به گزارش روز شنبه اگزیمنیوز از اتاق بازرگانی ایران، بهنام فرامرزیان در نخستین همایش علمی-تخصصی مشترک با اتحادیه ایرو گفت: توسعه تجارت و حمل نقل بینالمللی بدون برخورداری از دانش روز جهانی امکان رقابتپذیری ندارد، از اینرو باید به حملونقل هوشمند مجهز شویم.
وی با اشاره به موقعیت استثنایی و تأثیرگذار ایران در اقتصاد منطقه و فرامنطقه ای، تصریح کرد: امضای تفاهمنامه سهجانبه بین سازمان راهداری و حملونقل جادهای، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتحادیه ایرو در سال ۲۰۲۳ نشاندهنده اراده دولت و بخش خصوصی به منظور ارتقای زیرساختهای حملونقل بینالمللی در کشور است.
براساس اظهارات فرامرزیان، اتاق ایران و وزارت راه و شهرسازی میتوانند در راستای ایجاد تسهیلات عبور مرزی، برنامهریزی و تشویق سرمایهگذاران و هلدینگها در کنار یکدیگر فعالیت کنند.
وی تدوین استراتژیهای حملونقل در بخشهای مختلف اقتصادی را از اهداف مهم و دستیافتنی خواند و افزود: بدون شک آموزش رانندگان حرفهای در حوزه کالا و مسافر و مدیران شرکتهای حملونقل داخلی و بینالمللی میتواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.
وی امضای توافقنامه برگزاری دورههای آکادمی اتحادیه حملونقل بینالمللی اروپا را گامی بلندی در مسیر شکوفایی صنعت حمل و نقل بینالمللی کشور با تکیه بر استانداردهای روز جهانی خواند و تصریح کرد: آشنایی مدیران شرکتهای حمل و نقل و رانندگان حرفهای با کنوانسیونهای بینالمللی موجب پویایی و رشد در این حوزه خواهد شد.
مدیر امور کارنه تیر و حمل و نقل اتاق ایران همچنین پیشنهاد داد دوره های آموزشی در حوزه استاندارد مقررات و حقوق رانندگان با همکاری اتحادیه حمل و نقل بینالمللی اروپا برگزار شود.
استقبال از تبدیل سازمان راهداری ایران به الگوی منطقهای حملونقل سبز
در ادامه آمبرتو دیپرتو، مدبیرکل اتحادیه ایرو گفت: مشتاق تبدیل سازمان راهداری و حملونقل جادهای ایران به الگوی منطقهای برای صلاحیت حرفهای حمل و نقل جادهای و حمایت از حملونقل سبز هستیم.
وی در این همایش تاکید کرد: صنعت حملونقل جادهای طی چهار سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشت که با اثرات مخرب شیوع کووید ۱۹ آغاز شد و اثرات بیثباتکننده دیگری با تنشهای سیاسی و درگیریهای نظامی تحمل کرد.
به باور دیپرتو، چالشهای سیاسی و اقتصادی با نیاز به درک و پذیرش تجارت سبز جهانی و منطقهای برای کاهش موثر رد پای کربن در محیط زیست و در نتیجه کاهش انتشار دی اکسید کربن برای رسیدن به وضعیت کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ همراه است.
دبیرکل اتحادیه ایرو خاطرنشان کرد: اتحادیه ایرو یک معاهده سبز تدوین کرده که موثرترین مسیر را برای دستیابی به این هدف زیست محیطی تعیین میکند.
وی ادامه داد: در بحبوحه افزایش قیمت سوخت متأثر از نگرانیهای فزاینده امنیت انرژی، فشار مضاعفی به شرکتهای فعال در زنجیرههای حمل و نقل وارد شده و از اینرو افزایش یکپارچگی منطقهای برای تضمین حرکت مستمر و پایدار مردم و کالاها و کمک به توسعه تجارت و اقتصاد بسیار مهم است.
دیپرتو با اشاره به اهمیت موضوع ایمنی جادهای برای صنعت و حملو نقل جادهای ادامه داد: «ایرو» به طور کامل به اقدام سازمان ملل برای ایمنی راهها و جلوگیری از ۵۰ درصد مرگ و میرها و جراحات تا سال ۲۰۳۰ عمل میکند.
دبیرکل اتحادیه حملونقل جادهای بینالمللی تصریح کرد: با توجه به سهم ۸۵ درصدی رفتار انسانی در سوانح جادهای، اتحادیه «ایرو» سالانه هزاران راننده و کاربران حمل و نقل را با هدف ارتقاء ایمنی، کارایی و پایداری بهتر مورد صدور تائیدیه قرار میدهد.
دیپِرِتو از همکاری شبکه انجمنها، کاربران حملونقل، سازمانهای دولتی، مدارس فنی حرفهای و دانشگاهها با ایرو خبر داد تا با کاهش سوانح، حملونقل جادهای هرچه ایمنتر و حرفهایتر شود.
وی با ابراز خرسندی از اقدام مثالزدنی ایران برای ایجاد استانداردهای صلاحیتهای حرفهای هماهنگ برای متخصصان حملونقل جادهای، هدف از تفاهمنامه سه جانبه ایرو، اتاق بازرگانی ایران و سازمان راهداری و حملونقل جادهای را آموزش و صدور گواهینامه برای متخصصان حملونقل جادهای و ارتقاء سطح خدمات به بالاترین سطح استانداردها دانست.
دبیرکل اتحادیه حملونقل جادهای بینالمللی گفت: این روند به تسهیل تجارت از طریق رسمیتبخشی به الزامات صلاحیت هماهنگ در منطقه و فراتر از آن کمک خواهد کرد.
دیپِرِتو تصریح کرد: مشتاق تبدیل سازمان راهداری و حملونقل جادهای ایران به الگوی منطقهای برای صلاحیت حرفهای حمل و نقل جادهای و حمایت از حملونقل سبز هستیم.
وی خاطرنشان کرد: این همکاری جدید مشارکت فوقالعاده ما با سازمان راهداری و اتاق بازرگانی ایران را در زمینه تسهیل حملونقل گسترش داده و در نهایت به توسعه اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.
نظر شما