اکبر ابراهیمنژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به ضرورت توسعه صادرات بلحاظ نقش زیاد آن در بهبود شاخصهای اقتصادی، افزود: برای رسیدن به اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی و تحقق اهداف کشور در برنامه توسعه، راهی جز گسترش بازارهای صادراتی و تعمیق آنها بر مبنای پتانسیل های نسبی و تبدیل آن ها به مزایای رقابتی وجود ندارد.
وی با اشاره به تحقق اهداف صادراتی دولت سیزدهم در سال جدید، گفت: دولت توانست با صدور بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار انواع کالا و خدمات و رشدی بیش از ۲۰ درصدی نسبت به چهارماهه نخست سال قبل، تا حدودی انتظارات این بخش را برآورده کند.
این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم حفظ بازارهای کنونی و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همگرا در حوزه سیاسی، ادامه داد: در جنگ اقتصادی، کشورها باید رویکردهای مناسبی اتخاذ کرده و تلاش کنند به بالاترین ارزآوری ممکن از مطمئنترین راهها دست پیدا کنند.
ابراهیم نژاد افزود: آمار و تجربه نیز همین موضوع را نشان میدهد به طوری که نزدیک به یکسوم صادرات ایران یعنی بیش از ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آن در دوره مورد بررسی به کشور چین بوده که این موضوع به خوبی اهمیت این بازار را اثبات میکند.
وی اضافه کرد: عراق با عددی معادل ۲.۴ میلیارد دلار در رتبه دوم واردکنندگان محصولات ایرانی قرار دارد در حالیکه با توجه به همسایگی با کشور، اشتراکات فرهنگی و تمدنی و همچنین مراودات سیاسی دو طرف، این عدد به هیچ وجه مطلوب نیست بخصوص اینکه در حال حاضر بخش زیادی از بازار بزرگ و پر منفعت عراق در اختیار عربستان سعودی و ترکیه است. این نشان میدهد ایران علیرغم بهرهمندی از ظرفیتهای بالقوه در توسعه صادرات به عراق، عملکرد مطلوبی نداشته است.
این کارشناس در پایان ضمن تاکید بر مهندسی دقیق تجارت، گفت: اگر در تجارت، منافع مشترکی بین دو کشور وجود داشته باشد، هم در شاخصهای حجمی و هم در پارامترهای پولی، تجارت بین دو کشور گسترش خواهد یافت؛ به همین دلیل ضروری است که در مهندسی تجارت، کشورهای همگرا و مکمل در اولویت قرار بگیرند.
نظر شما