رضا سواری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با تاکید بر ضرورت توسعه فناوریهای مرتبط با صادرات، این امر را عامل سبب داشتن صادرات توسعهیافته و مستمر توسط کشور دانست و گفت: امروزه صادرات یک فعالیت جامع اقتصادی است که موفقیت در آن حوزه نیاز به رعایت اصول و قواعد خاص دارد.
وی افزود: تولید کالاهای با کیفیت تنها زمانی میتواند عامل رونق صادرات باشد که با هدف تامین نیاز بازارهای هدف صورت گیرد چرا که هر بازاری یک نوع محصول خاص و با یک کیفیت خاص را میطلبد.
سواری ادامه داد: از سوی دیگر، امروزه بستهبندی هم به عنوان یکی از ارکان مهم صادرات مورد توجه اکید قرار دارد، بطوریکه برخی کشورها تنها به دلیل برخورداری از فناوری پیشرفته آن، توانستهاند محصولات دیگر کشورها را به عنوان صادرات ثانویه به بازارهای جهانی عرضه کنند.
وی با بیان اینکه نام تجاری، شناسنامه صادراتی یک محصول است، ادامه داد: اساساً هر محصولی باید نام تجاری و یا برند خاص خود را داشته باشد تا در بازار جهانی بتواند حضوری درازمدت داشته باشد چون فقدان برند نه تنها حق مالکیت معنوی یک محصول را از بین میبرد بلکه سبب سوءاستفاده سودجویان و یا بازرگانان دیگر کشورها از آن محصول می شود.
سواری با اشاره به اینکه برند یک محصول از نظر کیفیت، استاندارد و شاخصهایی است که در سطح ملی و بینالمللی تولید، عرضه و صادر میشود، بیان کرد: محصول بدون شناسنامه علاوه بر اینکه به عنوان یک محصول صادراتی در بازارهای جهانی شناسایی نمیشود در بازارهای داخلی هم با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد.
وی اظهار داشت: با شناخت یک برند خاص با مشخصات ثبت شده بدون شک تقاضا برای آن بیشتر خواهد شد، بنابراین توجه به ایجاد برند در صادرات محصولات روز به روز ضروریتر میشود.
سواری با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از بازرگان و تاجر ایرانی، تصریح کرد: در کنار تمام پشتیبانیها در بحث حمل و نقل و بازاریابی و بازارسازی و یا حتی حوزه ارز ترجیحی و کمک به رفع محدودیتهای بانکی و صدالبته کاهش قوانین دست و پاگیر اداری، یکی از مهمترین حمایتهای دولتی، کمک به تولیدکننده و تاجر برای ایجاد برند خاص خود است.
وی در پایان تاکید کرد: در واقع دولت باید در قالب بستههای حمایتی کمک کند که هر محصول با برند خاص خود در وهله اول در بازار بومی و در گام بعد در بازارهای خارجی حضور مستمر داشته باشد.
نظر شما