لزوم ارتقای کیفیت لوازم خانگی برای فتح بازارهای جدید

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت گفت: امروز در راستای مغتنم شمردن فرصت‌ها، باید چرخه یادگیری و برنامه‌ریزی را برای بازارسازی به طور همزمان دنبال و محصولات ساخت ایران را به بازارهای منطقه و سایر نقاط جهان معرفی کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محسن شکراللهی» با اشاره به مزیت های برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی گفت: نمایشگاه لوازم خانگی فرصت خوبی برای واحدهای تولیدی و شرکت های لوازم خانگی است تا از آخرین توانمندی‌ها، دستاوردها و ابتکارات خود در تولید انواع لوازم خانگی برای بازدید عمومی رونمایی کنند و مردم ، نخبگان و متخصصان از آخرین دستاوردهای صنعت لوازم خانگی بهره مند شوند.

وی افزود: یکی از مزیت‌های نمایشگاه لوازم خانگی، فرصت تعامل و گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه بین صنعتگران و اشتراک گذاری تجربه های موفق و همچنین تجارب ناموفق صنعتگران در سال های اخیر است.

شکراللهی اضافه‌کرد: این گفت وگوها موجب می شود که محیط هم افزاکننده برای پیشبرد عمومی صنعت در حوزه های مختلف شکل بگیرد و آسیب شناسی روش های تأمین، تولید و فروش و بازاریابی، و همچنین آسیب ها و خلاهای سیاست‌گذاری‌ها، تنظیم گری و اقدامات مختلف در پروژه های اجرایی مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار گیرد.

وی گفت: این نمایشگاه می تواند به یادگیری های جدید در روش‌های تولید و فروش و صادرات کمک نمای به طوری که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند خلق فرصت چرخه یادگیری در کشور هستیم و برنامه‌ریزی کلان کشور باید از استراتژی جایگزینی واردات به سمت استراتژی توسعه صادرات حرکت کند و این مهم نیازمند گفت‌وگوی بیشتر حول تحول و پیشرفت صنعت و اتخاذ رویکرد همکاری های مشترک و ارتقای دانش فنی در سرلوحه برنامه ریزی ها است.

این مقام مسوول افزود: ما به دنبال بازار تصادفی و صادرات به صورت تصادفی نیستیم بلکه باید به دنبال بازارسازی و نفوذ در بازارها و ثبات حضور خود در بازارهای منطقه باشیم و مزیت‌های نسبی خود را تقویت کنیم و به ویژه مزیت های ایران در ارتباط با بازار های منطقه تقویت شود.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: از نگاه وزارت صمت، صنایع لوازم خانگی صنایع زیستی و مرتبط با معیشت مردم، رفاه خانوار و متن زندگی در جامعه است و هر نوع توسعه، پیشرفت و تحول در سطوح این صنعت ، در نهایت موجب بهبود و ارتقای سطح زندگی مردم، قدرت خرید و رفاه خانوارها می شود و مردم می توانند محصولات مورد نظر را خریداری و محصولات کیفی و با شاخص های مختلف را در بازار مشاهده کنند.

وی افزود: براین اساس، برخورداری صنعت لوازم خانگی از تنوع محصول و قیمت ها و کیفیت مناسب، موجب می‌شود تا خانوار ایرانی از امکانات و رفاه عمومی متناسب برخوردار شود. همچنین در بازارهای خارجی و منطقه نیز، محصولات با کفیت ایرانی مورد استقبال مردم کشورهای مختلف قرار می گیرد.

این مسوول بیان‌داشت: از این رو ما با یک نگاه راهبردی و اجتماعی به صنعت لوازم خانگی نگاه می کنیم و ارتقای کیفی صنعت لوازم خانگی، منجر به جلب رضایت مردم، تقویت سرمایه اجتماعی و حمایت از تولید ملی می شود و برعکس آن، در صورتی که به کیفیت در لوازم خانگی توجه نکنیم موجب از دست رفتن فرصت ها و سرمایه های اجتماعی خواهد شد.

شکراللهی اظهار داشت: حرکت صنعت لوازم خانگی باید در لبه دانش و فناوری برای تامین رضایت مصرف کننده، خانوار ایرانی و بازار داخلی باشد و همچنین منجر به حضور پررنگ در بازار منطقه ای شود، زیرا بهبود رضایت مردم و افزایش کیفیت راهی جز شتاب صادرات لوازم خانگی و ایجاد تحول در تولید ندارد و در صورتی که صنایع و شرکت‌های ایرانی بتوانند صادرات به کشورهای منطقه داشته باشند، در آن صورت از مقیاس تولید مناسب و به صرفه اقتصادی استفاده خواهند کرد و تولید باکیفیت افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت گفت: بدون تحقیق و توسعه، طراحی مناسب، تنوع محصول و تولید عالی نمی توان انتظار کالای با کیفیت را داشت. بر این اساس باید تولید کنندگان تشویق شوند که در کنار افزایش کیفیت صادرات خود را نیز افزایش دهند تا تیراژ تولید بیشتر شود و از این طریق امکان توسعه محصولات و بهبود کیفیت را شاهد باشیم. زیرا با تیراژ اندک و بازار کوچک نمی توان انتظار تولید محصولات با کیفیت بالا را داشت.

شکرالهی تاکید کرد: مردم و مصرف کنندگان چه در بازار منطقه و چه در بازار داخلی محصولات باکیفیت را می‌شناسند و محصولات با کیفیت و برند های معتبر را حمایت می کنند. بر این اساس در نظر داریم که با مشارکت خانوارهای ایرانی و توسعه خدمات پس از فروش در کشورهای هدف نسبت به بهبود بهره وری صنایع لوازم خانگی و تشویق برندهای معتبر و تنوع محصولات و شرکت هایی که کالای با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه می دهند، اقدام کرده و با رتبه بندی فعالان صنعت و نام ها و نشان های مطرح در صنعت لوازم خانگی بهبود کیفیت و رضایت مردم را افزایش دهیم.

وی افزود: همه ما از تولید کننده، مصرف کننده و فروشنده هم‌سرنوشت و یک خانواده هستیم و مصرف کنندگان با حمایت از تولید کننده داخلی و تولید کننده با کسب رضایت مصرف کننده بازی دو سر برد را رقم می‌زنند. تعامل دو طرفه مصرف کننده و تولید کننده باعث کارآمدی و بهره وری بالاتر صنعت خواهد بود.

شکرالهی با اشاره به برنامه های وزارت صمت، گفت: وزارت صمت و دفتر تخصصی لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دنبال تحول در حوزه های مختلف صنعت لوازم خانگی است و برنامه های مشخصی را برای تحقق آن در نظر دارد تا روش های جدید در تولید، تامین مالی، فروش و خدمات پس از فروش در همه زمینه ها ارتقایابد.

این مقام مسوول گفت: با کمک خود تولیدکنندگان، باید از بازی های کوچک و واگرا فاصله گرفته و به سمت بازی های بزرگ و همگرا حرکت کنیم.

وی در پایان افزود: نمایشگاه لوازم خانگی در سال‌های اخیر به طور نسبی روی فروش و خدمات پس از فروش و بازاریابی و معرفی محصولات و امضای قرارداد ها اثرگذار بوده است، اما نقش نمایشگاه فقط محل معرفی محصول نیست بلکه در کنار معرفی محصول باید اقدامات هم افزا در یادگیری های جدید و گفت‌وگوها پیرامون تحول صنعت در تکمیل زنجیره ارزش در قطعه سازی، طراحی های صنعتی و فروش و صادرات توجه شود.

کد خبر 59188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =