به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اگزیمنیوز، مهدی صفری با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه شبکه دوم درباره توافقات ایران و چین در سفر معاون نخست وزیر این کشور به تهران گفت: این سفر در بخش اقتصادی سفر بسیار مهمی بود، بعد از شروع کرونا تا امروز ما چنین هیاتی در این سطح که معاون نخست وزیر حدود ۷۰ نفر که ۱۰ معاون وزیر شاید بیش از ۲۰ مدیر کل مربوطه در زمینههای مختلف آمدند و در زمینه چارچوب قرارداد ۲۵ ساله که آیتمهای مختلفی داشت صحبت شد.
وی افزود: در ۱۶ مورد از آیتمهای قرارداد ۲۵ ساله توافق شد، که میتوانیم بگوییم مهمترین آنها در بخش انرژی، مالی، صنایع مختلف، معدن، گردشگری، گمرک، صادرات به خصوص در زمینه مجوزهای جدیدی که از طرف چین صادر شده برای کالاهای کشاورزی ما بود، مهمتر از همه ورود کالاهای ما به خصوص کشاورزی از پنجره واحد گمرک که بسیار میتواند در عمل و کار سرمایه گذاری سرعت دهد، کار در مناطق مشترک و سرمایه گذاری در مناطق آزاد جمهوری اسلامی در جزایر مختلف در چابهار و مناطق مختلف، مناطق آزاد فقط جنوب نیست در مناطق مختلف چه شمال و چه جنوب توافق شده است، از همه مهمتر مساله ترانزیت بود که مستحضر هستید یک کمربند یک جاده که از سه مسیر کالاهایشان را به اروپا انتقال میدادند اصلا مسیر ایران عمل نشده بود، در این سفر توافق شد که حتماً مسیر میانی از طریق جمهوری اسلامی ایران شود و توافق کردیم که در هفته بین یک تا دو قطار به هدف ایران و ترانزیت به اروپا، توافق در کنار تفاهم نامه جادهای و دریایی و همکاری در زمینه بنادر بود.
معاون وزیر خارجه ادامه داد: تا به امروز یعنی تا ماه ۷ روابط تجاری ما به بیش از ۲۰ میلیارد رسیده که ۱۰ میلیارد آن صادرات ماست، البته ما راجع به صادرات غیر نفتی حرف میزنیم و چینیها به ۱۰ میلیارد رسیدند، حدس ما این است که تا آخر سال ۱۴۰۱ ما به بیش از ۳۰ میلیارد رابطه تجاری خواهیم رسید.
صفری تصریح کرد: یکی از مسائل مهم، پنجره واحد گمرکی و با مجوزهای جدیدی که در مورد مرکبات در مورد زعفران، آبزیان، میگو و کالاهای مختلفی که به خصوص در بخش کشاورزی است ما میتوانیم رشد خوبی در جهت صادرات به طرف چین داشته باشیم.
این مقام مسئول توضیح داد: درباره چین، موضوع تجارت برای ما مهم نیست بلکه موضوع ترانزیت مهم است؛ همانطور که توضیح دادم یک مسیر شمالی بوده، میانی قزاقستان، اوکتائو، باکو، گرجستان و اروپا، اما با صحبتهایی که شده، یکی از توافقات با چین انی بود که مسیر قطارهای ترانزیت آنها بیاید به قزاقستان، اینچه برون، سرخس و تهران و مسیر ترکیه را طی کند که این برای ما بسیار مفید است. البته هفتهای یک بار و دوبار، در سال اینها حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار رام قطار به مسیر اروپا میفرستند ما اگر بتوانیم و تلاش کنیم به ۵ تا ۶ هزار از مسیر جمهوری اسلامی ایران عمل شود میتواند بسیار در بخش اقتصادی ما اثر گذار باشد.
نظر شما