فن‌آوری اطلاعات می‌تواند صنعت نمایشگاهی کشور را متحول کند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشستی با رئیس هیات مدیره فدراسیون فاوا در جریان طرح‌های بخش خصوصی برای توسعه تجارت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور، از جمله طرح پویش ملی محتوای دیجیتال قرار گرفت.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران به نقل از فدراسیون فاوا، حمید زادبوم در این نشست خواستار مشارکت بیشتر فعالان عرصه فن‌آوری اطلاعات در بسترسازی برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی شد.

 به گفته او، شیوع بیماری کرونا، در شرایطی که امکان برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی را بسیار محدود کرده‌است، فرصت بزرگی برای توسعه نمایشگاه‌های مجازی و همکاری فعالان صنعت فن‌آوری اطلاعات برای توسعه تجارت خارجی کشور پدید آورده‌است.

در این جلسه‌ که در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد،  موضوعاتی همچون تصویب آیین‌نامه حمایت از صادرات نرم‌افزار و فن‌آوری اطلاعات و نقش فاوا در توسعه کسب و کار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

زادبوم تاکید کرد: ‌باید صادرات به سمت مدرن شدن پیش ببریم و این آیین نامه به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.

حمایت از پویش ملی محتوای دیجیتال

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران،تصویب آئین‌نامه صادرات نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات را یک گام مهم در جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور توصیف کرد.  او  پویش ملی محتوای دیجیتال را هم به عنوان یک فرصت برای توسعه توانمندی‌های صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور برشمرد.

پراکندگی متولیان مشکل بزرگ صنعت ICT است

وی همچنین با اشاره به پراکندگی متولیان و نهادهای دست‌اندرکار در صنعت فن‌آوری اطلاعات کشور گفت: این سازمان آماده است  برای تسهیل تجارت در بخش نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات،  امکانات لازم را در اختیار فعالان صنعت قرار دهد. زادبوم تأکید کرد: «ما به لزوم توسعه و پیشرفت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برای رها شدن کشور از وضعیت اقتصادی کنونی آگاه هستیم، اما متأسفانه شاهدیم که پراکندگی‌های زیادی در میان متولیان و دست‌اندرکاران این صنعت وجود دارد».

او با برشمردن نهادهای دست‌اندرکار در حوزه فن‌آوری اطلاعا، آمادگی سازمان توسعه تجارت  را برای هماهنگی میان این نهادها در عرصه تجارت خارجی اعلام کرد و گفت: «از یک سو شاهد حضور نهادهای دولتی از جمله  معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهور و وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات هستیم، از سوی دیگر هم در بخش خصوصی اتاق بازرگانی و دیگر نهادها، همگی به انحا مختلف در این صنعت حضور دارند. من معتقدم که در میان متولیان نوعی رقابت و موازی‌کاری وجود دارد و سازمان توسعه تجارت می‌تواند نقشی هماهنگ‌کننده برای تجار این صنعت را ایجاد کند.»

زادبوم در مورد اهمیت ایفای نقش سازمان توسعه تجارت ایران برای هماهنگی تجارت نرم‌افزار و فن‌آوری‌های اطلاعات گفت: «همانگونه که سازمان توسعه تجارت در دیگر بخش‌ها مانند فعالیت تورها و مؤسسات گردشگری، نقش مثبتی در رونق فعالیت‌ها داشته‌است، این فرصت وجود دارد که به رونق بازرگانی در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات هم کمک کند.»

لزوم برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در دوران شیوع کرونا

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: «یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پیش رو برای توسعه تجارت خارجی کشور، به ویژه در شرایط شیوع جهانی بیماری کووید۱۹ و کاهش امکان برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی، برنامه‌ریزی و طراحی نمایشگاه‌های بین‌المللی مجازی است. لازم است که فعالان حوزه فن‌آوری اطلاعات به ما کمک کنند تا بنیادهای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی برای سازمان توسعه تجارت برنامه‌ریزی و طراحی شود.

زادبوم با اشاره به فقدان دانش و آگاهی کافی در میان فعالان تولید و صنعت کشور در مورد مزایا و امکانات نمایشگاه‌های مجازی تاکید کرد: «بسیاری از فعالان اقتصادی هنوز آشنایی کافی با نمایشگاه‌های مجازی ندارند.  جتی هنوز تمایز فروشگاه‌های آن‌لاین با نمایشگاه‌های مجازی درست درک نشده است. بنابراین این مفهوم باید جا بیافتد و فعالان بخش خصوصی باید کمک کنند تا زمینه‌های تعریف و طراحی نمایشگاه‌های مجازی در کشور پایه‌گذاری شود.»

زادبوم تأکید کرد: تعریف و ساختار نمایشگاه‌های مجازی باید به صورتی باشد که برای برگزارکنندگان، نمایشگاه‌های فیزیکی جذاب باشد و امکان درآمدزایی  را برای نهادها و شرکت‌هایی که پیش از این در حوزه نمایشگاه‌های فیزیکی فعالیت داشتند فراهم کند. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: «باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. از این رو، فعالان و تشکل‌های فن‌آوری اطلاعات باید محتوای علمی در این مورد تولید کنند و راهکارهای برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را شرح دهند، تجربه‌های کشورهای دیگر تشریح شود و لازم است که این مطالبه عمومی شکل بگیرد که در دوران کرونا و دوران افول نمایشگاه‌های فیزیکی و حضوری، سازمان توسعه تجارت و نهادهای دولتی برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی تسهیلات و حمایت‌های لازم را انجام دهند.»

زادبوم تأکید کر: فعالان صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند تحولی انقلابی در عرصه نمایشگاه‌های تجاری ایجاد کنند. او گفت: «مجریان نمایشگاه‌های سنتی به این دلیل که نسبت به درآمدزایی در عرصه مجازی تردید دارند، تمایل کمتری دارند تا در راه انداختن چنین نمایشگاه‌هایی مشارکت کنند، اما فعالان عرصه فن‌آوری اطلاعات می‌توانند با تشریح دقیق و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، برای درآمدزایی، ارتباط مجازی، دعوت مجازی از شرکت کنندگان و امکانات این‌چنینی، مجریان سنتی نمایشگاه‌های حضوری را هم قانع کنند که در این عرصه وارد شوند.»

کد خبر 33580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =