مشکل ریلی ایران و ترکمنستان برطرف شد

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ کشور مستقر در گرگان گفت که با حل مشکل تردد واگن‌های تجاری ایران بر روی ریل عریض ترکمنستان، خط‌آهن ایران از طریق مرز اینچه‌برون گلستان به شاهراه ریلی آسیای میانه متصل شد.

به گزارش اگزیم نیوز، محسن اعتماد روز پنجشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: امروز پنجشنبه و با حضور مقامات راه‌آهن ترکمنستان و مسئولین گلستان در نقطه صفر مرزی، خط عریض ۲ کشور به یکدیگر متصل شد.

وی افزود: از سال ۹۳ که خط آهن ایران (اینچه برون) - ترکمنستان - قزاقستان با حضور روسای سه جمهور سه کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون افتتاح شده بود تاکنون به علت مشکلاتی از جمله نبود پل برای گذر قطار و عریض بودن راه آهن ترکمنستان در مبادله کالا و جابجایی واگن‌ها مشکلاتی ایجاد شده بود.

وی اضافه کرد: تا سال ۹۷ ترکمنستان پل های مورد نیاز را احداث کرد اما به دلیل عریض بودن خط آهن این کشور، واگن‌ها و قطارها پس از تعویض بوژی (شاسی قطار) در خاک این کشور و با پرداخت هزینه اقدام به جابجایی واگن‌ها می‌کردند.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ مستقر در گرگان گفت: هفته گذشته با پیگیری‌ وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن کشور، اتصال خط عریض آغاز و روز سه‌شنبه گذشته به پایان رسید و کشور ترکمنستان هم پس از بحث و تبادل نظر و حل کردن مشکلات حقوقی و مالی امروز در نقطه صفر مرزی خط عریض خود را به راه آهن ایران متصل کرد.

خطر نرمال راه‌آهن هزار و ۴۳۵ میلیمتر است و خط عریض هزارو ۵۲۰ میلیمتر است.

اعتماد با یادآوری اینکه با این اتصال، دیگر احتیاج به تعویض بوژی و هزینه جابجایی برای هر واگن نیست، اضافه کرد: همچنین این اتصال سبب وصل شدن خط آهن ایران به کشورهای آسیای مرکزی و چین خواهد شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ مستقر در گرگان ادامه داد: در دیدار امروز با مقامات راه‌آهن ترکمنستان مقرر شد واگن‌های مسافربری از خط نرمال تا اولین ایستگاه بزرگ کشور همسایه (ایستگاه اترک) به مسافت ۳۴ کیلومتر در این کشور تردد کنند.

وی با بیان آنکه از هفته آینده و با انتقال واگن‌های عریض به اینچه برون جابه جایی انتقال بار از خط عریض آغاز خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: اتصال خط عریض راه ‌آهن ایران به ترکمنستان از اینچه برون سبب توسعه حمل و نقل ریلی و همچنین سرمایه‌گذاری در منطقه و گلستان شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ مستقر در گلستان گفت: طول اتصال خط عریض ۲ کشور در مجموع حدود هشت کیلومتر است که ایران و ترکمنستان برای آن چهار میلیون دلار هزینه کردند.

اتصال خط عریض ریلی ۲ کشور ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی اینچه برون استان گلستان علاوه بر افزایش مبادلات ریلی، سبب حذف هزینه های تعویض بوژی برای ۲ کشور شد.

خط ریلی اینچه برون به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب می تواند بخش قابل توجهی از مبادلات ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع را انجام دهد.

منطقه مرزی اینچه برون با بهره مندی از زیرساخت‌های ریلی، گمرکی و پایانه‌ای در ۸۰ کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس واقع است.

اکنون اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.

کد خبر 41322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =