افزایش ۶۰ درصدی پروازهای بین‌المللی/ هواپیمایی هما از لیست واگذاری‌ها خارج شود

رییس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادهای وزارت راه و شهرسازی از افزایش ۶۰درصدی پروازهای بین‌المللی خبر داد و گفت: به استناد ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ امکان ابقای هواپیمایی هما به‌صورت یک شرکت دولتی وجود دارد و سازمان خصوصی‌سازی نسبت به خروج شرکت از لیست واگذاری‌ها اقدام کند.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت راه و شهرسازی «مهدی نورایی» رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها در خصوص عملکرد شرکت هما در سال گذشته، افزود: ضریب ظرفیت مسافر داخلی شرکت در سال جاری با ۴ درصد افزایش به ۶۵ درصد رسیده که در بخش خارجی با ۴۰ درصد افزایش به ۶۴.۴ رسیده؛ لذا این آمار نشان‌دهنده رشد بسیار زیاد شرکت در سال گذشته در بخش پروازهای خارجی است.

وی با اعلام رشد ۲۳۹ درصدی تعداد مسافر خارجی مولد درآمد، گفت: در این بخش صندلی‌های عرضه شده نیز ۱۳۵ درصد افزایش داشته است.

نورایی با اشاره به افزایش ۶۰درصدی پروازهای بین‌المللی، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در این بخش این است که حدود ۲۰۰ هزار صندلی غیرمولد، در پروازهای خارجی درآمد داشته است.

وی افزود: در پروازهای داخلی، تعداد مسافر حمل شده مولد درآمد، ۲۶ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته که با توجه به آثار و تبعات ناشی از وضعیت کرونا منطقی است. تعداد کل صندلی عرضه شده نیز ۲۷ درصد کاهش یافته و تعداد کل پروازها نیز با ۲۱ درصد کاهش همراه بوده است.

کاهش ۳۵ درصدی حمل بار و پست خارجی

نورایی گفت: اما نکته حائز اهمیت این است که حدود ۷۰۰ هزار صندلی غیرمولد درآمد وجود دارد. علاوه بر آن حدود ۱۹ درصد بار حمل شده پروازهای داخلی کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها با بیان اینکه میزان پست حمل شده نیز ۲۵ درصد در سال موردنظر افزایش داشته است، افزود: وضعیت حمل بار و پست در بخش خارجی با کاهش مواجه بوده است و ۳۵ درصد میزان پست حمل شده در سال موردنظر کاهش یافته است.

وی درباره آمار کارکنان شرکت هما نیز گفت: در مجموع ۱۸ درصد کارکنان شرکت رسمی و ۸۲ درصد کارکنان قراردادی هستند.

مدیرکل حقوقی سابق وزارت راه و شهرسازی و عضو مجمع عمومی شرکت هما، افزود: در سال موردنظر، بخش عمده‌ای از سایر درآمدهای عملیاتی شرکت از طریق خدمات فرودگاهی تأمین شده که این رقم ۶۹ درصد کل سایر درآمدها را تشکیل می‌دهد که در جدول عملکردی شرکت نیز سهم هر بخش قابل مشاهده است.

نورایی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مانده مطالبات ارزی هما به شرکت گلف ایر و لوفت‌هانزا است، بیان داشت: هما به ترتیب ۳.۲ و ۲.۸ میلیون دلار از این شرکت‌ها مطالبه دارد که نیاز به تعیین تکلیف جهت وصول دارد.

مجموع کل ناوگان عملیاتی هما ۵۵ هواپیما است

وی مهم‌ترین بدهی ارزی شرکت را مربوط به هواپیمایی چابهار دانست و گفت: این بدهی با ۹ درصد افزایش در سال ۱۴۰۰، به مبلغ ۸.۶۸۵.۰۳۹ دلار رسیده است.

نورایی خرید عمده داخلی هما را سوخت دانست و افزود: با توجه به اینکه مقدار لیتر سوخت در سال جاری صرفاً ۷ درصد جهش داشته، اما مبلغ سوخت ۱۲۳ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این شرکت در بخش خارجی نیز ۲۱۵۵ درصد افزایش در مخارج سوخت داشته که در بحث مخارج خرید داخل (اعم از فنی، تأسیسات و...) ۶۴۹ درصد در سال جاری رشد داشته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموع کل ناوگان عملیاتی شرکت ۵۵ هواپیما است که از این عدد، بیشترین تعداد هواپیما از نوع Fokker ۱۰۰ با تعداد ۱۶ هواپیما و همچنین از نوع Atr۷۳ با تعداد ۱۳ هواپیما است

نورانی بیان داشت: نسبت بازده دارایی شرکت (ROA)، در سال ۹۹ حدود ۴۴ درصد و در سال ۱۴۰۰ نیز با ۱۱ درصد کاهش، به ۰.۰۸ رسیده که با توجه به افزایش ناوگان هوایی در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹، علت کاهش در بازده دارایی‌ها نیاز به توضیحات دارد.

وی با بیان اینکه نرخ بازده سرمایه‌گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، شرکت نیز در سال ۹۹ بیش از ۴۰۰ درصد است، گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز نرخ بازده سرمایه‌گذاری حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است و به ۰.۱۳ رسیده است که با توجه به افزایش ۴۰ درصدی در پروازهای خارجی، این کاهش توجیه نداشته و نیاز به توضیحات دارد.

سازمان خصوصی سازی نسبت به خروج شرکت هما از لیست واگذاری‌ها اقدام کند

نورایی با اشاره به ضرورت آموزش در این شرکت افزود: در سال ۱۴۰۰ شرکت هما ۷ دوره آموزشی با عناوین (آموزش زمینی عملیات پرواز، آموزش خدمات پرواز، آموزش مهندسی و تعمیرات، آموزش خدمات زمینی و ایمنی، آموزش سیمولاتور، آموزش عمومی و معارف اسلامی، آموزش زبان و امور ترجمه) را برای مجموع ۳۴.۵۸۴ نفر برگزار کرده که حدود ۵۰ درصد از این تعداد، مربوط به دوره آموزش خدمات زمینی و ایمنی است.

بنابراین باید گفت درمجموع خدمات آموزشی، حدود یک درصد از سایر درآمدهای عملیاتی شرکت را تشکیل می‌دهد.

نورایی با اشاره به اینکه سهم شرکت در حوزه حمل و نقل هوایی کمتر از بیست درصد است، افزود: به استناد ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی امکان ابقای وضعیت حقوقی آن به‌صورت یک شرکت دولتی وجود دارد و ضرورتی برای واگذاری این شرکت مشاهده نمی‌شود؛ بنابراین سازمان خصوصی‌سازی نسبت به خروج شرکت از لیست واگذاری‌ها اقدام کند که در این خصوص با معاون اول رئیس جمهور نیز مکاتباتی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است بخشی از مطالبات سنواتی شرکت از دولت تا سال ۱۳۹۵ ناظر به تکالیف قانونی محوله در سال گذشته با پیگیری و کار کارشناسی مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها محقق شد و تخصیص داده شده که این مبلغ بیش از هزار و دویست میلیارد تومان است.

کد خبر 58690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =