به گزارش روز یکشنبه اگزیمنیوز، کیومرث حبیبی اظهار داشت: تحقق ۱۰۰ درصدی مصوبه ذکر شده، این پروژه بزرگ را از رکود عملیات اجرایی نجات میدهد.
وی اضافه کرد: اواخر شهریور ماه امسال در نهاد ریاست جمهوری ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب این پروژه با توجه به اهمیت و ضرورت توسعه زیرساخت های ریلی در کردستان جذب شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به مردم اطمینان داد با تامین اعتبار لازم، بزودی این پروژه نیز مانند پروژه انتقال آب به اتمام خواهد رسید و سوت قطار در کردستان به صدا در می آید.
حبیبی اتمام پروژه راه آهن همدان - سنندج را ریل توسعه کردستان خواند و ادامه داد: در جلسه ای که ۲۱ شهریور امسال به ریاست سید «صولت مرتضوی» معاون اجرایی سابق رییس جمهور، در نهاد ریاست جمهوری با هدف بررسی ۲۹ ابر پروژه ملی کشور تشکیل شد، به همراه استاندار کردستان مطالبی را در خصوص اهمیت این پروژه بزرگ بیان و با استدلال علمی از آن دفاع کردیم.
وی توسعه زیرساخت های استان در زمینه راه ریلی را با توجه به وجود مرزهای رسمی باشماق و سیرانبند و مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان یک ضرورت انکار ناپذیر دانست و گفت: افزون بر جذب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه عملیات پروژه راه آهن همدان - سنندج، طرح امکان سنجی و مطالعات راه آهن سنندج به مرز بین المللی باشماق نیز در جلسه مذکور به تصویب رسید که یک تحول بزرگ بنیادین در توسعه زیرساخت راه در کردستان محسوب می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با تاکید بر اینکه پروژه راه آهن همدان - سنندج به لحاظ اثرات کالبدی اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در تاریخ توسعه کردستان بی نظیر و ماندگار است، گفت: توسعه زیرساخت ریلی و هوایی در مفهوم توسعه گردشگری، اقتصادی با محوریت سرعت در صادرات و واردات بسیار حایز اهمیت است و توسعه کردستان در ۲ موضوع راه و آب به خوبی پیش میرود.
حبیبی افزون بر اجرای پروژه راه آهن همدان - سنندج اعلام کرد که پروژه فرودگاه سقز و کریدور شمال - جنوب نیز در دستور کار استاندار کردستان با پیگیری های مستمر حوزه معاونت عمرانی قرار دارد.
طول خط آهن تهران - همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و از ۱۵۰ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود.
این طرح مهم ریلی شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پلها ۲ هزار و ۵۲۴ متر بوده و زیرسازی آن به طور کامل انجام شده است.
خط آهن همدان - سنندج در روز های نخست آغاز به کار برای جابجایی ۳۰۰ هزار مسافر در سال و سالیانه۵۰۰ هزار تن بار طراحی و پیش بینی شده است اما در چشم انداز بلند مدت مقرر شده تا افق سال ۱۴۲۰ شمار مسافران در سال به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار به یک میلیون تن در سال افزایش یابد.
حداکثر سرعت طرح در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است که کاهش تصادفات جادهای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای راه آهن تهران- همدان- سنندج است.
نظر شما