خودروسازان قطعه را گران می‌خرند/ سهم ۸۵ درصدی قطعه در قیمت خودرو

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گویی با صدا و سیما، اظهار داشت: خودروسازان بزرگ قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی را بالا ببریم باز هم ۸۵ درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می‌یابد.

وی افزود: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است، اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: این گرانفروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد. نخست اینکه رابطه قطعه ساز و خودروساز درست تعریف نشده و گاهی قطعه سازان با نفوذ در هیأت مدیره خودروسازی باعث تعارض منافع می‌شوند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: از طرفی رابطه قطعه ساز و خودروساز در دنیا بر اساس مقیاس اقتصادی تولید است و خودروسازان دنیا، در هر بن سازه با قطعه سازی کار می‌کند که به مقیاس اقتصادی تولید دست یافته باشد.

توکلی افزود: هم اکنون خودروسازان داخلی در هر بن سازه، با بیش از صد قطعه ساز مختلف کار می‌کنند و هر کدام از آن‌ها شمارگان (تیراژ) محدودی از یک قطعه را تولید می‌کنند، در چنین سیاستی به مقیاس اقتصادی تولید نمی‌رسیم و قیمت قطعه بالا می‌رود.

وی گفت: هر یک از خودروسازان بزرگ داخلی، سایت‌های مختلف تولیدی برای یک بن سازه مشترک دارند؛ به طور نمونه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک با بن سازه مشترک در زیر مجموعه‌های مختلف شرکت سایپا تولید و قطعات آن‌ها از چندین تأمین کننده متفاوت خریداری می‌شود؛ همه این محصولات را می‌توان در یک مجموعه واحد تولید و از تعداد محدودی تأمین کننده برای تولید قطعات آن‌ها استفاده کرد تا قطعات در مقیاس تولید انبوه با هزینه کمتری تولید و حمل شود.

کد خبر 69866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =