به گزارش اگزيم نيوز، فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران صبح امروز در نشست خبری با اشاره به حجم تجارت خارجی غیر نفتی ایران در 10 ماهه امسال اظهار داشت: تجارت خارجی در این مدت 80 میلیارد دلار بوده که از آن میزان 37 میلیارد دلار سهم صادرات با رشد 1.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و 42 میلیارد و 800 میلیون دلار حجم واردات با رشد 21.9 درصدی همراه بوده است.
وی با بیان اینکه در بخش صادرات سهم پتروشیمیها 12 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده، گفت: میعانات گازی با 5.6 میلیارد دلار و سایر کالاها با رشد 13 درصد و پس از آن گاز طبیعی قرار دارند.
معاون وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه چین، امارات، عراق، کره و ترکیه طرفهای عمده کالاهای صادراتی هستند، عنوان کرد: رشد صادرات به امارات منفی 18.9 درصد، عراق منفی یک و ترکیه 11.3 درصد بوده است.
رئیس کل گمرک عمدهترین کالاهای وارداتی را قطعات منفصله خودرو، ذرت دامی، کنجاله سویا، برنج و لوبیای سویا دانست و افزود: طرفهای عمده بازار چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و آلمان هستند که واردات از هر یک از این کشورها افزایش داشته است.
عسگری در مورد واردات تلفن همراه گفت: 2 میلیون و 361 هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده که رشد 98 درصدی نسبت به مدت مشابه داشته و ارزش آن 342 میلیون دلار بوده است.
به گفته رئیس کل گمرک، 45 قانون در بخش تجارت خارجی داریم و ایران با 15 کشور مرز مشترک، 15 کنوانسیون بینالمللی، 33 عوارض وصول میکنیم که تجمیع آن را به دولت پیشنهاد دادیم و با نمایندگان مجلس نیز مباحثی مطرح شد.
وی افزود: طبق اول تعرفهای از 5 درصد به 6 درصد میخواهیم افزایش پیدا کند که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.
وی افزود: بزرگترین دستاورد سامانه جامع گمرکی پنجره واحد است که سازمانهای متولی و در یک پنجره جمع کرده است.
معاون وزیر گمرک در مورد اینکه گفته شد 13 هزار خودرو وارد شده که ممنوع بوده است، گفت: گمرک در اکثر جاهایی که مستقر است، مناطق آزاد و ویژه هستند که صرف ورود کالا به این مناطق ممنوع نیست و خودروها میتوانند بدون ثبت سفارش وارد گمرک شوند، ولی بدون ثبت سفارش نمیشود، آنها را ترخیص کرد. هرچه وارد شده دارای ثبت سفارش شده علاوه بر آن VI Number قبل از خروج برای سازمان توسعه تجارت ارسال و پس از آن به صورت سیستمی در پنجره واحد تجارت ثبت شده و اجازه ترخیص کتباً اعلام میشود. هیچ خودرویی بدون مجوز ثبت سفارش وارد نشده است.
عسگری یادآور شد: پیشنهادی داده بودیم که باید در زمینه واردات خودرو راجع به آن تصمیمگیری شود. متولی ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت است و کاغذ فیزیکی نداریم که امکان جعل آن برای واردات خودرو وجود داشته باشد، خودرو را نمیتوان قاچاق کرد و گمرک نیز نمیتواند بدون وجود مجوز و ثبت سفارش کالایی را اجازه ترخیص دهد.
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس راجع به پرونده تخلف شرکت لوازم خانگی الجی و سامسونگ که قائده 2 الف را رعایت نکرده بودند، نظر گمرک در اینباره چیست؟ گفت: یکی از مسائل مربوط به گمرک به حسابرسی پس از ترخیص باز میگردد و اولین دستگاهی که کارتهای بازرگانی یکبار مصرف را شروع به ساماندهی کرد، گمرک بود. راجع به شرکتهای الجی و سامسونگ مبالغ مورد موضوع را محسابه و به شرکتهای نامبرده ابلاغ کرده و معتقدیم صلاحیت رسیدگی به پرونده این دو شرکت کمیسیون تجدید نظر و بدوی و پس از آن دیوان عدالت اداری است و اختلاف نظری بین ما و وزارت صمت بود، این وزارتخانه خود را متولی تشخیص طبقهبندی کالا میداند، از طرفی گمرک عضو این کنوانسیون بوده که در همین رابطه معاونت حقوقی نظر داد، اما نظر قطعی نداده و گمرک نیز باید نظر دهد.
وی تأکید کرد: در قانون رفع موانع تولید معافیت حقوقی با وزارت صمت است و طبقهبندی تعرفه با گمرک است و در دنیا هم همین است.
معاون وزیر اقتصاد افزود: پرونده این دو شرکت سیاسی نیست و مباحث فنی دارد و معتقدیم تخلف صورت گرفته که باید در کمیتهها حل شود.
رئیس کل گمرک در مورد مبارزه با قاچاق نیز یادآور شد: با قانون مبارزه با قاچاق بجز بحث ارزشگذاری ارتباط دیگری نداریم و دستگاههای رسیدگی کننده معلوم هستند و کالاهای قاچاق به واحد کاشف میرود و در بحث ارزشگذاری ورود میکنیم باید در رابطه با نفوذ و ارتباط قاچاقچیان با دستگاهها از همانها سئوال پرسید.
* تا سال ۹۳ کارت بازرگانی یکبار مصرف نداشتیم
عسگری در مورد کارتهای بازرگانی یکبار مصرف گفت: تا سال 93 چیزی به نام کارت یکبار مصرف وجود نداشت، چون ردیابی نمیشد پس از استقرار سامانه گمرک متوجه شدیم که شخصی همزمان در ترخیص در گمرکات انجام میدهد و یا چند نوع کالا وارد میکند که این موضوع از سوی دفتر بازبینی و معاونت حقوقی و بینالملل گزارش شد و مباحث آن در حال پیگیری است.
رئیس کل گمرگ با اشاره به پیشنهادات این سازمان برای حل مشکل کارتهای بازرگانی تصریح کرد: معتقدیم حداقل افراد باید 3 سال سابقه واردات داشته باشند و سال اول بیشتر از 500 هزار دلار نتوانند وارد کنند همچنین رتبهبندی کارتها مد نظر است. با سامانه گمرکی اخیراً 3 مورد تخلف از گمرک نوشهر مازندران داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: باید در رابطه با کارتها مشخص شود چه تاجری در چه رشتهای میتواند واردات انجام دهد، زیرا گمرک نیز در وصول حقوق دولت زیان میکند و اکنون طلب مالیاتی از محل این کارتها 12 هزار میلیارد تومان است.
وی یادآور شد: اکنون بازبینی کالاها به لحظه انجام میشود و اظهارنامههایی را که احساس کنیم، مورد دارد سریع بررسی میشود.
عسگری با اشاره به اینکه تخلفات با روند تغییرات و سیستمی شدن فرایند تجار کم شده است، گفت: علاوه بر آن گروه پایش برای نظارت و کنترل داریم، تخلفات آن چنانی در سال جاری وجود نداشته، اما همچنان بحث کماظهاری و اختلاف میان ارزش کالا وجود دارد.
وی در مورد طرح رجیستری موبایل نیز گفت: یکی از دستگاههای فعال که وزیر ارتباطات نیز آن را تائید میکند، گمرک است در رابطه با واردات موبایل مسافری معافیت 80 دلاری در گمرک داریم و پس از حقوق ورودی برای رجیستری وزارت ارتباطات ملزم میشود مسافرانی که در لحظه نمیتوانند این کار را انجام دهند یک ماه فرصت دارند IMEI گوشی خود را در سامانه وارد کنند و پس از دریافت حقوق ورودی اطلاعات به وزارت صمت میرود.
وی افزود: ترخیص گوشی کمتر از 1.5 روز انجام میشود که تعرفه آن 16 درصد است از شورع راهاندازی سامانه 10 هزار گوشی مسافری ثبت شده است.
همچنين فرود عسگری صبح امروز با حضور در سالن نمایش آنلاین سامانه جامع الکترونیک در فرودگاه مهرآباد، پروژه سامانههای اظهار قبل از ورود، خدمات به واحدهای تولیدی و خدمات الکترونیک به صادرکنندگان را به طور رسمی افتتاح کرد.
سامانه اظهار قبل از ورود کالا
به گفته وی، با این سامانه، امکان اظهار قبل از ورود کالا در گمرک با هدف تسهیل و توسعه تجارت ایجاد شده است و گمرک اطلاعاتی چون مانیفست، بارنامه و ثبت سفارش را از نهادهای مربوطه به شکل الکترونیکی دریافت میکند و با این شیوه دیگر کالا در گمرک نمیماند.
این کار به ویژه برای واردات کالاهای واسطهای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار راهگشا خواهد بود. بر همین اساس، از این پس تمامی کاربران پنجره واحد تجارت فرامرزی میتوانند بلافاصله پس از بارگیری کالا در مبدا صرفا بر اساس اطلاعات بارنامه خود اقدام به اظهار کنند تا قبل از ورود کالا به کشور تشریفات گمرکی انجام شود.
همچنین، در رویه اظهار قبل از ورود کالا صدور پروانه گمرکی و اجازه خروج کالا منوط به رسیدن کالا (کالای موجود) است و این اقدام مطابق توصیههای سازمان جهانی گمرک و تدابیر دول در خصوص تسهیل و توسعه تجارت انجام میشود و گام جدیدی در تسریع انجام فرآیندهای گمرکی است.
سامانه خدمات به واحدهای تولیدی
از طریق این سامانه، گمرک ایران با رویکردی تولید محور، با هدف بهبود فضای کسب و کار تمامی خدمات خود را به واحدهای تولیدی به صورت کاملا الکترونیک ارایه میدهد و برهمین اساس، تمامی عملیات و فرآیندهایی که مخاطب آن واحدهای تولیدی هستند تنها با اطلاعات دریافتی از سامانه " مدیریت کالا " به صورت سیستمی و خودکار و بدون دخالت کاربر مدیریت خواهد شد.
واحدهای تولیدی میتوانند برای تنظیم اظهارنامه صادراتی از محل مواد اولیه، پروانههای ورود موقت و واردات قطعی و موارد مشابه، معافیت چهار درصدی مالیات علیالحساب، محاسبه کیل مصرف و استرداد پروانههای وارداتی و تسویه ورود موقت از خدمات الکترونیکی گمرک استفاده کنند.
عملیات مرتبط با ترخیص کالاهای تولید شده در مناطق آزاد و ویژه، بهرهوری از امکان ترخیص نسیه، معیارهای سلکتویته گمرک در سالن و در خروج برای شرکتهای تولیدی و صدور اجازه حمل یکسره کالا در مبادی ورودی هوشمند شده و از طریق سامانه "مدیریت کالا " امکان پذیر است.
به گفته رئیس کل گمرک ایران، عضویت در سامانه "مدیریت کالا" برای تولیدکنندگان، تسهیل ورود کالا در مسیرهای سبز و امکان اظهار قبل از ورود و حمل یکسره، تسهیل انجام تشریفات گمرکی برای تولیدیهای مستقر در مناطق آزاد و ویژه و هم چنین تسهیل در جابجایی کالا با صدور پته خروجی از انبار تولیدی جهت استعلام نیروهای انتظامی را به دنبال خواهد شد.
تسهیلات جدید صادراتی با گمرک الکترونیک
همچنین از طریق سومین سامانه، گمرک ایران تسهیلات جدیدی را با حذف ورود حاملهای کالاهای صادراتی به گمرکات در مسیر سبز و زرد ایجاد کرده است.
بر همین اساس به کمک قابلیتهای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی و کنترل کامل تمامی کالاها از طریق این سامانهها، در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح یک (سبز) تعیین شود نیازی به ورود حاملها به داخل گمرک مبدأ صادرات (به استثناء اظهارنامههایی که گمرک مبدأ و مرز خروج یکسان باشد) و توزین والصاق پلمپ در گمرک مبدأ (داخلی) نیست.
بر اساس این سامانه، در مرحله ابتدایی، صاحب کالا یا اظهارکننده در کارتابل مربوطه در پنجره واحد تجارت فرامرزی، نسبت به ثبت صدور مجوز بارگیری، ثبت اطلاعات حامل، ثبت توزین، ثبت بیجک، مراحل درب خروج و بیجک بین اقدام میکند و در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح دو (زرد) تعیین شود: نیازی به ورود حاملها به داخل گمرک مبدأ صادرات (به استثناء اظهارنامههایی که گمرک مبدأ و مرز خروج یکسان باشد) و توزین و الصاق پلمپ در گمرک مبدأ (داخلی) نیست.
در این مسیر در ابتدا بررسی اسنادی اظهارنامههای کنترل سطح دو توسط گمرک مبدأ انجام میپذیرد و سپس صاحب کالا یا اظهارکننده در کارتابل مربوطه در پنجره واحد تجارت فرامرزی، با لحاظ کردن قفل سیستمی روی مجوزها نسبت به ثبت صدور مجوز بارگیری، ثبت اطلاعات حامل، ثبت توزین، ثبت بیجک، مراحل در خروج و بیجک بین اقدام میکند که در صورت نیاز به تعیین ماهیت و یا تغییر مسیر وفق مقررات انجام شود.
نظر شما