به گزارش اگزیم نیوز از صدا و سیما، محمد راستاد با حضور در رسانه ملی، گفت:تبدیل ناوگان سنتی دریانوردی ایران به ناوگانی مدرن و قابل اعتماد در دستور کار اصلی این سازمان قرار دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از ورود اولین بخش تجهیزات راهبردی به بندر چابهار توسط هند تا پایان سال خبر داد و اعلام کرد: قرارداد فعلی هندی ها، قرارداد بهره برداری موقت است و متعاقبا قرارداد BOT مدنظر قرار میگیرد که عمدتا برای تامین تجهیزات راهبردی بندری است و بر اساس این قرارداد، اولین تجهیزات تا پایان سال به داخل کشور وارد و بهره برداری میشود.
راستاد در رابطه با آخرین وضعیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور و نیز میزان کالا ویژه در بخش کالاهای اساسی نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۷۰ میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده و موجودی کالا در انبارها و اماکن نگهداری معادل ۷/۵ میلیون تن است که از این میزان، کالاهای اساسی ۳/۵ میلیون تن و سایر انواع کالا ۴ میلیون تن را به خود اختصاص داده اند.
میزان کالاهای کانتینری در بنادر
وی ادامه داد: علاوه بر این میزان کالاهای کانتینری در بنادر معادل ۱۰۰ هزار TEU و تعداد کشتیهایی در حال تخلیه و بارگیری ۱۵ فروند است که ۱۱ فروند آن منتظر ورود به بنادر تجاری هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد برنامه سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بنادر کشور، گفت: در بنادر کشور همواره علاوه بر تخلیه و بارگیری کالا به مقوله توسعه توجه ویژهای شده است و هیچ بندری هم اکنون وجود ندارد که پروژه توسعهای برای آن تعریف نشده و یا در حال اجرا نباشد و سازمان بنادر و دریانوردی توسعه و ایجاد زیرساختها و ظرفیتهای جدید را در دستور کار دارد.
راستاد افزود: در سال ۹۷ آخرین چشم انداز سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب هیئت عامل رسید که راهبردها در حوزههای مختلف را تعریف کرده است و همچنین طرح جامع بنادر بازرگانی در حال تصویب است و با افق ۱۴۰۴ مدنظر قرار میگیرد.
وی گفت: همچنین برای بنادر کوچک که کارکرد آنها فعالیتهای منطقهای است و ناوگان کوچک و سنتی در آنها تردد میکنند، طرح جامعی در حال نهایی شدن است که در ۳ فاز ۵ ساله و بر اساس شرایط منطقهای به منظور توسعه این بنادر برنامه ریزی میشود.
از فعالیت هندیها در چابهار رضایت داریم
راستاد افزود: این اپراتور بندری باعث شده از سوی دولت هند تخفیف ۴۰ درصدی از بنادر هند به چابهار و بالعکس برای خطوط کشتیرانی، ترانزیت کالا، صادرکنندگان و واردکنندگان در نظر گرفته شود و باید تاکید کرد که از فعالیت هندیها در چابهار رضایت داریم و افق خوبی را در آینده میتوانیم شاهد باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه بنادر کشور از ۳۶۵ روز سال، صرفا ۲ روز تعطیل هستند که اولین روز فروردین و روز عاشوراست، گفت: از ۳۰ بهمن سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا یک لحظه هم متوقف نشده است و از اردیبهشت ماه سال ۹۷ که شاهد آغاز تحریمهایی بودیم که تمرکز زیادی بر فعالیتهای بندری و دریایی داشت، اما با تکیه بر توان داخلی توانستیم فعالیتها را به خوبی پیش ببریم.
وی در پاسخ به اینکه آیا هزینههای انبارداری در بنادر ایران بالا نیست؟ گفت: خیر، هزینههای انبارداری در بنادر ایران نسبت به هزینههای زنجیره حمل و نقل کالا متعارف و حدود ۶ تا ۷ درصد است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد میزان کانتینرهای دپو شده در بنادر کشور، افزود: ۱۰هزار TEU کانتینر در یاردهای نگهداری بنادر وجود دارد که ۱۰ هزار TEU مربوط به کالاهای متروکه است و باید تشریفات کالاهای متروکه در مورد آنها انجام شود که میزان بالایی نیست.
راستاد در رابطه با برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی به منظور نوسازی ناوگان سنتی، عنوان کرد: به لحاظ اینکه شرایط تجارت دریایی در بخش حمل و نقل تغییر کرده به همین دلیل ناوگان سنتی قابلیت تطبیق ندارد و ارتقای این ناوگان و تبدیل آن به ناوگان مدرن در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته و مشوقهایی از جمله تسهیلات از محل وجوه اداره شده، تعریف شده که منوط به تولید در داخل کشور است.
وی همچنین به برنامههای این سازمان در بخش توسعه دریامحور اشاره کرد و افزود: مدیریت سواحل و بهره گیری بهینه از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کشور مستلزم برنامهریزی مدون است و به همین دلیل مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی مدنظر قرار گرفته و تدقیق این طرح اخیرا از سوی سازمان بنادر آغاز شده است.
نظر شما