علی مطیع جهانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز برخی از مزایای ایجاد مراکز تجاری توسط ایران در خارج را برشمرد و افزود: برگزاری نمایشگاه بینالمللی نه تنها بستری برای مقابله با تحریم های اقتصادی است بلکه نمایندگان دستگاههای اجرایی، تجار و تولیدکنندگان می توانند با حضور در این اماکن بخشی از پتانسیل ها و توانمندی های تجاری و صنعتی ایران را به بازدیدکنندگان خارجی معرفی کنند.
وی با بیان آنکه تشکیل نمایشگاهها در آغاز قرن بیستم تکامل یافته و امروزه به عنوان یکی از ارکان مهم بخش بازرگانی و توسعه فضای کسب و کار و اشتغالزایی در اقتصاد خودنمایی میکند، اظهار داشت: تغییرات قابل توجه فنآوری، ظهور کالاهای جدید، تنوع زیاد محصولات و افزایش آگاهی مصرف کنندگان نسبت به آنها و ایجاد فضای رقابت از جمله علل تشکیل نمایشگاهها است.
وی با بیان اینکه توجه و حمایت و سرمایهگذاری در حوزه تشکیل نمایشگاهها و ایجاد مراکز تجاری، بسیار حایز اهمیت است، گفت: توسعهی کارآفرینی از مهمترین پیامدهای این دو بخش محسوب میشود.
مطیع جهانی با بیان اینکه امروزه اکثر شرکتها و بنگاههای اقتصادی در جهان قبل از هر تصمیم و فعالیت جدیدی در حوزه تجارت و تولید، اقدام به مطالعه بازار و اصطلاحا بازار سنجی و تحلیل و بررسی شرایط کنونی بازار میکنند، گفت: تمام این اقدامات با هدف شناخت دقیق محصولات خودی و سایر کالاهای موجود در بازار، رقبا، قیمت گذاریها، برنامههای بازاریابی، کانالهای توزیع، برنامهها و استراتژی های فروش باید انجام شود.
مطیع جهانی با بیان اینکه یکی از روزنههای حائز اهمیت دستیابی به این اطلاعات حضور در محلهای برپایی نمایشگاههای مختلف است، گفت: این اقدامات علاوه بر اینکه از ابزارهای مهم بازاریابی در بخش تبلیغات به حساب میآید در بیشتر شرکتها به آن نگاه ویژهای میشود زیرا میتوانند در حوزه مطالعه و تحلیل بازار، بازارسنجی و ایجاد ارتباطات موثر با مشتریان بالقوه نیز نقش اساسی ایفا کند.
وی یادآور شد: برقراری این روابط تجاری سودبخش با شرکتها و مشتریان جدید جدا از به اشتراک گذاردن افکار، ایدهها و تکنولوژیهای نو، افزایش تولید و فروش و در نهایت بهره وری بیشتری از تجارت را در پی خواهد داشت.
این کارشناس بازرگانی بیان کرد: رشد روزافزون جمعیت و بالا رفتن میزان تقاضا نسبت به کالاها و خدمات به روز و ایجاد بازارهای مصرف جدید نیز از عواملی است که باعث توسعه نمایشگاهها شده است.
مطیع جهانی معتقد است: اقتصاد بخش تعاون نیز میتواند در اشتغالزایی و ایجاد بستر مناسب در راستای تسهیل فضای کسب و کار در توسعه نمایشگاهها و ایجاد ارتباط مصرف کننده و عرضه کننده ایفای نقش کند.
وی یادآور شد: متاسفانه یک تصور و ذهنیت ناصحیح و غلط در میان بخش وسیعی از افکار و اذهان عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه رفع تمامی مشکلات و نارساییهای کشور، باید به واسطه دستگاههای حاکمیتی و دولتی انجام پذیرد در صورتی که برخلاف چنین ذهنیت غلطی، بخش عمده موفقیتها و مرتفع سازی مشکلات در کشورهای توسعه یافته، به واسطه عموم مردم آن جوامع حاصل و محقق شده است.
مطیع جهانی در پایان افزود: بخش تعاون میتواند بستر مناسبی جهت تولید، توزیع و خدمات بدون واسطه و با حضور مردم در اقتصاد کشور باشد.
نظر شما