به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اگزیمنیوز، لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار ۱۷ بهمن ماه سال گذشته با قید دو فوریت با امضای رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارسال شد؛ هدف از تهیه این لایحه و ایجاد این سازمان، ساماندهی بازار و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمتها بوده است.
در ماده واحده این لایحه به دولت اجازه داده می شود به منظور تمرکز سیاست گذاری، راهبری برنامه ریزی نظارت و ساماندهی امور مرتبط با حوزه بازرگانی و تنظیم بازار نسبت به ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و با استفاده از امکانات نیروی انسانی ساختار و تشکیلات موجود در دستگاههای اجرایی و بر اساس اساسنامه ای که تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به تصویب هیات وزیران می رسد، اقدام نماید.
بر اساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران به همراه تمامی امکانات تعهدات، وظایف و مأموریتها ساختار و نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول آنها و کلیه وظایف و مسئولیتهای حوزه بازرسی، بازار به ترتیب از وزارتخانه های صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی منتزع و به سازمان ملحق می شود.
با گذشت حدود دو ماه و نیم از ارسال لایحه به مجلس، تقاضای فوریت برای این لایحه در جلسه علنی روز یکشنبه - ۲۷ فروردین - مطرح شد و پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، دو فوریت به رای گذاشته شد که به تصویب نرسید و سپس نمایندگان به یک فوریت این لایحه نیز رای ندادند تا لایحه ایجاد سازمان بازرگانی به صورت عادی در مجلس بررسی شود.
نظر شما