عضو اتاق اهواز از دولت خواست نابسامانی‌های موجود در حمل و نقل را ساماندهی کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع؛ معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به سهم بالای بخش های مختلف حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی، دریایی، هوایی در افزایش صادرات کالا و در نتیجه رشد اقتصادی کشور از دولت سیزدهم خواست معضلات موجود در این بخش از جمله تعرفه‌های آن را اصلاح کند تا نابسامانی‌های موجود در این حوزه ها به پایین ترین میزان کاهش یابد.

صادق سواعدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم حمایت از افزایش صادرات از طریق ایجاد زیرساخت‌های مناسب بخصوص بهبود وضعیت شبکه حمل و نقل بلحاظ سهم بالای آن در توسعه اقتصادی کشور، رفع نارسایی ها در حوزه حمل و نقل را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر ناوگان حمل و نقل در بخش صادرات بسیار بی‌نظم است، بطوری که رسماً هیچ نرخ و مصوبه‌ قیمتی در این بخش وجود ندارد و هر فرد، قیمت حمل محصول و کالا را خود تعیین می‌کند که این امر نیز سبب بروز مشکلات متعددی در این بخش شده است.

وی بیان کرد: در این راستا نظارت جدی می‌تواند این نابسامانی موجود در حوزه صادرات را کاهش دهد و وضعیت پایدار و مناسبی در حوزه حمل و نقل به وجود آورد.

وی گفت: گستردگی منحصر به فرد امور بخش حمل و نقل و تحولات سریع فناوری این بخش، ارتباط میان آن و فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی را آن چنان حساس و پیچیده ساخته که کارشناسان، از صنعت حمل و نقل در کنار صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از دو صنعت نیروی محرکه توسعه اقتصادی یاد می‌کنند و کارآمدی و توانمندی آن را زمینه ساز توسعه همه جانبه کشورها می‌دانند و این بدان معناست که ما نیز باید کمبودها و نارسایی های این بخش را هرچه سریعتر برطرف کنیم و توانایی های این بخش را ارتقا بخشیم.

سواعدی ادامه داد: امروزه حوزه حمل و نقل یکی از مهمترین بخش‌ها در صادرات است که علاوه بر سرعت انجام تعهد، نقش بسزایی در کاهش قیمت تمام شده محصولات دارد چرا که این موضوع از اهمیت بالایی در رقابت‌پذیری برخوردار است. به همین دلیل کشورهای مختلف از جمله ترکیه تلاش می‌کنند یارانه ها و تسهیلات حمایتی بالایی در حوزه حمل و نقل اعمال کنند.

وی با بیان اینکه رقبای جدید ایران در حوزه حمل‌ونقل فعال شده‌اند و این امر ممکن است نقش ترانزیتی کشور را در منطقه به خطر بیندازد، تصریح کرد: در چنین شرایطی که تجار و بازرگانان دیگر کشورها از حمایت دولتی بهره‌مند هستند، تاجر ایرانی باید عوارض و تعرفه‌های غیرمنطقی را هم بپردازد که نتیجه آن افزایش قیمت و کاهش رقابت در بازار هدف خواهد بود. در این شرایط بسیاری از تجار ترجیح می‌دهند فعالیت خود را کاهش داده و یا به کلی آن را رها کنند.

سواعدی ادامه داد: اکثر فعالان اقتصادی بر این باورند که اقدامات انجام شده برای توسعه حمل‌ونقل چه در حوزه ریلی و چه در حوزه جاده‌ای و دریایی کافی نیست و این در حالی است که ایران به لحاظ ترانزیت کالا و انجام امور تجارت خارجی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

این صادرکننده با بیان اینکه دولت باید تمام تلاش خود را برای رفع تمام نابسامانی‌های موجود در حمل و نقل بکار گیرد، گفت: با ادامه روند کنونی قطعاً بخش بیشتری از بازار از دست خواهد رفت و تاجر ایرانی بیش از پیش منزوی خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در برنامه‌ریزی مسئولان به‌خصوص در برنامه‌های توسعه، اهمیت این بخش بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا توسعه شبکه حمل‌ونقل روال مطلوب‌تری به خود بگیرد.

کد خبر 54822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =