به گزارش اگزیم نیوز سید ناصر موسوی لارگانی در گفتوگو با خانه ملت، در خصوص مشکلات صنعت نساجی کشور اظهار داشت: علی رغم اینکه در کشور به صنعت نساجی بی مهری شده و با توجه به فعالیت واحدهای تولیدی با کمتر از ظرفیت خود در حال حاضر نیز بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده است.
رئیس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی مجلس شورای با بیان اینکه با توجه به روندی که در کشور جریان دارد به زودی به دلیل عدم حمایت دولت از این صنعت شاهد تعطیلی آن میشویم، گفت: ماشینآلات واحدهای فعال در صنایع نساجی قدیمی هستند که باید دولت با حمایتهای خود در قالب وامهای کم بهره به نوسازی تجهیزات آنها کمک کند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از واحدهای تولید در راستای کاهش هزینههای تولید حمایت شود، ادامه داد: قیمت حاملهای انرژی بعد از هدفمندی یارانهها افزایش چشمگیری داشته است اما مقرر شده بود تا 30 درصد از منابع افزایش قیمت حاملهای انرژی در اختیار تولیدکنندگان که تا کنون چنین حمایتی نیز صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پرداخت مالیاتها از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمده نیز باعث افزایش هزینه تولید صنایع نساجی شده است، عنوان کرد: در برخی از کشورها مانند ترکیه برای حمایت از این صنعت و حفظ اشتغال آن به برخی از برندها اعلام کرده که در ایران نمایندگی برپا کنند و تا 75درصد از تعرفههای آنها را پرداخت میکند با چنین شرایطی تولیدکننده داخلی توان رقابت را ندارد.
وی ادامه داد: از طرفی همه ما سنگ ایجاد اشتغال را به سینه میزنیم اما از افرادی که ایجاد اشتغال کردهاند حمایت نمیکنیم، برخی از تولیدکنندگان صادرات انجام دادهاند اما هنوز وعدههای داده شده به آنها در خصوص مشوقهای صادراتی محقق نشده است.
رئیس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: با توجه به قاچاق و واردات بیرویه منسوجات، همچنین عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و توافق دولت ایران با دولت ترکیه در زمینه تعرفه ترجیحی تولیدکننده داخلی توان رقابت با برندهای خارجی از جمله ترکیهای را ندارد.
در این رابطه سعید حسین زاده از فعالان حوزه نساجی در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: قیمت تمام شده بالای تولیدات ایرانی، بالا بودن نرخ بهره های بانکی، وجود مالیات های سنگین، قیمت بالای اجاره بها، نبود مواد اولیه مرغوب، عدم استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات بروز و مشکلات ناشی از قانون کار عمده چالش های صنعت نساجی هستند.
وی با اشاره به عدم موفقیت برندهای ایرانی در جدال با برندهای مطرح خارجی گفت: اصلی ترین علت شکست برندهای ایرانی نهادینه نکردن فرهنگ تولید ملی برای مصرف کالاهای داخلی است. به گفته وی ما ابتدا بايد بگوييم چگونه ميتوان کاري کرد که مردم ترغيب شوند کالاي ايراني بخرند. اما اين چند سال کاري که صورت گرفته، تبليغ کالاهاي خارجي بوده است و در رسانهها دائما کالاهاي خودمان را با کالاهاي خارجي مقايسه کردهايم.
حسین زاده ادامه داد: ما دائما در صحبتهايمان گفتهايم دليل اينکه کالاهاي خارجي بازار ايران را پر کردهاند، به اين خاطر است که مردم کالاهاي بيکيفيت داخلي را نميخرند. در صورتي که توليدکنندگان ما به اين شعور و آگاهي رسيدهاند که استانداردهاي کيفي را رعايت کنند تا در بازار حرفي براي گفتن داشته باشند.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار کرد: یکی از مواردی که در بخش عرضه باید از سوی تولیدکنندگان و صاحبان برند مورد توجه قرار گیرد، محل عرضه محصولاتشان است. عرضه یک برند خاص پوشاک، نیازمند فروشگاههای مشخص و متمایز و همچنین حضور در فروشگاهای بزرگ و خوشنام پوشاک است. اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمی دهد.
حسین زاده بیان کرد: هزينه اجارهاي که پاساژها از برندهاي ايراني دريافت ميکنند، دو تا سه برابر هزينهاي است که از برندهاي خارجي دريافت ميکنند. با این وجود حتی فروشگاه هایی که شهرداری یا ارگانهای دولتی می سازند با قیمت بالا در اختیار تولیدکننده ایرانی قرار می دهند.
به گفته وی یک برند زمانی موفق است که فروشگاهی مختص به خود داشته باشد تا خریدار برای دسترسی به آن سردرگم نشود و همچنین امکان عرضه آن برند خاص پوشاک در فروشگاهای خوشنام و معتبر پوشاک یکی دیگر از گزینه هایی است که میتواند تضمین کننده موفقیت یک برند پوشاک در بازار کشور باشد.
حسین زاده در ادامه گفت: ما در راستای برند سازی هیچ فعالیتی انجام نداده ایم، حتی برندهایی که داشتیم را سرکوب یا در مواردی مواخذه کرده ایم. این دلایل باعث شده تا حتی تولید کنندگانی که محصولاتشان دارای کیفیت بالاتر از محصولات وارداتی است و توانایی رقابت با آنها را دارند، توجهی به استفاده از برند ایرانی نداشته باشند و محصولاتشان را با برندهای خارجی به بازار عرضه کنند.
وی اظهار کرد: این اتفاق موجب شده تا دیگر فعالانی که در عرصه تولید انواع پوشاک فعالیت میکنند برای موفقیت در بازار و عرضه محصولاتشان از برندهای معتبر خارجی استفاده کنند.
نظر شما