به گزارش روز یکشنبه اگزیمنیوز، پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ است که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم که شامل مسیر همدان - سنندج است مهرماه سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.
طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهرهبرداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقیمانده آن در استان کردستان واقع شدهاست.
پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است واین خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پلها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.
ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.
ردیف بودجه ای پروژه راهآهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت.
پروژه راه آهن همدان- سنندج بعد از سالها با پیشرفتی در حدود ۶۰ درصد تحویل دولت سیزدهم داده شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره گیری از ۴۵۰ نفر نیروی ادامه کار از سر گرفته شد و امروز بعد از یک سال، یک سوم کار انجام شده و پروژه به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده است.
در ۲ سه سال اخیر بارها مسوولان وزارتی و استانی از روند پیشرفت این پروژه بازدید کرده و هر بار نیز وعده هایی مبنی بر به بهره برداری رسیدن این طرح در آینده ای نزدیک داده شده است اما همچنان با فراز و نشیبهایی همراه بوده است.
اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان بارها همراه با مسئولان وزارتی و استانی از روند پیشرفت پروژه بازدید داشته است و روز یکشنبه نیز برای آخرین هماهنگی ها به همراه معاون امور عمرانی، فرمانار سنندج و تیمی متشکل از خبرنگاران و عکاسان خبری از این پروژه بازدید کرد.
انجام یک سوم پروژه در دولت سیزدهم
استاندار کردستان در این بازدید اظهار کرد: گزارشهایی که از این پروژه داده شد، امیدوار کنتده است و پروژه ای که حدود ۱۸سال از آن می گذرد در طول یکسال گذشته یک سوم آن معادل ۳۰ درصد اجرایی شده است.
اسماعیل زارعی کوشا افزود: از ابتدای شروع پروژه تا حدود یکسال پیش یعنی زمانی که در این دولت فعال شد، معادل هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته است که با نگاه ویژه رییس جمهور و مجموعه دولت، در یکسال گذشته هزار و ۱۰۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص داشته ایم.
وی اضافه کرد: آخرین مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بود که روز گذشته به حساب شرکت زیرساخت واریز شد که می تواند، نگرانی هایی که در برخی موارد وجود دارد را برطرف کند.
استاندار کردستان ادامه داد: تعهد دولت در سفر به استان این بود که تا سال ۱۴۰۳ حدود هزار و ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شود که تاکنون هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و باقی مانده نیزدر این مقطع زمانی قبل از افتتاح تحصیص و تزریق خواهد شد و در این زمینه مشکلی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه از هر ظرفیتی که برای افزایش کارلازم است استفاده شود، اظهار کرد: این پروژه جزو معدود کلان پروژههای تاریخ استان کردستان است که اجرا شده و مطالبه به حق مردم بوده است و سرعتی که در طول یک سال گذشته به این پروژه داده شد، نشان دهنده توان پیمانکاران، عزم مدیران و تعهدی که به مردم داده شده، است.
زارعی کوشا با بیان اینکه تلاش می شود این پروژه تا مهرماه تحویل شرکت راه آهن داده شده و آماده خدمات رسانی شود تاکید کرد: در اولین فرصت قبل از بهره برداری لازم است تمام چک لیستها بررسی شود، ضمن اینکه بخشی از کارهمانند ایستگاههای در مسیر و ایستگاههای فرعی بعد از بهرهبرداری تکمیل میشود.
پروژه راه آهن نقطه اتصال کردستان به شبکه ریلی ایران است
معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این بازدید اظهار کرد: پیشرفت ۳۰ درصدی این پروژه در یکسال اخیر بدلیل تامین منابع مالی و کنترل و نظارت اصولی بوده است، ضمن اینکه این پروژه ابر پروژه ای است که تاکنون در مقایس استان کردستان اتفاق نیفتاده است.
کیومرث حبیبی افزود: براساس برآوردهایی که شرکت ساخت انجام داده،ارزش فعلی این پروژه ۱۵ تا۲۰هزار میلیارد تومان است که امیدواریم در سال های اینده از طریق ماده ۲۳ که گرفته می شود، این پروژه را به سمت مرز باشماق و کردستان عراق هم پیش ببریم.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان یادآور شد: در فاز اول بهره برداری این راه آهن ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۶۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به سه میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی اهداف اصلی این پروژه را اتصال به شبکه ریلی کشور، کاهش فشار وارده بر جاده های استان، حمل و نقل مواد غذایی یا بار و محصولی که از بنادر مختلف کشور صورت می گیرد، کاهش آلودگی زیست محیطی و ایجاد اشتغال اعلام کرد.
حبیبی اظهار کرد: این خط ریلی از طریق شبکه های آنتنی به معادن قروه، صنایع فولاد و بسیاری از منابعی که در اطرا ف مسیراست دسترسی پیدا می کند و این مساله در حمل و نقل بار بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
بهره برداری از این پروژه که آرزو و مطالبه دیرینه مردم استان کردستان است می تواند توسعه جهشی در بخش های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد لذا مردم انتظار دارند مسوولان استانی و کشوری تلاش خود در به سرانجام رسیدن این پروژه را بیشتر کنند.
استان کردستان در مجموع هفت هزار و ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ۶ هزار کیلومتر آن راه روستایی و هزار و ۸۵۰ کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.
نظر شما