راه‌آهن چابهار-زاهدان ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری برای ترانزیت کالا ایجاد می‌کند

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: افتتاح راه‌آهن چابهار- زاهدان علاوه‌بر پیوند کشورهای حوزه دریای عمان، اقیانوس هند و شرق آفریقا به کشورهای عضو CIS، روسیه و شرق اروپا ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری برای ترانزیت کالا ایجاد می‌کند.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این‌باره اظهارداشت: این خط ریلی پس از تکمیل و استانداردسازی می‌تواند به اصلی‌ترین شاهراه اقتصادی این کشورها تبدیل شده و از اساسی‌ترین پروژه احیا و فعال کردن ترانزیت بزرگترین و باکیفیت‌ترین منابع معدنی دنیا در افغانستان محسوب شود.

وی بیان کرد: تبادلات کالایی چین و هند به CIS، روسیه، افغانستان و شرق اروپا و از CIS به شاخ و شرق آفریقا بیش‌از ۸۰ میلیارد دلار است به این ترتیب کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر از مبدا ورودی و خروجی، چابهار خواهد بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با آغاز بکار این خط ریلی، اقتصادی ترین مسیر ریلی را در پیوند تجارت منطقه‌ای شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: ریل چابهار به زاهدان منحصرترین خط ریلی کشور از منظر اقتصادی است که می‌تواند پیوند دهنده کشورهای منطقه با یکدیگر باشد.

وی ادامه داد: این مسیر در کاهش هزینه‌های کالایی کشور موثر خواهد بود به شکلی که بیش‌از ۱۵ میلیون تن از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور که امروز به دلیل نداشتن ریل از مسیرهای دیگر انجام می‌شود ضمن رقابت پذیر کردن در عرصه بین المللی هزینه‌های توزیع در محور شرق از جنوب شرق تا شمال شرق را کاهش خواهد داد.

آقایی تصریح کرد: این در حالیست که بدون شک موافقت رهبر معظم انقلاب در بهره‌گیری تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه خط ریلی چابهار به زاهدان نشان از هوشمندی و اشراف ایشان به تجارت بین المللی با برد دریا محور است.

وی ادامه داد: بندر چابهار امن‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند و افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ترانزیت در رونق اقتصادی این استان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این خصوص از جمله مزیت‌ها برای سیستان و بلوچستان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی‌نفع خواهد شد. همچنین در کنار قسمت‌های حمل و نقلی قطعا سیستم‌های خدماتی در مسیر و بین راه‌ها از این فرآیند و مزیت ترانزیت منتفع می‌شوند.

آقایی افزود: بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه آن به هشت و نیم میلیون تن، مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی دارد و می‌تواند به عنوان قطب تجارت و توسعه برای شرق کشور عمران وآبادانی را بدنبال داشته باشد.

کد خبر 33750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =