مریم خورشیدی-از مهمترین نتایج توسعه تعامل بین ایران و عراق، امضای توافقنامه احداث راه آهن شلمچه به بصره است؛ این توافقنامه وارد فاز اجرایی خود شده و دو طرف در صدد تشکیل کارگروهی مشترک برای تسریع در عملیاتی شدن این طرح هستند. کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در اینباره به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: دو خط راهآهن شلمچه به بصره و کرمانشاه به خسروی از خطوط ریلی مهم و استراتژیکی است که مراحل اتصال و تکمیل زیرساخت های آن در حال انجام است.
وی گفت: خط شلمچه به بصره خط ریلی مستقیمی است که مسیر حمل و نقل را از ناحیه جنوب بسیار کوتاه می کند از قالبیت اتصال به خط راهآهن سراسری عراق برخوردار است؛ خط دوم نیز از کرمانشاه به خسروی متصل شده و از طریق مرز خسروی این نیز خط به راهآهن سرتاسری عراق متصل خواهد شد.
کاشفی اذعان داشت: حملونقل کالا از طریق راه آهن بعد از کشتیرانی، ارزانترین حملونقل دنیاست؛ توسعه حمل و نقل ریلی داخلی و اتصال آن به خطوط ریلی خارجی می تواند زمینه ساز تقویت صادرات کشور گردد؛ اگرچه در بحث حملونقل ریلی، بحث واگنهای باری و حرکت بهموقع هنوز به کیفیت حملونقل جادهای نرسیدهایم؛ اما درهرصورت توافق انجام شده یک حرکت به سمت جلو است و کمک میکند بخشی از ترانزیت کالا و جابجایی کالا در کشور خودمان از بخش حمل و نقل جادهای به ریلی در ارتباط با کشور عراق منتقل شود.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: آنچه در دراز مدت برای دو طرف مهم بوده و در دستور کار دو طرف قرار گرفته، توسعه حمل و نقل ریلی است؛ با توجه به بنیه کشور عراق و وضعیتی که این کشور در اوپک دارد خیلی دور از دسترس نیست که تمایل داشته باشد که توسعه حملونقل ریلی را سرعت دهد.
وی خاطرنشان کرد: در بحث ترانزیت، رسیدن به دریاهای مدیترانه از طریق خاک عراق از طریق سیستم ریلی برای ایران حائز اهمیت است؛ به این ترتیب و با راه اندازی این خط میتوانیم بازار سوریه، لبنان و مدیترانه وصل شویم؛ مسیری که ما امروز از طریق بندر مرسین و لازقیه و طرطوس به سوریه طی می کنیم، میتواند از درون عراق بهصورت میانبر انجام شود.
وی با اعلام اینکه عمده زیرساخت خط راهآهن ریلی بصره به شلمچه انجام شده گفت: تقریباً این خط تکمیل شده و تنها یکی از پلهای طولانی این مسیر مراحل پایانی ساخت خود را طی می کند که با اتمام و اتصال آن به راه آهن خوزستان می تواند علاوه بر تقویت حمل و نقل داخلی، حمل و نقل به کشورهای سوریه و لبنان و مدیترانه را به لحاظ قیمت و سرعت متحول سازد.
کیوان کاشفی با اشاره به مشکلات ترانزیتی بین ایران و عراق طی سال های اخیر گفت: متأسفانه به دلیل عدم زیرساخت مناسب و قوانین و مقررات مناسب مشکلات زیادی برای صادرات به وجود آمد که ضربه بدی به کیفیت و قدرت رقابت پذیری کالای ایرانی در عراق وارد می آورد؛ تخلیه در مرز و بارگیری مجدد به خصوص در مورد کالای صادراتی حساسی چون محصولات کشاورزی هزینه بسیاری را بر صادرکننده تحمیل می کرد که امیدواریم با راه اندازی و یکپارچه شدن خطوط ریلی یاد شده ، کیفیت صادرات کالا به عراق سامان بگیرد.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه بیان داشت: برگزاری نشستهای تخصصی میتواند به نتایج زیرساختی مهمی منتج شود؛ در واقع هدف نهایی از تحقق اهدافی چون کاهش هزینه ترانزیت و ارتقای کیفیت، رونق تجارت و صادرات و تقویت بیش از پیش توان بخش خصوصی است.
وی اعلام کرد: خط راه آهن کرمانشاه به خسروی 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مطابق برنامه ریزی های انجام شده در سال 99 شاهد راه اندازی آن خواهیم بود؛ راه آهن خسروی به خط آهن عراق متصل شده و در ادامه دو شاخه میشود که یک شاخه به شمت اقلیم و یک شاخه دیگر به سمت بغداد امتداد دارد و از سوی دیگر به اقلیم و سوریه می رود و قسمت پایین آن نیز از اقلیم به سمت کرکوک و سوریه میرود.
کاشفی یادآور شد: با توجه به وجود زیرساخت های ریلی از زمان صدام، نقشه های تفصیلی این خط آهن موجود است و از آنجاییکه اقلیم کردستان و عراق در رقابت با دولت مرکزی برای توسعه تجاری و اقتصادی هستند هر دو بخش تلاش مضاعفی برای راه اندازی و تکمیل آن به کار می بندند.
نظر شما