به گزارش اگزیمنیوز از روابط عمومی اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات، نمایشگاه اکسپو دبی با توجه به نزدیکی به کشورمان فرصتی برای اقتصاد ایران در شش ماهه دوم سال است که در آن می توان نه تنها توسعه صادرات بیشتر را رقم زد بلکه می توان صنعت گردشگری را بعد از دو سال رکود سخت، به عنوان موتور پیشران به کار انداخت.
فرشید فرزانگان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با بیان این مطلب در نشست تشریح برنامه های ایران در نمایشگاه اکسپو که با حضور فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان اقتصادی در محل نمایشگاه های بین المللی برگزار شد، افزود: پیش بینی ها حاکی از برنامه ریزی دبی برای حضور ده ها میلیونی گردشگر در نمایشگاه اکسپو دارد و این فرصت می تواند برای ایران به عنوان کشوری که در حوزه صادرات مواد غذایی و کشاورزی توانمندی های زیادی دارد، به عنوان فرصتی بی نظیر به شمار برود.
وی در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران تاکید کرد: صنعت گردشگری و آژانس های گردشگری باید از هم اکنون نه فقط برای اعزام گردشگران ایرانی که برای جذب میلیون ها گردشگر خارجی بسته های متنوع تعریف و مقدمات کار را فراهم کنند.
فرزانگان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید با درک اهمیت نمایشگاه اکسپو و برنامه ریزی درست برای استفاده از فرصت ها بتواند با همراهی و میدان دادن به بخش خصوصی شعار توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه را در عمل و در ماه های اول به منصه ظهور برساند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات همچنین از برنامه ریزی برای حضور پررنگ تشکلهای صادراتی در اکسپوی دوبی ۲۰۲۰ خبر داد و گفت: اتاق ایران و امارات به عنوان متولی مذاکرات رو در رو «B۲B» تاکنون با بیش از ۲۵۰ تشکل بخش خصوصی مکاتبه کرده تا در تحقق بخش دوم شعار اکسپو دبی یعنی «ساخت آینده» و توسعه صادرات وظیفه خود را به بهترین شکل عملیاتی کند.
وی با اشاره به استقبال تشکل ها از این رویداد، افزود: تشکلهای صادراتی، اتاقهای بازرگانی مشترک و اتاقهای بازرگانی استانی حضور پررنگی در اکسپو خواهند داشت و برای تحقق این هدف اتاقهای بازرگانی استانی بهترین شرکتهای تولیدی و صادراتی و هیئتهای تجاری خود را معرفی خواهند کرد؛ ضمن اینکه تشکلهای صادراتی مانند انجمن صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و انجمن خرما و پسته و تشکلهای دانش بنیان، فرصت خوبی برای معرفی و بازاریابی محصولات خود خواهند داشت.
وی اضافه کرد: هدف بخش خصوصی از حضور اکسپو ارتقاء صادرات کشور و استفاده از فرصت اکسپو برای رشد جایگاه صادراتی با نگاهی به آینده است.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات متحده عربی همچنین در این نشست گفت: گردش مالی صنعت نمایشگاهی در جهان سالانه با ۱۳۷میلیارد دلار هزینه و ۳۲۵ میلیارد دلار درآمد قابل قیاس با جایگاه پنجاه و ششمین قدرت اقتصادی جهان است.
وی خاطر نشان کرد: بیش از ۳۲هزار نمایشگاه بین المللی داریم و برآوردها نشان میدهد که بیش از ۴.۵ میلیون شرکت در طول سال، در این نمایشگاهها شرکت میکنند و تنها از این طریق، ۳.۲ میلیون شغل به شکل مستقیم ایجاد شده و در صورت عبور از بحران کرونا، میتوان پیش بینی کرد که این ارقام در سالهای آینده افزایش یابد.
فرزانگان با تاکید بر اینکه اکسپو دبی، چیزی فراتر از یک نمایشگاه، فرهنگ ملی کشورها ارائه میکند، گفت: نخستین اکسپو در سال ۱۸۵۱ در لندن برگزار شد و این بار دبی اکسپو۲۰۲۰ را برگزار خواهد کرد که معمولا در اکسپوها به دنبال ارایه راه حل برای یک معضل جهانی است.
وی افزود: به عنوان مثال نمایشگاه اکسپو ژاپن با شعار خرد – طبیعت، نمایشگاه شانگهای با شعار شهر بهتر زندگی بهتر، نمایشگاه میلان با شعار تغذیه زمین، انرژی برای حیات و در اکسپو دبی با موضوع پیوند افکار، ساخت آینده هر یک به دنبال یافتن راه حل برای چالش روز جهان هستند.
وی با بیان اینکه اکسپو را المپیک فرهنگ ملل نیز نام گذاری می کنند، گفت: با توجه به نام گذاری اکسپو دبی، ایران می تواند با یک برنامه ریزی دقیق و در مدت شش ماه برگزاری اکسپو از یک سو با ارایه فرهنگ غنی خود در حوزه پیوند افکار ایران و ایرانیان را بهتر به جهان معرفی کند و از سوی دیگر با فعال شدن بخش تجاری فضای پاویون نسبت به توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری گام های بلند تری را بردارد.
رییس اتاق ایران و امارات با بیان اینکه پیش بینی ها حاکی از بازدید ۲۵ تا ۴۰ میلیون بازدیدکننده در اکسپو دارد، گفت: این رویداد از مهر ماه ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ برگزار میشود. دبی برای برگزاری این رویداد ۴۲ میلیارد دلار هزینه کرده و با وجود کرونا، تلاش شده شرایط برای حضور ایمن بازدیدکنندگان فراهم شود به عنوان مثال تاکنون متعهد بر زدن واکسن به متولیان و کارمندان پاویون های کشورهای مختلف شده و حتی در حال برنامه ریزی برای واکنس بازدیدکنندگان هم هستند.
فرازنگان درباره نحوه حضور ایران در اکسپو نیز گفت: برای حضور ایران در اکسپو حدود ۸ تا ۹میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده که تاکنون برای ساخت پاویون ایران حدود ۱۰ درصد آ ن تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: تلاش شده که در این بخش نشانههایی از فرهنگ و تاریخ ایران به نمایش گذاشته شود و شرکتهای ایرانی با امکان تبلیغ محصولات و زیرساختهای خود، برای همکاری با شرکتهای بین المللی دنیا آمادگی لازم را پیدا کنند. بخش ایران در مرداد ماه رسما تحویل خواهد شد و با حضور مقامات وزارت صمت، فعالان بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی، بخش ما قطعا یکی از مهمترین و بهترین بخشها در میان تمام کشورهای شرکت کننده در اکسپو خواهد بود.
وی با اشاره به این که نمایشگاه اکسپو در سایتی به وسعت ۴۳۸ هکتار و دوبرابر نمایشگاه اکسپو میلان طراحی شده، افزود: نمایشگاه بر اساس سه زیر موضوع فرصت، تحرک و پایداری به سه بخش تقسیم شده که پاویون ایران در یک محیط مستقل و در بخش تحرک قرار دارد.
همچنین در این مراسم فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: در فضای امروز این مهم است که بدانیم ما در کجای اقتصاد جهانی قرار داریم.
وی تاکید کرد: اگر بسترسازی مناسبی در حوزه سیاست و سیاست گذاری نداشته باشیم، اقتصاد با چالش مواجه خواهد شد.
مالکی با بیان اینکه ایران جزو سه کشور جهان است که بیشترین همسایه را در مرزهای اطراف خود دارد، گفت: ما اکنون با یک خود تحریمی زمخت و سخت مواجهیم که بخشی از آنها عمدی است در حالی که می توانیم با فعال سازی استان های مرزی تحرک مناسبی در اقتصاد ایجاد کنیم و برای همین منظور فراکسیون استان های مرزنشین را با حدود ۱۵۰ نماینده مجلس ایجاد کرده ایم و به دنبال رفع قوانین و بخشنامه های دست و پاگیر صادرات هستیم.
همچنین در این مراسم حمیدرضا آملی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران درباره جزئیات برنامه های پیش بینی شده در اکسپو گفت: هفت کمیته برای برگزاری بهتر و باشکوه تر اکسپو تشکیل شده که از جمله آن کمیته ورزشی و فرهنگی است و برای هر هفته برنامه های ویژه فرهنگی تدارک دیده شده است که از جمله می توان به مراسم ویژه نوروز و حضور افتخار افرینان ایرانی در پاوین اشاره داشت.
نظر شما