اما و اگرهای رونق صادرات خرما و پسته کرمان به هندوستان

صادرات محصولاتی مانند پسته و خرما از کرمان به بازارهای هدفی مانند هندوستان که جمعیت‌ میلیارد نفری دارند یکی از مزیت‌هاست که مسئولان اقتصادی استان ضمن تایید آن بر لزوم ایجاد شرکت‌های معتبر صادراتی برای این کار و توجه به کیفیت محصولات تاکید دارند.

به گزارش اگزیم نیوز، نشست امیر حسن زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با یک تاجر موفق هندوستانی از رویدادهایی بود که امروز( یکشنبه) وی زمینه آن را به موضوع سفر ۱۰ روز پیش هیات اقتصادی استان به هندوستان ربط می‌داد؛ سفری که در نتیجه آن ناصر صادقیان از بازرگانان هندی ایرانی‌تبار به استان سفر کرده بود تا جزییات بیشتری از نحوه صادرات محصولات گوناگون به ویژه خرما و پسته به آن کشور بگیرد و دغدغه های واردات این محصول در کشورش را به گوش صادرکنندگان و مسئولان اقتصادی استان برساند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در این دیدار با اشاره به اهمیت صادرات محصولات مختلف به هندوستان افزود: کشورهای توسعه‌یافته به دنبال بازار هدف هستند، بازاری که دارای جمعیتی مصرف‌کننده باشد و هندوستان با یک و نیم میلیارد نفر جمعیت یکی از این بازارهای هدف است.

حسن زاده اهمیت توسعه ارتباط اقتصادی میان ایران و هندوستان را یادآور شد تاکید کرد: دلالان بازارهای هدفی مانند هندوستان را به دلیل بدقولی‌ها و ارائه محصولات بی کیفیت خراب می کنند.

وی گفت: از آنجا که ایجاد الگوی مناسب در صادرات محصولات مختلف ضروری است باید مدل صدور خرما شناسایی شده و نیاز بازار هندوستان به این محصول را برآورد کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان اعتبارسنجی افراد برای صادرات محصول خرما و ایجاد و ثبت کنسرسیوم(ائتلاف) صدور خرما به هندوستان را مورد تاکید قرار داد.

تشکیل کنسرسیوم صادرات محصولات خرما

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان نیز افزود: این مجموعه آمادگی دارد در بحث کنسرسیوم صادرات محصولات خرما تا پنج میلیارد ریال منابع مالی بگذارد.

حسین میجانی با اشاره به اینکه استان کرمان مهد خرما و پسته کشور است، تاکید کرد: شکل گیری خوشه صنعتی خرما در این استان از ۱۴ سال پیش آغاز شده است.

وی افزود: هم اینک شرکت شهرک‌های صنعتی از هر ۲ خوشه خرمای شرق و جنوب حمایت می کند و در صادرات این محصول از ۲ منطقه مختلف هیچ تمایزی قائل نیست.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان با اشاره به اینکه در خوشه ها نقش واسطه ها به حداقل می رسد، اظهارداشت: هر خوشه زنجیره‌ای به هم پیوسته است که باغدار و سرمایه‌دار را به هم متصل می‌کند.

کل محصول تولیدی خرمای ایران در هندوستان مشتری دارد

تاجر هندی ایرانی تبار نیز با اشاره به بازار خوب محصولاتی مانند خرما در هندوستان تاکید کرد: در تمام هندوستان به ویژه هندوها با هر سطح و طبقه اقتصادی به طور معمول روزی یک خرما مصرف دارند.

ناصر صادقیان با تاکید بر اینکه برای کل محصول تولیدی خرمای ایران در هندوستان مشتری وجود دارد، تاکید کرد: بسته بندی خرمای ایران ضعف دارد و خوب نیست.

بازار خوب خرمای مضافتی ایران در هندوستان

وی با اشاره به تجربه ۱۵ ساله‌ خود در واردات محصول خرمای ایران، بازار خرمای مضافتی ایران در هندوستان را خوب ارزیابی کرد و افزود: برای سایر خرمای ایران گاهی بازار خوب است و گاهی بد اما خرمای مضافتی همیشه جواب می دهد.

این تاجر هندی بر لزوم صادرات خرماهای یکدست و با کیفیت در هندوستان تاکید کرد و گفت: اگر بار خرماهای خوب و بد با هم مخلوط به هندوستان بیاید زمینه ادامه واردات این محصول را در این کشور خراب می‌کند.

وی به بازار خوب محصول پسته به ویژه مغز آن در هندوستان اشاره کرد و افزود: هندوستانی‌ها به طور معمول در جشن بزرگ خود موسوم به دیوالی از پسته استفاده می کنند و به همدیگر این خشکبار را هدیه می‌دهند، البته در بعضی از شیرینی‌های هندی نیز پسته کاربرد دارد.

اولویت تجار هندی قیمت پایین است

عضو انجمن خرمای استان کرمان و رییس اتاق بازرگانی بم نیز به مشکلات موجود در روند صادرات خرما اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی از تجار هندی مستقیم به ایران برای وارد کردن محصول مراجعه می کنند و برای خرید پسته و خرما به استان کرمان رفت و آمد دارند اما در خرید این محصولات تنها به دنبال قیمت پایین هر محصول هستند و اولویت اصلی آنان کیفیت نیست.

حامد بدرآبادی با اشاره به اینکه برخلاف هندوستان در روسیه و اروپا وارد کنندگان به حضور شرکت‌های معتبر در صادرات اهمیت می‌دهند، گفت: کرمان ظرفیت بی نظیری در صادرات خرما دارد و به شبکه صادرات خرما در کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد صادرات خرمای ایران به هندوستان انجام می‌شود، تاکید کرد: متاسفانه در صادرات خرما به هندوستان در رتبه نخست قرار نداریم و عربستان سعودی و امارات که بعضا امارت خرما را از ایران وارد می کند، رتبه‌های برتر دارند.

عضو انجمن خرمای استان کرمان افزود: وقتی واردکننده به قیمت محصول تاکید دارد تا کیفیت، بر روی تولید کننده فشار وارد می شود که محصولی را ارائه کند تا برای او صرفه اقتصادی بهتری داشته باشد تاکیفیت خوب، از این رو مجبور به ارائه خرمایی ضعیف‌تر می‌شود.

راه‌حل صادرات خرما به هندوستان

وی بیان کرد: راه حل صادرات خرما به هندوستان این است که واردکنندگان محصول از مکان ها و شرکت های معتبر خریداری کنند و تعاملی بین واردات کنندگان خرمای هند با صادرات کنندگان ایرانی از طریق تشکل‌ها صورت گیرد.

بدرآبادی بر لزوم اعتبارسنجی صادر کنندگان خرما نیز تاکید کرد: بزرگترین بازار هدف خرمای پیارُم ایران(نام یکی از رقم‌های تولیدی خرما هندوستان است.

در این جلسه راه های توسعه صادرات محصولات کرمان به هند امکان سنجی شد.

کد خبر 70327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =