مهدی اسماعیلی کارشناس اقتصادی در مصاحبه با اگزیم نیوز عنوان کرد: ما ظرفیت بالقوه زیادی برای توسعه بازارهای صادراتی مان به اوراسیا داریم اما متاسفانه بسیاری از استانداردهای قابل پذیرش در حوزه کیفیت کالاهای صادراتی را نداریم. عضویت در اتحادیه تجاری اوراسیا بازار بسیار بزرگی را به روی صادرات ما گشوده است که ما برای ورود به آن باید استانداردهای نزدیک به اروپایی را در محصولات مان ایجاد کنیم و این در کوتاه مدت چندان ممکن نیست. به همین دلیل روابط تجاری ما در آن حوزه بیشتر به صادرات خدمات محدود شده است که خوشبختانه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ظرفیت های خیلی خوبی داریم و در حال حاضر هم خدمات فنی و مهندسی را به خوبی به آن کشورها صادر می کنیم اما در حوزه روابط مالی بر اثر تحریم های بانکی چالش هایی برای ما ایجاد شده است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم توسعه روابط تجاری با اتحادیه اوراسیا گفت: باید در حوزه روابط مان با کشورهای اوراسیا به توافقاتی دست پیدا کنیم تا مراودات مالی مان به هر شکلی که شده انجام بگیرد. اگرکه در حوزه های مختلف تجاری مان با کشورهای حوزه اوراسیا صادرات خدمات فنی و مهندسی را در اولویت قرار دهیم باید ریسک های مراودات بانکی و مالی مان را کاهش دهیم.
اسماعیلی با اشاره به لزوم تحقیقات بازار پیش از اقدام به صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا، مطرح کرد: برای صادرات موفق کالایی به کشورهای اوراسیا باید استانداردهای مصرفی آنها را به خوبی بشناسیم به عنوان مثال در زمینه صادرات محصولات کشاورزی مان به منطقه اورسیا به این گونه مشکلاتی بر خورده ایم، در زمینه مطالعات بازاریابی باید اشاره کنم که ما در این زمینه مشکلات آماری جدی داریم و همین باعث شده بر اساس نیازها تولید نکنیم یعنی اول تولید می کنیم بعد برای آن دنبال مصرف کننده می گردیم و می بینیم که در نهایت به بازارهای با سطح استانداردهای قابل پذیرش پایین صادرات می شوند اما کشوری مانند چین که در حوزه تجارت بین الملل در طی چند دهه اخیر هوشمندانه عمل کرده حتی در مورد مناطق مختلف آب و هوایی و فرهنگی کشور ما اطلاعات جمع آوری کرده است و مطابق با آن نیازها به ایران کالا صادر می کند، و یکی از مشکلات ما در حوزه تجارت همین است که نیازها را به درستی نمی شناسیم و حتی پیش می آید که وقتی می خواهیم برای فلان منطقه آب و هوایی در کشور خودمان کولر گازی با حجم مخزن مشخص را تامین نماییم این گونه کالاها را از شرکت های مشاور بازاریابی چینی تهیه می کنیم و این یکی از چالش های تولیدکنندگان ایرانی است که حتی برای شرایط فرهنگی و آب و هوایی مختلف کشور خودمان هم آماری در دست ندارند.
نظر شما