بر اساس تعریف ارائه شده از طرف سازمان توسعه تجارت ایران ، شركت های مديريت صادرات یکی از انواع واسطه های صادراتی هستند که نقش یک پل ارتباطی را براي كمك به بنگاههاي اقتصادي در جهت ورود به بازارهاي جهاني ايفا می کنند. هادی محمودی در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد ظرفیت ها و ویژگیهای شرکتهای مدیریت صادرات گفت: اين شركتها که معمولا با نامEMC شناخته مي شوند، بسته به شرايط و نياز مي توانند مديريت تمام يا بخشي از فعاليتهاي صادراتي بنگاههاي اقتصادي را بعهده گيرند؛ شرکت مدیریت صادرات(EMC) يك شركت خصوصی كاملاً مستقل است كه مانند يك دپارتمان انحصاری فروش صادراتي ، براي بنگاهها عمل مي كند .
وی افزود: یکی از عوامل مهم دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار رونق صادرات است ، به همین دلیل توسعه صادرات غیر نفتی یکی از مهمترین اهدف سیاستگذاری در بخش تجارت خارجی به شمار می رود؛ همچنین یکی از ارکان مهم سیاستهای اقتصاد مقاومتی که توجه ویژه ای به آن شده ، صادرات است و از آنجا که اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی وابسته است، کاهش این درآمدها می تواند به اقتصاد ضربه وارد کند، لذا توسعه صادرات غیرنفتی یکی از بااهمیت ترین حوزه های اقتصادی کشور محسوب می شود.
محمودی در ادامه به مهمترین خدماتی که شرکتهای مدیریت صادرات انجام می دهند، اشاره کرد و گفت: شناخت و توسعه بازارهای صادراتی و ایجاد تقاضا در بازارهای بین المللی یکی از مهمترین خدمات شرکت های مدیریت صادرات است ، این همان نکته ای ویژه ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در آغاز سال، بر آن تاکید داشتند ، حضرت آیتالله خامنهای «گسترش صادرات و طرفهای صادراتی» را یکی دیگر از الزامات رونق گرفتن تولید ملی دانسته و گفتند: گزارشی که از صادرات کشور منتشر شده نشان میدهد ، صادرات ما محدود به چند کشور است که این ، برخلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی است و حل این مشکل نیز نیازمند تحرک مسئولان بهویژه در بخش سیاست خارجی است .
این کارشناس اقتصادی اذعانن داشت: ایجاد و توسعه شرکتهای مدیریت صادرات ، یک ضرورت اجتناب ناپذیر در کشور و نیازی ملی است ، لذا لازم است دولت محترم ضمن حمایت از اینگونه شرکتها ، تدابیری اتخاذ کند تا شرکتهای مدیریت صادرات رتبه بندی شده ، از منابع ویژه صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی خاص بهره مند شده و نیز از حمایتهای دستگاه دیپلماسی و سازمان توسعه تجارت ایران نیز در جهت استفاده از موافقتنامه های تجارت ترجیحی خاص بر اساس نوع کالای صادراتی و کشورهای عمده واردکننده آن کالا در سطح بین المللی، بهره مند گردند .
وی با ذکر این مهم که در حال حاضر ، سازمان توسعه تجارت ایران گام هایی را در جهت آشنایی شرکتها با مقوله شرکتهای مدیریت صادرات برداشته است، گفت: اقدامات انجام شده در این خصوص ناکافی بوده و نیاز به تدوین و اجرای موثر برنامه های حمایتی ، تشویقی و انگیزشی جهت متمایل نمودن شرکتها به این امر وجود دارد؛ به تازگی نیز برخی از این شرکتها به کمک سازمان توسعه تجارت ایران اقدام به برگزاری همایشهای رایگان درخصوص آشنایی با مقوله صادرات و برگزاری کارگاه آموزشی در این خصوص در محل نمایشگاههای بین المللی تهران نموده اند ،که اقدامی درخور تحسین بوده و از این دست اقدامات باید در مراکز استانها نیز اتفاق بیفتد .
محمودی در ادامه خاطر نشان کرد: شرکتهای مدیریت صادارات جهت کمک به شرکتهای تولیدی صادراتی کوچک و متوسط می توانند ، تنها به عنوان یک نمایندگی فعالیت کنند که در این صورت در بازارهای بین المللی به دنبال جذب مشتری خارجی و صادرات محصولات برای صادرکننده اصلی نقش آفرینی خواهند کرد .
وی گفت: لزوم حفظ بازارهای صادراتی ، جلوگیری از حضور رقبا و هماهنگی مستمر تولیدات متنوع با صادرات ، این ضرورت را ایجاد می کند که ، شرکتهای بزرگ تولید کننده صادراتی ، یک شرکت مدیریت صادرات بصورت مستقل در کنار شرکت اصلی تشکیل دهند که صرفا بصورت مستقل در امر صادرات فعالیت کند و با بهره مندی از کادر مجرب و مسلط به مذاکرات بین المللی اقدام به انجام تحقیقات بازار نموده و ضمن حفظ بازارهای موجود ، نسبت به بازارسازی و افزایش صادرات اقدام نماید .
محمودی با تاکید بر اینکه تفکیک فعالیت تولیدی و فعالیت صادراتی به شرکت اصلی کمک می کند که بصورت مستقل از معافیتها و حمایتهای قانونی بهرمند گردد گفت: برای مثال شرکت اصلی که در مناطق کمتر برخوردار کشور به تولید مشغول است می تواند از معافیتهای مالیاتی و سایر حمایتها در این زمینه که در قانون پیش بینی شده است برخوردار گردد و شرکت مدیریت صادرات اقماری که صرفا کار صادرات محصولات تولیدی شرکت اصلی را انجام می دهد نیز ، از معافیتهای صادراتی مقرر و سایر مشوقهای موجود در قانون بهرمند خواهد شد .
هادی محمودی اظهار امیدواری کرد امید است دولت ضمن رایزنی با اتحادیه ها ، تشکل ها ، اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان کالا وخدمات ، فرهنگ ایجاد و توسعه شرکتهای مدیریت صادرات را در کشور تقویت نموده و ضمن اعطای مشوق های هدفمند به این دسته از شرکتها ، زمینه ایجاد و توسعه آنها در کشور فراهم کند.
نظر شما