محمدرضا مودودی در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر مراودات سیاسی بر وضعیت صادرات کشور، اظهار کرد: شکی نیست ارتباطات سیاسی از زیرساختهای مهم توسعه صادراتی بهشمار میرود. رئیسجمهوری نیز سال گذشته در اینباره به صراحت اعلام کردند از دعوای با دنیا صادرات در نمیآید.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت افزود: تجارت اساسا پیشفرضی به نام اعتماد دارد و در گام اول باید به اعتمادسازی پرداخت؛ برهمین اساس یکی از بحثهای کلیدی توسعه صادرات آن است که از لحاظ سیاسی ارتباطات خود را با دنیا تسهیل کرده و تنشزدایی را در دستور کار قرار دهیم تا دنیا حس نکند ما کشوری هستیم که تمایل به توسعه روابط تجاری نداریم.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت تعاملات مناسب با دنیا را راهی برای دستیابی به آخرین فناوریهای روز دانست و با تأکید بر اینکه لازم است برای افزایش صادرات ظرفیتسازی لازم صورت گیرد، گفت: برای افزایش ظرفیت نیاز بر آن است که آخرین تکنولوژی دنیا را وارد کنیم تا بتوانیم رقابتپذیر باشیم، چراکه اگر رابطه ما با دنیا خوب نباشد قطعا آنها هم تمایلی ندارند که به لحاظ اقتصادی ما را تقویت کرده و راه را برای تبدیلشدن به قدرت اقتصادی منطقه برایمان باز بگذارند.
هدف صادراتی نیمه اول سال محقق نشد
مودودی در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که آیا در شش ماه اول امسال هدف گذاری صورت گرفته در حوزه صادرات محقق شده است، اظهار کرد: این اهداف حداقل در شش ماه اول سال جاری محقق نشده است که دلیل اصلی این موضوع را میتوان این گونه عنوان کرد که شرایط لازم برای صادرات را نداشتهایم و بر همین اساس برخی محصولات مانند مس، فولاد و حتی پسته ما با کاهش آمارهای صادراتی مواجه بودهاند.
وی ادامه داد: حتی در بخش پتروشیمی نیز با وجود ظرفیتهای موجود از سوی برخی کشورها موانعی ایجاد شده و کار در این بخش دچار دشواریهایی شده است.
معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در شش ماه گذشته به طور تدریجی تلاش شده است که شیب منفی آمارهای صادراتی کمتر شود، گفت: اکنون به سه درصد عقب ماندگی نسبت به سال گذشته رسیدهایم و امیدواریم در نیمه دوم سال با توجه به برداشت برخی محصولات کشاورزی بتوانیم این فاصله را جبران کنیم.
منبع: ايسنا
نظر شما