جمشید عدالتیان که روز دوشنبه با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص مشکلات موجود در بخش های مختلف صادرات گفت و گو می کرد، سهم صنعت حمل و نقل را در تولید ناخالص ملی و توسعه دیگر بخشهای اقتصادی مهم ذکر و به دستگاههای اجرایی مسئول پیشنهاد کرد: برای تحقق اهداف و برنامه های راهبردی صادرات کشور، توسعه و گسترش شبکه ترانزیت کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد و نارسایی های موجود در آن بخش هرچه زودتر برطرف شود.
وی به اهداف اعطای مشوق های صادراتی از سوی دولت به منظور گسترش صادرات غیرنفتی کشور در سه دهه اخیر اشاره کرد و افزود: اما وجود قوانین دست و پاگیر اداری و نارسایی های متنوع در بخش اعطا این مشوق ها، سبب شد که سیاست های حمایتی نیز به اهداف خود نرسد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وضعیت فعلی ناوگان حمل و نقل و تأثیر آن بر صادرات کشور، گفت: البته در حال حاضر بلحاظ پایین بودن حجم صادرات کشور، امکانات لجستیکی برای ارسال کالا به کشورهای منطقه در وضعیت مناسبی قرار دارد.
وی در عین حال تاکید کرد: با یک نگاه بلندمدت به امکانات لجستیکی کشور باید پذیرفت که مسیرهای ریلی کشور همچنان به توسعه نیاز دارد و ناوگان ترانزیت که بخاطر تحریم سال های اخیر بشدت فرسوده شده و همین امر در سالهای آینده در مسیر صادرات چالش ایجاد خواهد کرد بنابر این باید ناوگان حمل ونقل جاده ای کشور نوسازی و بازسازی شود.
این استاد دانشگاه، تاثیر تثبیت نرخ ارز را بر بخش های مختلف اقتصادی بسیار مهم دانست و گفت: با وجودی که تثبیت نرخ ارز می تواند صادرکننده را به افزایش فعالیت بیشتر ترغیب کند اما نوسانات قیمت ارز در چند سال اخیر، کار را به جایی رسانده که حتی اعطا برخی مشوق های محدود صادراتی نیز تحرکی در صادرات کشور ایجاد نکرده است.
وی اضافه کرد: هرچند بیشتر دولتها در چهار سال نخست فعالیت خود برای تثبیت نرخ ارز تلاش و زمینه رونق صادرات را فراهم می کنند ولی در دوره دوم قادر به حفظ این روند نیستند و در نتیجه شاهد سیر صعودی مجدد قیمت ارز هستیم.
نظر شما