به گزارش روز دوشنبه اگزیمنیوز، هرویک یاریجانیان اظهار داشت: ایران یکی از کشورهایی است که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و به واسطه ظرفیتهای حمل و نقلی و ترانزیتی، پتانسیل بالایی برای تبدیل شده به هاب تجارت و ترانزیت منطقه را دارد.
وی با اشاره به وجود مرزهای خاکی، آبی و هوایی گسترده کشورمان و همچنین وجود مزیتهایی چون جزایر جنوبی و مناطق آزاد تجاری متعدد، توضیح داد: علاوه بر همه فرصتهایی که ایران در حوزه تجارت خارجی دارد، در داخل نیز فعالیت قریب به ۳.۵ میلیون واحد صنفی، حوزه بازرگانی را به گستره وسیعی تبدیل کرده است که نیازمند مدیریت واحد و متمرکز است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان ادامه داد: ادغام وزارت صنعت ومعدن با وزارت بازرگانی از ابتدا تصمیمی اشتباه بود که تبعات منفی و آثار مخرب آن را تجربه کردیم و هرچه زودتر این اشتباه اصلاح شود، قطعا هم بخش بازرگانی و هم حوزههای صنعت و معدن آسب کمتری را متحمل خواهند شد.
وی در انتقاد به مخالفان جداسازی وزارت بازرگانی از وزارت صمت، گفت: استدلالهایی که مخالفان تفکیک به آن استناد میکنند، به گونهای است که گویا قرار است وزارت بازرگانی جدیدی ایجاد شود.
یاریجانیان در این خصوص توضیح داد: آن ها به گونهای از هجوم واردات و متوقف شدن تولید و تقابل تجارت با تولید سخن میگویند که گویی وزارتخانه جدید قرار است خارج از قوانین کشور و در مسیر تأمین منافع دیگر کشورها فعالیت کند، در حالی که قطعا اینطور نیست و این وزارتخانه نیز تابع جمهوری اسلامی ایران، عضوی از بدنه دولت خواهد بود و وزیر بازرگانی نیز توسط رئیسجمهور کشور خودمان معرفی و نمایندگان مردم ایران به ایشان رای خواهند داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز حوزه بازرگانی کشور فعال است و وزارت صمت متولی آن است، اظهارداشت: آنچه قرار است در آینده با تفکیک وزارتخانهها رقم بخورد دشمنی تجارت با تولید نیست، بلکه قرار است حوزه تجارت تخصصیتر مدیریت شود و چه بسا این مدیریت تخصصی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور گام مؤثری باشد.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: آنچه به عنوان تضاد میان تولید و تجارت مطرح میشود در حوزه مدیریت کلان و سیاستگذاری این بخش است، به گونهای که یک وزارتخانه نمیتواند همزمان برای هر دو حوزه سیاستگذاری کند و وجود برخی تضادها موجب بروز اختلال و اختلاف میشود.
وی افزود: همانگونه وزارت صنعت تصمیمی اتخاذ نمیکند که به تجارت کشور آسیب بزند، وزارت بازرگانی هم در آینده علیه تولید و صنعت داخلی قدم بر نمیدارد و سیاستهای تجارت خارجی کشور با لحاظ کردن منافع ملی با تأکید بر حمایت از تولید اتخاذ خواهد شد.
یاریجانیان همچنین به افرادی که از کشورهای دیگر مثال میآورند انتقاد کرد و توضیح داد: متاسفانه برخی افراد بدون اینکه به ریشه مسائل توجه کنند و فقط برای اینکه سندی برای مخالفتهای خود ارائه دهند، برخی کشورها را مثال میزنند که وزارت بازرگانی آنها مستقل نیست و مانند شرایط حال حاضر ایران، حوزه بازرگانی با حوزههایی دیگر وزارتخانهای مشترک دارند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: کشورها بر اساس نیاز، اهمیت و گستردگی یک حوزه اقدام به ایجاد وزارتخانه میکنند چنانکه کشور برزیل وزارت ماهیگری و آبزیان دارد، هندوستان وزارت یوگا، ونزوئلا وزارت زندانها، ترکیه وزارت ارتباط با اتحادیه اروپا و نیجریه وزارت حیوانات دارد که اگر در شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشورها ریز شویم علت وجود چنین وزارتخانههایی را متوجه میشویم.
یاریجانیان با تأکید براینکه ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی و ظرفیتهای اقتصادی، در حوزه بازرگانی دارای مزیتهای قابل توجهی است، افزود: داشتن وزارتخانه بازرگانی تخصصی برای کشوری با این ظرفیتها و اقتصادی که برای گذر از وابستگی به درآمد تک بعدی نفت و توسعه صادرات غیرنفتی برنامهریزی دارد، یکی از واجبترین و بنیادیترین اقدامات است.
وی در پایان گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت موضوع و برای تحقق اهداف تجاری کشور به تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارت بازرگانی مستقل رای دهند.
نظر شما