عضویت در سازمان شانگهای پایان شکست عملی طرح انزوای ایران است

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان پذیرش درخواست کشورمان برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای را در کلیه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی مهم برشمرد و تاکید کرد: این تحول پایان عملی شکست پروژه انزوای تهران توسط برخی از کشورهای غربی جمله آمریکا خواهد بود.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «محمد سرخابی»طی سخنرانی در وبینار اندیشکده پاکستانی مطالعات منطقه‌ای در شهر اسلام‌آباد با عنوان «عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک فرصت» اظهار داشت: در نتیجه پیگیری‌های به عمل آمده جهت عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، همزمان با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری ایران در بیست و یکمین نشست سران کشورهای عضو شانگهای در شهر دوشنبه تاجیکستان، تمام ٨ کشور عضو اصلی شانگهای بصورت اجماع موافقت خود را با درخواست عضویت دائمی کشورمان در این سازمان اعلام داشته و مراحل حقوقی، فنی و اداری این عضویت آغاز شد.

وی افزود: پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای، گام مهمی بوده است و نقش مثبتی در توسعه همکاری‌ها و مناسبت کشورمان با اعضای این سازمان در کلیه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی خواهد داشت.

سرخابی تاکید کرد: عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان اولین سازمان منطقه‌ای بعد از انقلاب اسلامی ظرفیت‌های جدیدی را به خصوص در حوزه همکاری‌های امنیتی و بین‌المللی در اختیار تهران قرار می‌دهد.

وی گفت: این تحول بیانگر پایان عملی شکست پروژه انزوای ایران توسط برخی‌ از کشورهای غربی جمله آمریکا خواهد بود و به عنوان یک سازوکار نهادین همگرایی منطقه‌ای، روابط دوجانبه و چندجانبه جمهوری اسلامی ایران را با تک تک اعضای این سازمان ارتقا خواهد داد.

محمد سرخابی اظهار داشت: این روند از هم اکنون آغاز شده و در حاشیه اجلاس‌های اخیر این سازمان، مقامات جمهوری اسلامی ایران، دیدارها و مذاکرات سازنده‌ای با اعضای فعال این سازمان از جمله چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و پاکستان داشته است.

وی گفت: در همین راستا، رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس اخیر در دوشنبه، ضمن تشکر از مساعدتهای دولت و نخست وزیر پاکستان در پذیرش عضویت ایران در سازمان شانگهای از گسترش همکاریهای دو کشور در تمامی زمینه‌ها حمایت کرده است.

مزیت‌های عضویت ایران برای سازمان و همگرایی منطقه ای

معاون سفیر ایران در پاکستان گفت: سازمان همکاری شانگهای سازمانی چند بعدی، اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی است و حضور ایران به عنوان یک کشور بزرگ و یک قدرت منطقه‌ای، در شانگهای باعث قدرتمندتر شدن این سازمان خواهد شد. همچنین، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای، یک تحول مثبت در سازمان و منطقه است که فرصت جدیدی برای گسترش همکاریهای ایران و کشورهای منطقه به وجود می‌آورد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از اعضای فعلی این سازمان اشتراکات دینی، تاریخی، فرهنگی و زبانی دارد که می‌تواند به عنوان محور و پایه محکمی برای ارتقای همگرایی منطقه‌ای در نظر گرفته شود. جمهوری اسلامی ایران همواره بر لزوم توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های کشورهای عضو سازمان در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکید کرده است و از ظرفیت لازم برای کمک به پیشبرد روند همگرایی منطقه‌ای برخوردار است.

سرخابی تاکید کرد: جایگاه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشور ایران در منطقه نیز این ظرفیت را به ایران داده است که در میانه شاهراه‌های مواصلاتی و ترانزیتی فعال باشد. ایران از نظر فنی نیز از ظرفیت‌های لازم برای توسعه راه‌ها برخوردار بوده و زیرساخت‌های خوبی دارد. کشور ما به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان می‌تواند مقصد مطمئنی برای سرمایه گذاری‌های اقتصادی و طرح‌های کلان منطقه‌ای باشد.

وی در خصوص مسائل منطقه‌ای و مسائل مربوط به صلح و امنیت بین المللی نیز افزود: ایران می‌تواند شریک مطمئنی برای کمک به برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و بین اعضای سازمان باشد. ما به عنوان بزرگترین کشور منطقه خلیج فارس، بر امنیت درونزا و پایدار در این منطقه بدون حضور قدرت‌های توسعه طلب فرامنطقه‌ای تاکید داریم و تهران در همین زمینه طرح‌های مهمی از جمله طرح صلح هرمز را در این زمینه ارائه داده است.

این دیپلمات ایرانی گفت: جمهوری اسلامی همچنین به عنوان همسایه بلافصل افغانستان از تشکیل دولت کاملا فراگیر با حضور نمایندگان کلیه اقوام از جمله تاجیک، پشتون، هزاره و سایرین حمایت می‌کند و آن را تنها راه بازگشت ثبات، آرامش و توسعه این کشور می‌داند. ایران برای چندین دهه میزبان بیش از ۳ میلیون مهاجر افغان بوده و اکنون نیز آمادگی دارد به بازسازی افغانستان و بازگشت صلح پایدار در آن کمک نماید.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی فعالی را برای تقویت مناسبات با دستگاه‌های دیپلماسی کشورهای عضو در چارچوب این سازمان بکار خواهد گرفت. ما به تلاش‌هایمان برای بهره‌گیری از ابتکارات بومی در جهت پیشبرد منافع منطقه ادامه خواهیم داد.

محمد سرخابی در پایان گفت که انتظار می‌رود کشورهای منطقه نیز با درک ضرورت‌های زمان و به منظور توسعه صلح، ثبات، توسعه و شکوفایی، با بهره گیری از گستره جغرافیایی و سیاسی این سازمان در اثر پذیرش ایران، به توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه خود با ایران سرعت دهند.

کد خبر 48468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =