به گزارش اگزیمنیوز، علی ربیعی روز سهشنبه در نشست خبری هفتگی که به صورت مکتوب برگزار شد، اظهار داشت: اپیدمی کرونا و خشکسالی نیز مسالهای جهانی است و همه کشورهایی که درگیری جدی با آن دارند، با بحران مواجهاند؛ سالها است که آب، مولفه مهمی در امنیت جهانی محسوب میشود. در همین راستا، ما برای مبارزه با خشکسالی و کرونا نیز نیاز به همکاری و همیاری ملی داریم و در صورت بروز رفتار غیرهمدلانه، جامعه دچار تنش خواهد شد.
وی اظهار کرد: سالهای اخیر را باید سالهای گذار و سالهای حیاتی خواند و توصیف کرد. تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماههای اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان یافتن ویروس کووید ۱۹ و ضرورت مبارزه بیامان ملی با آن، در کنار کمآبی و خشکسالی بینظیر در ۵۰ سال اخیر و تاثیر آن بر آب و کشاورزی، در مجموع باعث ایجاد فشاری کمنظیر بر جامعه شده است.
سخنگوی دولت افزود: بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی جهان با همه توان و ظرفیت خود، به اقتصاد در حال رشد ایران، حمله کرد. قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.
ربیعی ادامه داد: ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطهای رسیدهایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید کماکان از سوی تحریمکنندگان درک بشود؛ برای همین نباید بهانهای برای استمرار تحریم به تحریمگرها داد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: اپیدمی کرونا و خشکسالی نیز مسالهای جهانی است و همه کشورهایی که درگیری جدی با آن دارند، با بحران مواجهاند؛ سالها است که آب، مولفه مهمی در امنیت جهانی محسوب میشود. در همین راستا، ما برای مبارزه با خشکسالی و کرونا نیز نیاز به همکاری و همیاری ملی داریم و در صورت بروز رفتار غیرهمدلانه، جامعه دچار تنش خواهد شد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت همه توان خود را تا آخرین ساعات کاری به کار خواهد گرفت تا دولت آینده بتواند با آرامش، ماههای آغازین فعالیت خود را شروع کند. همه ما ایرانیان، چه آنان که به رییسجمهوری منتخب رای دادهاند و چه آنها که رای ندادهاند، ضمن درک شرایط موجود و مشکلات تحمیلشده ناشی از تحریم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان یک وظیفه ملی، باید همدلانه و با صبوری گام بردارند تا جامعه در آرامش از این مقطع عبور کند.
ربیعی ادامه داد: بدون تردید، تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود. تا اینکه بالاخره تحریمگران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند. مشکل دیگر ما در حوزه خرید واکسن، محدودیت کشورهای تولیدکننده و متاثرشدن برنامهریزیهای ما از سیاستهای این کشورها بود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد و با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا شبیه ایران نیست که با موانع خرید واکسن مواجه شده باشد، اما تاکنون برغم همه مشکلاتی که مردم، بخشی از آنها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و این روند در هفتههای اخیر، سرعت بیشتری یافته است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار دز در روز رسیده است.
ربیعی افزود: فعلا رکورد ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده که امیدواریم مردم عزیز بر اساس اطلاعیههای صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبتنام کنند که با این اتفاق در روزهای آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد کرد.
وی عنوان کرد: خوشبختانه فراهم و دسترسی فعلی به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتی برای دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون گروههای سنی اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان ثبت نام برای واکسیناسیون بیماریهای زمینه ای و بیماران صعبالعلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشدهاند نیز بزودی صادر خواهد شد.
سخنگوی دولت گفت: شایان ذکر است طی روزهای اخیر اولین محموله واکسن آسترازنیکا تولیدی ژاپن به کشور وارد شد و انشاءالله اگر مشکلی پیش نیاید با وعدهای که عزیزان در ژاپن دادن جمعه هم محموله دوم یعنی مجموعا دو میلیون و ۹۰۰هزار دوز این واکسن تکمیل خواهد شد.
سبد ۱۰ میلیونی واکسن از چین نیز دو روز گذشته تکمیل شد
ربیعی خاطرنشان کرد: امیدواریم در هفتههای آتی برغم تاخیری که کواکس در ارسال واکسن برای کشورهای مختلف از جمله کشور ما داشته بتوانیم با توجه به پیش خریدی که انجام شده محمولههای جدید واکسن کووکس رو دریافت کنیم. البته به موازات آن روز به روز و هفته به هفته تولید داخل افزایش پیدا خواهد کرد و با افزایش پلکانی تولید داخل ما انشاالله در هفتههای آتی هموطنان عزیزمان دغدغه کمتری خواهند داشت.
وی عنوان کرد: به نظر میرسد ریل گذاری برای برنامه واکسیناسیون عمومی انجام شده و با منظم شدن واردات و تولید داخلی، واکسیناسیون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه ومالی واکسیناسیون انجام خواهد شد. اما مهمتر از همه اینها، مساله خستگی مردم از رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: هیچ کشوری در جهان بدون همکاری مردم، توفیق نسبی در غلبه به کرونا بدست نیاورده است و کشور ما هم مستثنا از این واقعیت نیست. به عنوان مثال به پیشنهاد وزارت کشور و تایید قرارگاه مبارزه با کرونا، تهران اخیرا ۶ روز تعطیل شد اما برغم هشدارهای متعدد، شاهد هجوم مردم برای سفر بودیم و همین عدم همکاری مردم، باعث کماثرشدن این تصمیم شده است.
ربیعی بیان کرد: شرایط اپیدمی نشان میدهد بدون تلاش جمعی و رعایت پروتکلها، قطعا زمان طولانیتری را باید برای غلبه بر یک بیماری، در نظر بگیریم و هزینههای بیشتری چه مالی و چه جانی باید پرداخت شود.
وی ادامه داد: فارغ از بحث کرونا، باید بپذیریم که بنابر برآوردهای علمی، به علت مراودات بینالمللیای که بین کشورها وجود دارد، جامعه بشری وارد عرصه جدیدی از بیماریهای واگیردار شده است.
سخنگوی دولت اضافه کرد: حال اگر ویروسی مثل کرونا مرگبار بوده و سرعت فراگیری زیاد هم داشته باشد، وضعیت کشورها در این زمینه خیلی سخت میشود. واقعیت مسلّم این است که هیچ برنامهای برای کنترل این بیماری بدون همکاری مردم، موفق نخواهد شد و اگر مردم همراهی نکنند کشورها مجدد با موجهای جدید کرونا مواجه میشوند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه افتتاح خط لوله جدید (گوره-جاسک) انتقال نفت چه اهمیت و تاثیری در صادرات نفت ایران خواهد داشت، اظهار کرد: ساخت و بهرهبرداری از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک برای ایران مجموعهای از اهداف امنیتی، اقتصادی و توسعهای را در بردارد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه هرچه راههای انتقال انرژی در سطوح مختلف متعددتر و متنوعتر باشد، به همان میزان امنیت انرژی جهانی بیشتر تأمین میشود، گفت: فارغ از ملاحظات امنیتی، مگاپروژه گوره - جاسک برای صنعت نفت ایران به لحاظ فنی - مهندسی و مدیریت اجرای پروژههای کلان، راهبردی به شمار میآید.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار کرد: در نگاه نخست، این پروژه در شرایطی اجرا شد که ایران شدیدترین و سختترین تحریمهای نفتی را تجربه کرد. حضور شرکتهای ایرانی در مراحل مختلف طراحی و اجرا، سرعت اجرای طرح با توجه به حجم کار و وسعت جغرافیایی و طولانی بودن مسیر طرح، استفاده از تجهیزات و تأسیسات ساخت داخل در مراحل مختلف ساخت خط لوله و تأسیسات مستقر در پایانه جاسک و مواردی از این دست، سبب ارتقای سطح دانش فنی و مهندسی در صنعت نفت و شرکتهای سازنده اقلام و تجهیزات طرح شده است.
ربیعی یادآور شد: ایجاد تأسیسات پاییندستی شامل پتروپالایشگاهها و پتروشیمیها و بخشهای جمعی و پشتیبانی در پایانه جاسک، بهطور طبیعی هم ابعاد پروژه را گسترش میدهد و هم ساحل مکران را به سومین حوزه توسعهای و صنعتی برای کشور پس از خوزستان و پارسجنوبی تبدیل میکند. خط لوله گوره جاسک زمانی اهمیت خود را پیدا می کند که ظرفیت تولید ایران به بیش از شش میلیون بشکه برسد.
وی اضافه کرد: خط لوله گوره - جاسک و تأسیسات صادراتی مکران زمانی اهمیت واقعی و راهبردی خود را پیدا و ایجاد آن را به لحاظ اقتصادی و توسعهای توجیهپذیر میکند که ایران از ظرفیت کنونی تولید یعنی ۴ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و به سطح تولید بیش از ۶.۵ میلیون بشکه برسد.
سخنگوی دولت گفت: افزایش تولید با محوریت افزایش ضریب برداشت نفت، ظرفیت جدیدی را برای صنعت نفت ایجاد میکند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان با توجه به فشارهای موجود تصمیمات درست درخصوص خشکسالی گرفت و تصمیم معقول چیست، عنوان کرد: باید بپذیریم که با یک واقعیت پیچیده روبهرو هستیم. الگوی توسعه و شیوه مدیریت همه بخشهای مصرفکننده آب اعم از کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت به پرمصرفی انجامیده است. توسعه پُرآببَر، مدیریت صرفاً تأمین و عرضه آب و کمتوجه به مدیریت مصرف و تقاضا، و بیتوجهی به اقتصاد آب به عنوان یک رکن مهم در مدیریت مصرف، سبب شده به وضع فعلی برسیم. تغییر اقلیم و خشکسالی همه در تاریخ با اقلیم ایران عجین بوده به عاملهای ساختاری مذکور اضافه شده است.
سخنگوی دولت ادامه داد: ما در این وضعیت پیچیده اگر تن به فشارها برای تأمین آب کشت وکارها ندهیم (که عمده آنها کشت برنج است)با مشکل مواجه میشویم. شرایط اخیر خوزستان همین را نشان میدهد. اگر هم تن بدهیم و به مقدار فعلی آب رها کنیم، باید از امروز بگوییم که در پاییز و زمستان خشک امسال خوزستان که ظاهراً مدلهای هواشناسی سال آبی خشکی را نشان میدهند، با مشکل حتی تأمین آب شرب ممکن است مواجه شویم.
۱۰۰ درصد آبهای تجدیدپذیر را مصرف کردهایم
ربیعی عنوان کرد: زمانی که ارگانهای جهانی میگویند که کشورها نباید بیش از ۴۰ درصد آب های تجدیدپذیر را مصرف کنند، و بقیه هم سهم محیط زیست و حق نسلهای بعدی است. ما طی سالها حدود ۱۰۰ درصد آب های تجدیدپذیر را مصرف کردهایم.
وی گفت: این گفت وگوها که در زمان بحران، بروز مساله و مشکل انجام میشود باید تا حل مسائل ادامه یابد. پس از پایان بحران است که میشود از سرمایه اندوختهشده در جریان این گفت وگوها برای اعتمادسازی و پیشبرد بیشتر برنامههای اصلاحی برای آینده استفاده کرد. من در کوتاهمدت راهحلی غیر از این نمیشناسم.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: البته راهکارهای فنی را هم وزارتخانههای ذیربط طراحی و اجرا کردهاند اما راهکار اصلی مدیریت بحران خشکسالی آب و حواشی آن درک مشترکی از مساله توسط همگان و تن دادن به سیاستگذاریهای دولت و آینده نگری است.
سخنگوی دولت درباره اینکه دولت چه توجیهی برای غفلت از توصیههای رهبری نسبت به خوزستان و بروز اوضاع فعلی دارد، اظهار کرد: خوزستان به طور ویژه مورد توجه و تاکید دولت قرار داشته و سهم اختصاص منابع استان هم نسبت به استانهای دیگر، بیشتر بوده است.
ربیعی خاطرنشان کرد: پروژههای متعددی برای مبارزه با ریزگردها، مقابله با سیل و سیلابها، اصلاح اساسی خطوط برق خوزستان در این دولت انجام شد و مواردی از این قبیل، به طور ویژه در کنار طرح های دیگر دنبال شده است.
دولت در خوزستان کوتاهی نداشته است/ تحریم امکان فاینانس را از کشور گرفت
وی ادامه داد: ما دو طرح بزرگ درباره آب داشتیم که طی برنامهریزیهای صورتگرفته، قرار شد با فاینانس کشورهای خارجی، این طرحها اجرا شود. اما به خاطر تحریم با مشکل برخوردیم. لذا بنا شد از منابع صندوق ذخیره ارزی یا از سهم نفت، تامین شود. در همین راستا، همان طور که در پاسخ به سوال ایرنا مطرح کردم، طرحی تصویب شد که بر مبنای آن ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از درآمد نفت به خوزستان اختصاص مییابد که در مراحل تصمیم گیری نهایی است. بنابراین دولت در این زمینه، هیچ کوتاهی نداشته است و بخاطر عامل تحریم، امکان فاینانس از ایران گرفته شد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: باید همگان درباره این واقعیت صحبت کنیم که استان با کاهش کسری ۱۰ میلیارد متر مکعب بارش، یعنی با حدود ۳۳ درصد کاهش آب مواجه شده است. این عدد بسیار بزرگی است. با این حال موضوع خشکسالی، قابل کنترل بود اگر کشتهای وسیعِ خارج از مقررات اعلامشده در استان و مصرف سه میلیارد مکعب آب بخاطر آن، صورت نمیگرفت.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری بیان کرد: در طرحی دیگر، پس از بروز سیلاب ۹۸ و پدیدارشدن عوارض آن، با مجوز رهبر معظم انقلاب دائر بر برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، اعتباری معادل ۵۰ میلیون یورو در قانون بودجه سال ۹۹ در تاریخ ۱۳/۴/۹۹ به شرکت آب و فاضلاب اهواز اختصاص داده شد.
وی گفت: به همین منظور اولویتهای اجرایی در جهت تکمیل بخشی از طرح جامع فاضلاب اهواز با ۵ سرفصل اصلی تعیین شد که تکمیل احداث تصفیه خانه شرق اهواز، احداث ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب، بهسازی و ارتقا ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب، بخشی از آنها میباشد.
سخنگوی دولت اظهار کرد: برای حل مشکل اصلی فاضلاب، براساس برآوردهای صورتگرفته، فاضلاب خوزستان حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیارد دلار هزینه دارد. اگر کل این هزینه تخصیص یافته و طرح کامل شود، شاخص بهرهمندی از خدمات این طرح، بعد از هزینه و اجرای کاملش، به ۸۰ درصد میرسد در حالی که الان حدود ۳۸ درصد است. این عدد برای متوسط کشور ۵۲ درصد میباشد.
ربیعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۲۸ شهر استان، فقط ۱۷ شهر، موافقتنامه سازمان برنامه و بودجه را اخذ کردهاند. بعد از مصوبه دولت که در سال ۹۵ صادر شد، در فروردین ۹۶ منابع خوبی برای اجرای آن طرحها داده شد اما با خروج آمریکا از برجام و اجرای تحریمها، متاسفانه این روند متوقف شد. در همان مدت کوتاه اجرای برجام، تصفیهخانه شرق اهواز با هزینه ۴۰ میلیون یورو افتتاح شد اما برای ادامه پروژه، به مشکلات مالی برای تایید فاینانس پروژه برخوردیم. اینک نیز برای رفع مشکل فعلی آب خوزستان، تصمیم گرفته شد که ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه، آب از سد کرخه خارج شود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوال درباره درباره رهاسازی آب سدهای بالادست استان خوزستان و اینکه آیا این رهاسازی باعث بروز مشکلاتی در روزها و ماههای آینده نمیشود، گفت: مشکلات ناشی از کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی در کشور، شرایط سختی را برای مردم مقاوم خوزستان به وجود آورده است و دولت از رنجی که به هموطنان عزیزمان وارد شده، آگاه و متاسف است. اما استانهایی که با خشکسالی مواجه هستند به ویژه استان خوزستان، همواره در کانون توجه دولت بودهاند.
ربیعی افزود: روند کمآبی و خشکسالی یک واقعیت است که آثارش در این سالها، بیشتر هویدا و در زندگی مردم ملموس شده است. برای همین، لازم است که این واقعیت بیش از هر مسالهای نه فقط در کانون توجه سیاستگذاران صنعتی و کشاورزی بلکه در کانون توجه جامعه و سبک زندگی و مصرف مردم نیز قرار بگیرد.
وی ادامه داد: ما از ابتدای دولت یازدهم به مشکلات خوزستان توجه داشتهایم و اقداماتی را سامان دادیم؛ هرچند بر این باوریم که مجموعه این اقدامات، کافی نبوده و باید ادامه یابد.
تصمیمات دولت برای خوزستان
سخنگوی دولت عنوان کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای این استان اختصاص یافته است. بین سالهای ۹۲ تا ۹۹ استان خوزستان از نظر اعتبارات استانی بین ۳۱ استان دارای مقام اول بوده است و اگر این اقدامات نبود امروز مساله خشکسالی و کمآبی، به مراتب وضعیت بغرنجتری پیدا میکرد.
ربیعی خاطرنشان کرد: در تصمیمات اخیر مربوط به خوزستان نیز، هیات دولت مقرر کرد دستگاه مسئول تغییری در نحوه توزیع آب در استان انجام دهد. البته یکی از مباحث مهم در دولت این موضوع بود که بازکردن آب به نحوی مدیریت شود که در آینده، از آثار سوء این کار، پیشگیری بشود. در نتیجه این تصمیم، آب به سوی هورالعظیم جاری شده است.
وی ادامه داد: درمورد آب شرب هم در زمان خشکسالی، در کل کشور باید ۶ هزار الی ۷ هزار روستا را با تانکر آبرسانی کنیم زیرا لولههای آب خشک میشوند. درباره خوزستان هم در این مقطع، با همکاری نهادهای مربوطه تدابیر لازم اتخاذ شده به روستاهایی که فاقد آب شرب هستند، از طریق تانکرها آبرسانی شود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: براساس طرحی هم که تهیه شده، مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل درآمدهای نفتی کشور به استان اختصاص مییابد. در مصوبه دیگری نیز تصمیم گرفته شد تا برای جبران خسارت واردشده به احشام، مبلغ ۶ میلیارد تومان پرداخت شود.
ربیعی خاطرنشان کرد: همچنین قرار شد آب شیرین کنهای لازم برای شهرهای خرمشهر و آبادان خریداری شود تا در ماههای آتی که بدلیل ورود زهابهای کشاورزی به رودخانه، آب وضعیت مناسبی ندارد، در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد. در دولت، مساله کم آبی برای فصل پاییز هم پیشبینی شده است.
وی عنوان کرد: درباره پروژه آب و فاضلاب استان هم در سال ۹۶ برای آب ۲۸ شهر و روستاها و مقابله با سیلابها مصوب شد از فاینانس استفاده شود. اما با توجه به تحریمها، مقرر شد در صورتی که امکان استفاده از فاینانس و منابع دیگر، فراهم نشد، وزارت نفت از سهم نفت، مبلغ ۲میلیارد دلار به این طرح اختصاص بدهد. همچنین قرار شد مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تهیه و نصب آبشیرینکنها اختصاص یابد تا در شهریور امسال مشکلی برای تامین آب شر با کیفیت پیش نیاید.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: یکی از مشکلاتی که نمیتوان از آن گذشت و باید حتما به آن اشاره کرد، کشت شلتوک و برنج است که در این استان برخلاف مقررات انجام شده است. بنابر گزارش وزارت نیرو حدود ۹۲ هزار هکتار کشتار برنج و شلتوک داشتهایم که این سطح از کشت، به آبی در حد بارش استانهای شمالی نیاز دارد. از سوی دیگر، بند «ک» تبصره ۸ قانون بودجه کشور که به کشت برنج مربوط است، موجب نوعی تصمیمگیریهای منطقهای شده برای همین، اقدام بهرهمندان از این تبصره، توجهی به اثرات اقدامات خود نداشتهاند.
وی یادآورشد: بنابر گزارش وزارت نیرو ۷۰ مترمکعب از کرخه، آب رها شده است تا مورد استفاده قرار بگیرد اما متاسفانه بعد از ۴ روز این مقدار آب به مقصد نرسیده چرا که کشتهای بین راه آن را مصرف کردهاند؛ به همین خاطر به ناچار باید از کرخه ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مکعب آب خارج شود. البته به نحوی برنامهریزی خواهد شد تا مشکلی در آینده پیش نیاید.
آبی که از سد گتوند خارج میشود مشکلی برای زراعت ندارد
سخنگوی دولت بیان کرد: درباره سد گتوند هم ایراداتی در زمان افتتاح آن وجود داشت؛ باید میگذاشتند تا لحاف بتنی در کف سد ساخته بشود تا از نفوذ نمک به آب سد، جلوگیری شود اما به خاطر اصرار مسئولان بلندپایه وقت، این کار انجام نشد و به جای لحاف بتنی، لحاف رُسی تعبیه میکنند که آن هم بعد از مدتی شسته شده و از بین میرود و آب سد، شور میشود.
ربیعی ادامه داد: البته با تلاش های صورت گرفته، موضوع شوری آب سد گتوند، کنترل شده است یعنی آبی که از سد خارج میشود مشکلی برای زراعت ندارد و کشاورزان منطقه از آن بهره میبرند.
وی گفت: باید بدانیم مساله خشکسالی موضوعی است که باید آن را جدیتر گرفته و دربارهاش اطلاع رسانی شود. این موضوعی است که نیاز به همیاری همه ارکان جامعه از دولت و ارگانها گرفته تا سمنها و رسانهها و عموم مردم دارد.
نظر شما