ایران جزو ۲۰ کشور اصلی برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها در طرح یک کمربند-یک راه است

سفیر اسبق ایران در چین و مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید چینی‌ها برای اجرای طرح یک کمربند- یک راه ۶۵ کشور را در نظر گرفته‌اند که ۲۰ کشور از بین آنها جزو اولویت‌های اصلی هستند و ایران یکی از این ۲۰ کشور اصلی است.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، فریدون وردی‌نژاد صبح امروز (یکشنبه)در وبینار بین المللی «جاده-کمربند: فرصت ها و تهدیدها برای بنگاه های ایران» که توسط مرکز سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، افزود: هدف چینی‌ها از اجرای طرح یک کمربند-یک راه جدای از نقش و حضور اقتصاد نوین خود، هژمونی از نظر اقتصادی در آسیا و آفریقا و بخشی از قاره اروپاست.

وی افزود: چینی‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم اذعان دارند که حضور سیاسی آنها در آسیا برای اجرای ایده‌ای تحت عنوان «هویت نوین آسیایی» با محوریت این کشور است.

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به قدرت نفوذ بالای چینی‌ها در کشورهای همسایه خود، کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا تصریح کرد: با وجودی که چینی‌ها ارتباطات خوبی با پاکستانی‌ها دارند ولی رقابتی جدی با هند دارند؛ آنها دارای روابط ویژه در خاورمیانه با اسرائیل و ارتباطات صنعتی و مهم با کشورهای عربی خلیج فارس هستند ولی در غرب آسیا با محدودیت حرکت مواجه هستند.

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: به دلیل محدودیت در حرکتی که چینی‌ها در غرب آسیا دارند، چاره‌ای به جز همکاری با ایران در این منطقه ندارند.

وردی‌نژاد با طرح این سوال که چرا و چگونه ایران برای چینی‌ها در اجرای یک کمربند-یک راه مهم است، اظهار داشت: این موضوع چهار دلیل عمده دارد؛ اول اینکه ایران دارای ذخایر ارزشمند نفت و گاز است؛ دوم ایران منابع کانی و غیرفلزی گسترده‌ای است که قابلیت تبدیل شدن به صنعت را دارا هستند؛ سوم اینکه نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده‌ای در ایران وجود دارد که علاوه بر دانش، از بهره هوشی بالایی هم برخوردار است و در آخر اینکه بازار کشور ما، بازار بسیار پرکششی برای محصولات آنهاست.

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به حضور گسترده چینی‌ها در بازار ایران و آغاز آن از دوره جنگ و سازندگی، گفت: علاوه بر این، چینی‌ها به بازارهای تحت نفوذ منطقه‌ای ایران در غرب آسیا مانند بازار عراق، افغانستان، سوریه و لبنان نیز توجه دارند زیرا این بازارها به دلیل مسائل فرهنگی یا حضور سیاسی ایران دارای ارتباطات نزدیکی با کشورمان هستند.

وی موقعیت ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ترانزیتی ایران را هم یادآور شد و افزود: امکانات نسبتا امن ایران می‌تواند باعث حمل و نقل اقتصادی‌تر و ارزان‌تر کالا با استفاده از کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب شود.

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین تاکید کرد: موضوع دیگر در خصوص اهمیت ایران برای چینی‌ها آن است که در کنار مسائل اقتصادی، ایران دارای مواضع سیاسی مستقل و استقلال رای از دیگر کشورهاست و تصمیمات آن کمتر تحت تاثیر سایر قدرت‌ها یا کشورها قرار می‌گیرد.

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده چینی‌ها برای اجرای طرح یک کمربند-یک راه اظهار داشت: این مگاپروژه از دو بخش دریایی و زمینی تشکیل شده که مسیر زمینی دارای راه‌های متعددی است؛ از بین ۶۵ کشوری که در طرح احیای راه ابریشم نقش دارند، اولویت اصلی برای سرمایه‌گذاری به دلایل مختلف از جمله زیرساخت‌ها، منابع، موقعیت جغرافیایی یا ارتباطات ۲۰ کشور هستند و ایران یکی از ۲۰ کشور اصلی است.

وی سنگاپور، روسیه و اسرائیل را سه کشور اول در اولویت سرمایه‌گذاری چینی‌ها در مسیر احیای راه ابریشم و اجرای یک کمربند-یک راه نام برد و افزود: در این بین چینی‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلانی را به عنوان نمونه در بندر گوادر پاکستان انجام داده‌اند و ایران از نظر آنها در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران جایگاه دوازدهم برای ایران در این موضوع را نامناسب توصیف کرد و دلیل آن را عدم گردش مناسب اطلاعات بین دو کشور دانست.

وی اظهار داشت: چینی‌ها معتقد هستند که باید سرمایه‌های خود را در آسیا پهن کنند؛ براساس آمار رسمی دولت چین، تنها ۱۲ درصد از امکانات این کشور در خارج از کشور قرار دارد و باید تا سال ۲۰۳۵ این درصد به ۴۰ تا ۵۰ درصد برسد.

سفیر اسبق ایران میزان ریسک بالا، قوانین دست و پاگیر مالیاتی و مشکلات نقل و انتقال مالی را از جمله مشکلات سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران برشمرد و گفت: از نظر چینی‌ها ایران تا زمانی که به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نپیوندد، حتی با وجود برداشته شدن تمامی تحریم‌ها هم امکان نقل و انتقال مالی بین دو کشور وجود ندارد و نمی‌توان همکاری گسترده‌ای بین دو کشور را متصور بود.

وردی‌نژاد اظهار داشت: از نگاه چینی‌ها برای توسعه روابط دو کشور، اصلاح نظام بانکدای، اعتبارات و بورس، مقابله جدی و سراسری علیه پولشویی، همکاری‌های آموزشی و سفرهای تخصصی بین دو طرف، انتخاب یک مدل توسعه و وفاداری به آن، اصلاح قوانین و مقررات برای تسهیل در تجارت و اقتصاد دو جانبه و چند جانبه ضروری و لازم است.

کد خبر 46127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =