حذف درج قیمت از روی کالا حرکت در مسیر بالا رفتن کیفیت محصولات است

فروزان فرد: در همه دنیا مهم ترین نظارت را مصرف کننده هشیار انجام می دهد و در همه دنیا چند قیمتی وجود دارد و اصلا این موضوع نگرانی ندارد

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است حذف درج قیمت مصرف کننده از روی کالاها و مواد غذایی به بالا رفتن رقابت بین تولیدکنندگان، نظام توزیع و فروش برای ارائه خدمات بهتر به مصرف کنندگان منجر می شود. حسن فروزان فرد می گوید:«رقابت بین تولیدکنندگان باید در نهایت به رفاه بیشتر مصرف کنندگان و تولید کالاهای با کیفیت منجر شود و حذف درج قیمت از روی کالا حرکت در این مسیر است.»

وي با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا نظام قیمت گذاری و درج قیمت روی کالا وجود ندارد، درباره دلیل درج قیمت ها می گوید:« در دهه 80 کشور در یک شیب غیرمعمول تورمی قرار گرفت و در این بستر حرکت های سوداگرانه ای در فروش شروع شد که در نهایت دولت را به این تصمیم رساند که تولیدکنندگان روی کالاها قیمت فروش به مصرف کنندگان را درج کنند؛ در واقع فشل و ناکارآمدی نظام توزیع خورده فروشی که می توانست منافع زیادی از مصرف کنندگان را از بین ببرد و غیر شفاف بودن نظام توزیع خرده فروشی به درج قیمت ها منجر شد و دولت را وادار کرد که یک مسئولیت اضافه بر دوش تولیدکنندگان برای درج قیمت ها بگذارد ولی در شرایط کنونی فضای اقتصادی کشور کاملا تغییر کرده و دیگر شاهد شتاب تورمی در جامعه نیستیم و مدتی است که نرخ تورم رو به کنترل است یعنی دلیل اصلی که قاعده درج قیمت ها گذاشته شد، از بین رفته است و حالا باید نظام های نظارتی در حوزه اصناف و وزارت بازرگانی وظایف خودشان را برای کنترل نظام توزیع انجام دهند.»

فروزان فرد با اشاره به اینکه مهم ترین ناظر قیمت ها مصرف کنندگان هستند، گفت:« در همه دنیا مهم ترین نظارت را مصرف کننده هشیار انجام می دهد و در همه دنیا چند قیمتی وجود دارد و اصلا این موضوع نگرانی ندارد، آیا در نظام توزیع در کشورما نباید رقابت وجود داشته باشد؟ باید فقط در تولید رقابت وجود داشته باشد؟ و هزینه تولید را فقط باید تولیدکنندگان پرداخت کنند؟ ما یک قانون اشتباهی را به دلیل شرایط و مشکلاتی که بر اقتصاد کشور حاکم بود تعیین کردیم و حالا به این شرایط علاقه مند شده ایم و به شدت به آن چسبندگی پیدا کرده ایم و فکر می کنیم تنها راه اداره بازار همین است که اصلا این گونه نیست.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه درج قیمت ها روی کالاها باعث ایجاد رقابت کشنده و غیر اخلاقی بین تولیدکنندگان شده است، گفت:« نظام توزیع در کشور ما به دلیل همین نظام ناکارآمد توسعه و رشد پیدا نکرده است. در حال حاضر فاصله قیمتی که روی کالا به عنوان قیمت مصرف کننده درج شده در واقعیت با قیمتی که فروشگاه کالا را خریداری می کند بسیار زیاد است و بعضی وقت ها به 50 درصد هم می رسد، در صورتی که از نظر قانونی باید 15 تا 20 درصد باشد. این رقابت غیر حرفه ای است که به دلیل درج قیمت مصرف کننده روی کالا توسط تولیدکننده ها به وجود آمده است؛ مسئولان فروشگاه ها قیمت های مصرف کننده بالاتری را اعلام می کنند و روی آن تخفیف های بزرگ برای مشتریان در نظر می گیرند، اتفاقی که تخلف محسوب می شود.»

کد خبر 22039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =