حبیب اله انصاری دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز اظهار داشت: به طور کلی استراتژی حاکم بر انجمن به افزایش تولید، توسعه بازار، افزایش صادرات و البته خروج از رکود استوار است بنابراین بحث صادرات یکی از محورهای برنامه های ما بر اساس استراتژی تعیین شده برای انجمن صنایع لوازم خانگی است. همچنین تولید کننده و صادرکننده هر دو باید قاعده بازی بین المللی و ورود به کشورهای خارجی را بدانند و برای این مهم نیازمند به یک مدیریت صادرات در کنار سایر مدیریت ها هستیم که مغفول مانده است. همچنین گسترش فرهنگ صادراتی و تبدیل آن به یک ارزش که نه فقط جذب بازار داخلی را منجر می شود بلکه در جذب مشتری در بازارهای خارجی توانمند می شود و زمانی ارزش واقعی پیدا می کند که بخشی از تولیدات صادر شود.
وی افزود: امروز حتما باید واحدهای صنعتی برخوردار از فرهنگ و این واقعیت باشند که تولیداتشان صادرات گرا باشد یعنی علاوه بر داغ بودن بازار داخلی سعی بر صادرات بخشی از تولیدات باشد و باید صادرات محور بودن تبدیل به یک فرهنگ برای واحدهای صنعتی شود که برای محقق شدن این امر نیازمند به یک مدیریت صادرات گرا در اینگونه مجاری صنعتی هستیم. به طور کل وظیفه این مدیریت این است که بازارهای مختلف و رقبا را ببیند و کالاهای خارجی را بررسی و مزیت ها و اختلاف ها را چه از نظر قیمت چه از نظر کیفیت کالا در نظر بگیرند که بعد بر اساس آن برای صادرات برنامه ریزی کنند.
انصاری تصریح کرد: متأسفانه وقتی می گوییم صادرات اکثر واحدها می گویند عراق و افغانستان، درست است که باید این کشورها در اولویت قرار بگیرند اما نباید به این معنا باشد که ما صادراتمان را محدود به این دو کشور کنیم. بنابراین ما برای صادرات باید یک اصلاحات ساختاری که یک بخشی از آن مربوط به امور تولید است (عوامل درونی) انجام دهیم. در صادرات نگاهمان نباید صرفا به استانداردهای ملی باشد و این به معنی نفی استاندارد ملی اجباری کشور نیست و لزوما به این معنا نیست که حتما ویژگی های تولیدات داخلی در سفارشات کشورهای خارجی برای صادرات لحاظ شود.
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران لحاظ کردن کیفیت مدنظر کشورهای سفارش دهنده را یک مسئله بسیار مهم دانست و گفت: از نظر ساختار و اصلاحات داخلی نگاه به مشتری بسیار مهم است و اینکه بعد از آن بررسی های صورت گرفته، اصل مهم، ماندگاری کالای صادراتی باشد که متأسفانه گاها بعد از مدتی ادامه ندارد پس در نتیجه به خاطر حفظ کالا در بازار مورد نظر باید دقیقا نظر مشتری از جمله خدمات بعد از فروش، میزان مصرف بهینه انرژی و برق که نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها هم توجه ویژه ای می شود را جلب کرد.
وی ادامه داد: ما برای فعالیت در امر صادرات در کنار عوامل بیرونی اشاره شده باید یکسری از موانع را برداشته یا اصلاح کنیم. قطعا در کنار بحث نرخ ارز، ثبات ارز و مسئله خلق محصولات جدید (عوامل درونی) باید معافیت های مالیاتی از سوی دولت از نظر عوارض، بحث ارز و حذف برخی بروکراسی های زمانبر که در مسیر صادرات وجود دارد انجام گیرد. ما وقتی امروز می گوییم صادرات یعنی صادراتی که نه تنها منتج به افزایش اشتغال بلکه اصولا موجب توسعه اقتصاد کشورمان نیز می شود. همینطور از نظر پرداخت مالیات، ما نباید همان نگاهی که برای پرداخت مالیات به بازار داخلی مان نسبت به تولیدکننده داریم همان نگاه را به صادرات داشته باشیم. در واقع می توان گفت صادرات محور بودن برای دولتمان در راستای توسعه اقتصادی یک نوع سرمایه گذاری است که بازده دارد. کاهش نرخ تسهیلات بانکی نکته بسیار مهم دیگری است که برای ورود به این عرصه نیاز است. در حال حاضر نرخ تسهیلات مان برای افزایش تولید و سرمایه گذاری به 20 تا 30 درصد می رسد و گرفتن چنین سودی از صادرکننده دور از واقعیتی است که به آن نگاه می کنیم و باید اصلاح شود.
انصاری ادامه داد: نکته دیگر تغییر سیاست های سازمان توسعه تجارت است. ما تعدادی رایزن تجاری و بازرگانی در کشورهای مختلف داریم که اینها باید فعال تر باشند و باید اطلاعات آن کشورها را به ایران و سازمان توسعه تجارت منتقل کنند و سازمان هم باید تمام اطلاعات را در اختیار صادرکنندگان بگذارد.
وی افزود: به اعتقاد من بهتر از داشتن رایزنهای تجاری این است که ما باید مراکز تجاری در کشورهای مختلف ایجاد کنیم که می تواند با مشارکت بخش خصوصی و تشکل ها شکل بگیرد که در صورت ایجاد، قطعا خیلی مفیدتر از این است که رایزن بازرگانی داشته باشیم چون این مراکز فی نفسه با اطلاعاتی که دارند می توانند در ابعاد وسیعتر و برای توسعه و ماندگاری صادرات فعالیت کنند.
وی در مورد تسهیلاتی که دولت در اختیار صادرکنندگان قرار می دهد، گفت: دولت باید مقید به انجام نکات گفته شده باشد ولی در حال حاضر سازمان توسعه تجارت جوایز صادراتی در نظر می گیرد که اینها را کافی نمی دانم. این امر باید به نحوی باشد که صادرکننده تشویق به صادرات شود و از طرفی اصلاحات نسبت به ماندگاری کالا و نوع تکنولوژی و ... انجام شود. نکته مهمتر اینکه در واقع کالای صادراتی چقدر ارزش افزوده ایجاد می کند و چقدر از منابع و مواد اولیه معدنی داخلی مان استفاده شده است. من معتقدم که محور صادرات باید ایجاد ارزش افزوده باشد و یکی از کمک های دولت کمک به ساختاری است که بتواند بر مبنای ارزش افزوده عمل کند.
انصاری با ذکر این مطلب که یکسری کارخانجات دولتی مثل فولاد، مس، پتروشیمی و آلومینیوم هستند که مواد اولیه اصلی تولیدات لوازم خانکی را تأمین می کنند، گفت: در صورت افزایش قیمت مرتب کارخانجات دولتی و عدم به موقع تحویل محصولات تولیدی این امر روی قیمت محصول صادراتی هم تأثیر قطعی دارد پس زمانی می توانند برنامه ریزی کنند که محیط کسب و کار و شرایط تولید و مواد اولیه هم از نظر قیمت و هم از نظر زمان تحویل کاملا فراهم باشد.
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: قطعا باید جلوی نهادهایی مثل پیله وری یا حتی بازارچه های مرزی که کالاهای بدون کیفیت را صادر می کنند گرفته شود زیرابا تولید محصولات بی کیفیت و با قیمت پایین که توسط برخی واسطه گران که اقدام به برندسازی و صادرات می کنند، مسلما ما بازار و اعتماد مردم سایر کشورها را از دست می دهیم. در نتیجه نداشتن قوانین تولیدی در واحدهای صنعتی بدون هویت و از آن طرف فقر امکانات برای صادرات محور بودن در صنایع تولیدی دارای هویت باعث می شود متأسفانه واسطه گرهایی که فقط به سود خودشان نگاه می کند اقدام به صادرات کنند که در عمل شاهد هستیم روی واحدهای اصلی تولیدکننده که صاحب ارزش از نظر کیفیت کالای صادرات گرا هستند نیز اثر منفی می گذارند.
انصاری در مورد ظرفیت های حوزه صادراتی صنف لوازم خانگی گفت: نه تنها در بخش لوازم انرژی بر شامل انواع صنایع پخت و پز و سرمایشی و گرمایشی و چرخ گوشت و ... بلکه در بخش هایی مثل کریستال و چینی و تفلون و ... نیز از نظر کیفیت امکانات بسیار خوبی داریم. نکته مهم اینکه تولیدکننده برای صادرات نیاز به واردات قطعه و مواد اولیه دارد که دولت باید برای انجام این درخواست هم تسهیلاتش را زیاد کند و هم معافیت ها و امکاناتی را قائل شود.
نایب رئیس اول شورای همکاری های اقتصادی ایران و آفریقا گفت: تمام برنامه ریزی این است که به قاره آفریقا ورود پیدا کنیم که برای این امر حدود یک ماه پیش صحبت هایی با دکتر ظریف وزیر امور خارجه و هیأت عالی رتبه در امر صادرات به آفریقا انجام شد. قابل ذکر است دو مانع اصلی و اساسی برای این مهم، یکی نبود بانک برای انجام مبادلات تجاری مان و دیگری جدی نگرفتن بحث حمل و نقل می باشد که باید زیر ساخت های حمل و نقل به قاره آفریقا فراهم شود. می توان گفت قاره آفریقا برای ما کاملا بکر است که علاوه بر دارو و سایر کالاها نیازمند لوازم خانگی هم هستند و می شود به دلیل هزینه زیاد حمل و نقل و ... به صورت ckd یا skd صادر شود و بتوانیم با کمک خود کشورهای آفریقایی و معاون اقتصادی وزارت خارجه و سازمان توسعه تجارت زمینه را برای سرمایه گذاری فراهم کنیم و با مشارکت اتاق بازرگانی و نماینده مدیرکل صادراتی وزارت خارجه و سایر نهادهای مرتبط در مورد چگونگی رفع موانع تولیدی بتوانیم یک تصمیماتی را ارائه دهیم.
نظر شما