حذف عوارض ترانزیت شرط بقای ایران در گردونه رقابت تجاری

دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) اتصال بنادر خشک به دریایی، بهبود وضع پایانه‌های مرزی و کاهش عوارض ترانزیت را از مهم‌ترین هدف این سازمان توصیف و به ایران سفارش کرد برای باقی ماندن در گردونه رقابت های منطقه ای باید به سوی حذف عوارض حمل و نقل گام بردارد

دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) اتصال بنادر خشک به دریایی، بهبود وضع پایانه‌های مرزی و کاهش عوارض ترانزیت را از مهم‌ترین هدف این سازمان توصیف و به ایران سفارش کرد برای باقی ماندن در گردونه رقابت های منطقه ای باید به سوی حذف عوارض حمل و نقل گام بردارد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در ششمین نشست کارگروه لجستیک کشور با تشریح برخی جزییات «سند ترکمن باشی» که اردیبهشت ماه امسال به امضای وزیران حمل و نقل کشورهای عضو اکو رسید، گفت: عوارض ترانزیت بسیار زیاد است و بر اساس توافقنامه، اعضا باید آن را به حداقل یا صفر برسانند.

«هادی سلیمان پور» افزود: اگر عوارض ترانزیت را حذف کنیم کشور خود را در وضع فوق العاده ای قرار می دهیم اما اگر به این سمت حرکت نکنیم، ظرفیت های گسترده ژئوپولتیک ایران در بخش حمل و نقل در چهار تا پنج سال آینده از دست بخش خصوصی و دولتی ایران خارج می شود. 

سلیمان پور توضیح داد کشورهای اطراف ایران در حال افزایش برتری کیفی مسیرهای حمل و نقلی خود نسبت به ایران هستند. این وضع اکنون به صورت پایاپای است اما اگر ایران اقدامی نکند، عقب می ماند.

 ازبکستان شریک بالقوه ایران

دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) تحولات نظام مدیریت حمل و نقل در ازبکستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در آینده بسیار نزدیک شاید یکی از مهم‌ترین شرکای منطقه‌ای ایران در بخش حمل و نقل و تجارت، ازبکستان باشد.

سلیمان‌پور افزود: ازبکستان تمرکز خود را بر مسیر کاشغر- اوشنیجار به تاشکند و مزار گذاشته و حدود 500 میلیون دلار اعتبار را برای اتصال مزارشریف به هرات تامین کرده است تا از این طریق شبکه راه‌آهن خود را به ایران متصل کند. 

«به عقیده من این کشور مهمترین شریک ایران در بخش اتصال شبکه‌های منطقه ای خواهد بود».

اتصال بنادر دریایی به بنادر خشک 

دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) اتصال بنادر دریایی به بنادر خشک را دیگر بند مهم سند ترکمن باشی خواند و گفت: از همه اعضا خواسته‌ایم نیازهای خود را به کشورهایی که به دریا دسترسی دارند- یعنی ایران، پاکستان و ترکیه- اعلام کنند تا ظرفیت‌های بندری کشورهای یاد شده در اختیار سازمان قرار گیرد. 
به گفته وی، قرار است ظرفیت های بندرعباس و چابهار در اختیار اکو قرار گیرد.

لزوم اقتصادی کردن راه‌آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران 

دبیرکل جدید سازمان اکو بهبود وضعیت راه‌ها و راه‌آهن را از دیگر مفاد سند ترکمن باشی دانست و بر تکمیل محور رشت- آستارا در راهگذر شمال- جنوب و بازسازی قطعه تفتان- کویته تاکید کرد.

وی ادامه داد: باید بر اقتصادی کردن مسیرهای موجود تمرکز شود؛ برای نمونه راه‌آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران اقتصادی نیست.

وی بهبود وضعیت پایانه‌های مرزی، شناسایی و اتصال حلقه‌های گمشده، هماهنگی قوانین و مقررات ملی، افزایش ظرفیت‌های سازمانی در کشورهای عضو و اجرای سند‌ها و کنواسیون‌های منطقه‌ای را ضروری توصیف کرد. 

کشورهای عضو اکو با حدود هشت میلیون کیلومترمربع مساحت، 18.4 درصد از گستره آسیا و 5.3 درصد از مساحت کل جهان را تشکیل می‌دهند. 458 میلیون نفر در این منطقه ساکنند و حجم تجارت نیز 688 میلیارد دلار است.

قرار است نشست وزیران حمل و نقل راهگذر شمال– جنوب مهرماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاری سازی این مسیر، وضع نظام تعرفه و غیره بررسی شود. 

کد خبر 24812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =