اظهار داشت دنیا تلاش میکند تا هوش مصنوعی وارد زندگی شود اما باید تلاش شود تا هوش انسان بر هوش مصنوعی غلبه کند و نباید نگران باشیم که رباتها بر انسان غلبه کند.
وی گفت: ۶۸۹ مقاله به سی و دومین همایش سالانه بینالمللی انجمن مهندسان مکانیک ایران در دانشگاه صنعتی ارسال شده که ۴۲۳ مقاله با داوری بیش از ۸۵۰ نفر و دبیری تخصصی ۹۴ نفر پذیرش شدهاند.
وزیر صمت پیشنهاد داد: بهتر است برای سال آینده این همایش، مقالاتی به سفارش شرکتها تهیه شود و به سوالات شرکتها پاسخ دهند. هفت نشست تخصصی و چهار کارگاه آموزشی نیز در این همایش پیشبینی شده است.
در پایان این همایش با حضور وزیر صمت از تمبر سی و دومین همایش سالانه بینالمللی انجمن مهندسان مکانیک ایران در دانشگاه صنعتی اراک رونمایی شد.
نظر شما