کاشی و سرامیک می توانند نقش موثری در گسترش بازارهای صادراتی ایفا کنند

رییس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه پایه‌ای کاشی و سرامیک در کشور فراوان است، افزایش تولید این محصولات می‌تواند نقش موثری در گسترش بازارهای صادراتی و ارزآوری کشور داشته باشد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران اظهار داشت: در حوزه صنعت کاشی و سرامیک، تولیدکنندگان توانمندی داریم که قادر به رقابت با رقبای خارجی هستند ولی مشکلی که اکنون در این زمینه وجود دارد بحث مشکلات صادرکنندگان این حوزه است.

عزت الله اکبری تالارپشتی با اشاره به مشکلات تامین انرژی در این صنعت افزود: مدیران و دستگاه‌های دولتی مرتبط با انرژی باید آمادگی داشته باشند تا به صورت متوازن با بخش‌های تولیدی حرکت کرده و خود را رشد دهند. مشکل دیگر در حوزه صادرات، موضوع انتقال ارز است لذا همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و مشکلات خود را حل کنند.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مواد اولیه کاشی و سرامیک در داخل کشور وجود دارد، گفت: بنده در هر نمایشگاهی شاهد هستم که سفرای بعضی کشورها در آنجا فعال‌تر از بقیه حضور دارند، ولی بعضی سفرای ما در خارج از کشور فعالیت چندانی ندارند.
وی با بیان اینکه سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها باید چهره اقتصادی به خود بگیرند، اظهار داشت: البته در این دولت تاکنون تغییرات زیادی در چهره سفارتخانه‌ها از لحاظ اقتصادی ایجاد شده است.

بیش از ۷۰۰ میلیون متر مربع ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور

اصغر آهنی ها رییس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران نیز با بیان اینکه کاشی و سرامیک در کشور ما به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در کشور محسوب می‌شود، گفت: ظرفیت تولید بیش از ۷۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد، این محصول به عنوان محصول پایه می‌تواند در بازارهای صادراتی به ویژه عراق، آسیای میانه و کشورهای عربی به عنوان یک محصول ارزآور برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه در صنعت کاشی و سرامیک حرف اول را ایتالیا و پس از آن کشور چین می‌زند، گفت: امروز مجموعه‌های دانش بنیان کشور، ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت را تولید می کنند به طوری که در این زمینه نیاز به تولیدات دیگر کشورها از جمله ایتالیا نداریم.
رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران گفت: واردات در این حوزه معنادار نیست و در حوزه صادرات نیز چالش‌های اساسی، بحث برگشت ارز حاصل از صادرات، تامین نقدینگی و عدم ثبت در قوانین، از مهم‌ترین چالش‌ها است.
وی کمبود حامل‌های انرژی را از جمله مشکلات مهم و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان این واحدها دانست که باید برای رفع این مشکلات تدابیر مناسب اتخاذ شود.

عراق، پاکستان و افغانستان کشورهای عمده صادراتی کاشی و سرامیک ایران
مجری برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک نیز با بیان اینکه این نمایشگاه در متراژ بیش از ۱۳ هزار مربع فضای مفید در هشت سالن از برندهای برتر ایران در حوزه کاشی و سرامیک در حال برگزاری است، اظهار داشت: نمایشگاه‌ها، ویترین اقتصادی هر کشوری هستند که اگر به درستی در این زمینه اقدام شود می‌توانند در توسعه صادرات و رونق اقتصادی نقش موثری داشته باشند.
سیداحمد میرزایی با بیان اینکه در سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۷ اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در این صنعت در استان یزد برگزار شد و یزد به عنوان قطب کاشی صادراتی ایران انتخاب شد، گفت: می‌توان گفت در حال حاضر استان یزد، ۶۰ درصد کاشی ایران را تولید می‌کند. همچنین در این نمایشگاه بازدیدکنندگانی از ایتالیا، اسپانیا، چین، هند، عراق، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، پاکستان، کشورهای عربی و عمان و قطر حضور دارند.
میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر عمده کاشی و سرامیک ایران به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان صادر می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه گرانی و تامین پایدار حامل‌های انرژی یکی از مشکلاتی است که در مسیر صادرات کاشی به کشورهایی اروپایی و آسیای میانه وجود دارد، برای توسعه سهم بازار در این کشورها، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و حضور بازرگانان خارجی می‌تواند، کارگشا و موثر باشد.

کد خبر 70722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =