دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور از دولت خواست به جای سقف گذاشتن بر واردات بدون انتقال ارز، آن را با نیاز قطعه سازان و خودروسازان متناسب سازی کند.
آرش محبی نژاد اعلام کرد: در نظر گرفتن 300 میلیون دلار برای مواد اولیه، قطعات یدکی، ملزومات و غیره در عمل عدد بسیار کوچکی است و شاید در حد تامین نیاز یک ماه صنعت خودروسازی و قطعه سازی باشد.
«آرش محبی نژاد» یادآور شد: این در حالی است که رقم یاد شده فقط بابت صنعت قطعه سازی در نظر گرفته نشده و هنوز مشخص نیست چه سهمی از این رقم قرار است به قطعه سازان اختصاص یابد.
وی بیان داشت: درست است که مصوبه یاد شده به تصویب رسیده اما هنوز در سامانه ثبت سفارش، گمرکات کشور و بانک مرکزی شکل عملیاتی به خود نگرفته است.
به گفته این مقام صنفی، زمانبر بودن عملیاتی شدن این مصوبه و نبودن هماهنگی و تناسب سرعت عمل تصمیم گیران، مسئولان و سیاستگذاران با سرعت تغییرات پیرامونی، به فرصت سوزی منجر شده و مشکلات عدیده ای برای صنعتگران ایجاد می کند.
افزایش قیمت خودروها و لزوم تعدیل منطقی قیمت قطعات خودرویی
این مقام صنفی درباره اعلام افزایش قیمت خودروها در روزهای گذشته نیز گفت: تحقق این مهم گامی مثبت و رو به جلو بود اما افزایش 30 درصدی درنظر گرفته شده برای خودروهای با قیمت کمتر از 45 میلیون تومان، پوشش دهنده هزینه های قطعه سازان و افزایش قیمت قطعات نیست.
محبی نژاد اظهار داشت: در ماه های گذشته و متاثر از رشد قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید، شاهد افزایش متوسط 80 تا 140 درصدی قیمت انواع قطعات خودرویی بودیم که تاثیر افزایش نرخ ها بر قیمت خودرو، بیش از ارقام یاد شده خواهد بود.
وی تاکید کرد که قطعه سازان و خودروسازان باید قیمت های تمام شده خود را بر اساس اعداد و ارقام واقعی اصلاح کنند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور یادآور شد: عمده بدنه قطعه سازان خصوصی است، یعنی وابسته به دولت یا خودروسازان نیستند که بخواهند از سیاست های دستوری حتی «غیرمنطقی» یا برخی اوقات «مصلحتی» سیاستگذاران صنعت خودرو تبعیت کنند.
وی ادامه داد: بر این اساس، اگر قیمت ها به درستی و برپایه واقعیت های موجود فضای کسب و کار جامعه اصلاح نشود، بی شک صنعت قطعه سازی با توقف مواجه خواهد شد.
محبی نژاد خاطرنشان کرد: البته در خودروهای بالای 45 میلیون تومان، اعداد و ارقام واقعی تر دیده شده و به نظر می رسد شانس بیشتری برای کار و فعالیت در این خودروها وجود داشته باشد، اما مشکل اصلی در این خودروها عمق ساخت داخل پایین تر است.
وی در پایان ضمن مثبت ارزیابی کردن هر 2 تصمیم تعیین قیمت جدید خودروها و مصوبه انتقال بدون ارز در روزهای اخیر، اما گفت: این تصمیمات با شرایط یاد شده، نمی تواند رونق دهنده صنایع خودرو و قطعه سازی باشد.
نظر شما