به گزارش روز چهارشنبه اگزیمنیوز، حدود دو ماه است که موضوع بار ترافیکی کامیونهای صادراتی در گمرک آستارا مطرح میشود، بررسیها نشان میدهد که بهجز حملونقل زمینی ظرفیتهای دیگری نیز برای حمل کالا در این شهر وجود دارد.
لازم به ذکر است، یکی از راهکارهایی که در خصوص کاهش بار ترافیکی گمرک آستارا مطرح میشود ایجاد سامانه نوبتدهی است که گفته میشود براساس برخی مفاد قانونی باید این کار توسط گمرک ایران انجام شود، با وجود این، شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در خصوص ایجاد این سامانه اظهار داشت: ایجاد سامانه نوبتدهی مشمول این قانون نیست چرا که ایجاد سامانه نوبتدهی پیش از گمرک قرار دارد، قاعدتاً دستگاههای مربوط باید این کار را انجام دهند. زمانی که کالا وارد گمرک میشود کار تشریفات گمرکی در سریعترین زمان ممکن انجام میشود.
وی با تأکید بر اینکه بحث سامانه نوبتدهی پیش از گمرک قرار دارد، گفت: این بدین معنا است که مراحل بارگیری، حملونقل و صدور بارنامه خارج از گمرک انجام میشود، بنابراین عملاً بحث مربوط به سایر سازمانهای مرتبط است، پس از ورود کامیون به گمرک و ارائه اظهارنامه است که کار گمرک آغاز میشود.
با توجه به این اظهارنظر مسئولان گمرک، پیگیریهایی از سایر دستگاههای دخیل در این موضوع انجام شده است. شفائی مدیرعامل انبارهای عمومی شرکت آستارا گفت: با توجه به مصوبات شورای ترافیک شهرستان آستارا و همچنین تأکید فرماندار و معاونت استانداری گیلان در خصوص راهاندازی سامانه نوبتدهی توسط اداره راه استان در پایانه بار صادراتی آستارا که یکی از ضروریات برونرفت از معضل ترافیک فعلی کامیون های ترانزیتی و صادراتی میباشد، شرکت انبارهای عمومی آمادگی خود را جهت برقراری این سامانه با ایجاد تفاهمنامه با اداره راه استان و موافقت آنها اعلام کرده است که با تأیید این درخواست کارشناسان و همکاران ستادی این شرکت در آستارا جهت بررسی زیرساختهای مورد نیاز حاضر و پس از بازدید میدانی جلسات مشترک با سازمان مسئول (اداره راه) جهت اقدامات بعدی برگزار خواهد کرد.
وی اضافه کرد: ایجاد این سامانه با توجه به تنوع کامیونهای خروجی از مرز آستارا، شامل کامیونهای ایرانی، آذری، روسی و… همچنین وجود پارکینگ و موارد دیگر، اجرای این پروژه نیاز به زمان است که در صورت توافق قبل از شروع عملیات راهاندازی زمان بهرهبرداری اعلام خواهد داشت.
کنار این موارد باید توجه داشت که در زمان حاضر از ظرفیت بخشی قابل توجه از بندر آستارا استفاده نمیشود، علت این موضوع این است که بهطور مثال حمل بار از آستارا بهمقصد قزاقستان هر سه هفته یکبار انجام میشود، به همین دلیل تجار علاقه ندارند کالای آنها سه هفته در بندر معطل بماند.
براساس گزارش صداوسیما، شرکت خصوصیای که بندر را اداره میکند اعلام کرده است که آمادگی افزایش ظرفیت وجود دارد اما ابتدا باید تاجران بیشتری برای جابهجایی خود به بندر آستارا بیایند.
براساس آمارها از فروردین تا دی ماه امسال بهطورکلی ۷۰ کشتی به بندر آستارا وارد شده است و بارهای یخچالی و سایر کالاها به کشورهای قزاقستان، آذربایجان و روسیه صادر شده است. ۵۴ کشتی از این تعداد مربوط به آذربایجان، ۱۴ کشتی قزاقستان و روسیه تنها ۲ کشتی بوده است، این در حالی است که در زمان حاضر بیشتر کامیونهایی که در صف گمرک آستارا قرار دارند، کامیونهای روسی هستند.
نظر شما