به گزارش اگزیم نیوز روز گذشته رییس کل گمرک ایران از ترخیص 200 دستگاه خودرو وارداتی دپو شده گمرک خبر داد. مهدی میر اشرفی در گفتگو با مهر در رابطه با وضعیت ترخیص خودروهای مشمول بخشنامه دولت، یادآورشد: خودروهایی که تا ۱۶ مردادماه به گمرک وارد شده بودند در حال انجام تشریفات مربوط به ترخیص هستند. اما بحثی که وجود دارد این است که تعداد ۱۳ هزار دستگاهی که اعلام شد مربوط به قبل است و در این تاریخ دقیقاً تعداد خودروها مشخص نیست. هیچ مسألهای مانع از متروکه شدن کالاها نمیشود و در صورت طولانی شدن روند ترخیص، خودروهای مانده در گمرک نیز وارد پروسه متروکه میشوند.
هیات وزیران در ابتدای بهمن ماه در جلسهای با بررسی وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک که بخشی از آنها ثبت سفارش جعلی داشتند و یا بعد از ممنوعیت واردات کالاهای لوکس به کشور وارد شده بودند، تصمیم به تعیین تکلیف این خودروها گرفت.
بر اساس مصوبه هیات وزیران، مقرر شد که سایت ثبت سفارش برای خودروهای دپو شده، باز شود؛ البته خودروهایی که ثبت سفارش جعلی داشتند مشمول این موضوع نشدند و قرار شد مرجع قضائی در این رابطه تصمیم گیری کند. در این زمینه گمرک ایران با صدور بخشنامهای اعلام کرد خودروهایی که با ثبت سفارش جعلی در گمرک دپو شده اند، تحت عنوان «کالای قاچاق» و نه «کالای متروکه» به سازمان اموال تملیکی تحویل خواهند شد.
در این زمینه مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه با توجه به وعده وزیر صنعت روز گذشته مبنی بر آزادسازی خودروهای دپوشده و با توجه به مصوبه هیات وزیران در بهمن ماه، تاکنون هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفته، اظهارداشت: در مورد آزادسازی این خودروها بانک مرکزی و گمرک همکاری لازم را دارند اما اقدام اجرایی با وجود قول وزیر صنعت و پی نوشت معاون نخست رئیس جمهور انجام نشده است و وضعیت ترخیص ۱۶ هزار خودروی دپو شده همچنان بلاتکلیف است.
وی با اشاره به اظهارات رییس کل گمرک کشور مبنی برترخیص 200خودرو تا هفته گذشته، عنوان کرد: مراحل ترخیص این خودروها در خرداد ماه انجام شده بود اما در نهایت اجازه ترخیص شان را ندادند، درحال حاضر نیز این خودروها از گمرک خارج نشده اند و پشت درب های خروجی گمرک بلاتکلیف مانده اند.
دادفر در پاسخ به این سوال که آیا موضوع متروکه شدن این خودروها و مباحثی که دراین زمینه مطرح شده می تواند محقق شود؟ گفت: متروکه شدن خودروها تنها در دو حالت امکان پذیر است. اول آنکه این خودروها اظهار نشده باشند که این مراحل پیش از این انجام شده است و در حالت دوم اینکه روال اداری درخواست تمدید آنها را در گمرک انجام نشده باشد که در این زمینه نیز اقدامات لازم انجام شده است و این خودروها نمی توانند شامل اموال متروکه شوند.
به گفته دبیرانجمن واردکنندگان خودرو افزایش قابل توجه قیمت بعد از ترخیص از گمرک در انتظار این خودروهاست زیرا دولت خارج از عرف مابه التفاوت را از واردکنندگان دریافت کرده است که در صورت آزادسازی خریداران باید این تفاوت قیمت را که بین 20 تا 30 درصد است پرداخت کنند. بخشی از این خودروها با نرخ 4200 تومانی و برخی با دلار 5700 تومانی وارد شدهاند. براین اصل با توجه به این که امروز نرخ سنای مبادلهای حدود 12هزار تومان است با پرداخت مابهالتفاوت و پس از تعدیل قیمت این خودروها حدود 20 تا 30 درصد گرانتر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ترخیص خودروها طبق مصوبه دولت باید از ۱۶ دیماه به مدت ده روز انجام میشد، افزود: اگر پروندههای خودرو در دستگاه قضایی را مورد ارزیابی قرار دهید ۹۰ درصد آنها مربوط به همین خودروهایی هستند که در گمرک باقی مانده و این مسئله ناشی از این است که صنعت خودروی ایران درگیر تصمیم گیریهای عجیبی شده که آسیب آن تنها محدود به همین ۱۲ هزار نفری که پرونده قضایی برای خودرو دارند نمیشود و تمام صنعت خودروی کشور را تحت تأثیر قرار میدهد.
نظر شما