در دهمین دوره اجلاس دو سالانه اتاقهای بازرگانی جهان که همزمان با بیستمین سال برپایی این کنگره مهم اقتصادی بود، هیات بلندپایهای از طرف اتاقهای بازرگانی کشورمان به ریاست پدرام سلطانی، نایبرئیس اتاق ایران و عضو شورای عمومی فدراسیون اتاقهای بازرگانی جهان، به سیدنی اعزام شد.
هیاتی از اتاقهای بازرگانی مختلف کشور که برای معرفی فرصتها و ظرفیتهای اقتصادی ایران و ارائه توانمندیهای بخش خصوصی تلاش وافری داشتند. در این هیات حجتاله بهروز، مشاور رییس، مریم خزایی، معاون بررسیهای اقتصادی و مسعود مالکی، مدیر کشورهای در حال توسعه امور بینالملل اتاق تهران نیز حضور داشتند. در این نشست حجتاله بهروز از طرف اتاق تهران پیشنهادی در باب تکمیل طرح گواهی مبدا الکترونیک به شورای گواهی مبدا الکترونیک ارائه داد.
سرپرست هیات اعزای ایران به اجلاس اتاقهای بازرگانی جهان، این رویداد را یکی از سکوهای جهش برای بخش خصوصی ایران دانست. او که پس از موفقیت در انتخابات سال گذشته شورای عمومی فدراسیون اتاقهای بازرگانی جهان، به عضویت این شورا درآمده است، پیش از عزیمت به استرالیا اعلام کرده بود که هیات ایرانی برنامه ویژهای برای این اجلاس دارد؛ برنامهای که به نظر میرسد با یک تقسیم وظیفه به مشارکت فعال همه اعضای حاضر در هیات انجامید.
در این دوره از اجلاس اتاق های بازرگانی جهان، همچون ادوار گذشته نمایندگان بیش از 100 کشور جهان حضور داشتند و از این جهت این کنگره جهانی را میتوان در فهرست برترین جلسه های اقتصادی دنیا محسوب کرد که فرصتی بینظیر برای رایزنی بین فعالان بخش خصوصی جهان از اتاق های بازرگانی کشورهای مختلف است و از همین رو نیز شعار این اجلاس «محل پیوند کسبوکارها» انتخاب شده بود.
پدرام سلطانی در مورد حضور هیات ایرانی در این اجلاس گفت: تیم قدرتمندی از بخش خصوصی ایران و از اتاقهای بازرگانی شهرهای مختلف برای حضور در این کنگره گرد هم آمده بودند. نمایندگان اتاق بازرگانی در پنلهای تخصصی این اجلاس سخنرانی کرده و به بیان دیدگاهها و راهکارهای مرتبط با موضوعات مورد بحث اجلاس پرداختند و ضمن این که دو پروژه ابتکاری نیز از سوی اتاقهای شیراز و اصفهان رونمایی شد که با استقبال خوبی مواجه شد.
سلطانی همچنین به اهمیت این اجلاس از نظر دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و گفت: حضور فعال هیات اتاق بازرگانی ایران در اجلاس امسال فرصتی طلایی برای کمرنگ کردن تنشهای بینالمللی علیه ایران و همچنین ایجاد پلهای ارتباطی با بخشخصوصی کشورهای جهان ایجاد کرد.
در حاشیه اجلاس اتاقهای بازرگانی جهان، علاوه بر تشکیل کارگاهها و پانلهای تخصصی و برپایی نمایشگاه اتاقهای بازرگانی کشورهای مختلف، رقابتهایی نیز در چهار محور مسئولیت اجتماعی اتاقها، نقش اتاقها در کمک به بنگاههای کوچک و متوسط، آموزش و همچنین اقدامات ابتکاری برگزار شد. رقابتهایی که امسال برای اولین بار دو اتاق شیراز و اصفهان هم به عنوان رقبای نهایی (در دو بخش مختلف) در آن حضور پیدا کردند.
نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه او خود جزو داوران این رقابتها بود، گفت: در اجلاس سیدنی، برای نخستین بار دو پروژه از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز بعد از طی مراحل مقدماتی به مرحله نهایی راه یافته و در بخش اقدامات ابتکاری با سایر اتاقهای بازرگانی از کشورهای جهان به رقابت پرداختند که تا مراحل خوبی هم بالا آمدند و در نهایت اگرچه برگزیده نشدند اما نشان افتخار دریافت کردند.
به گفته نایب رییس اتاق ایران برای نخستین بار در طول برگزاری این رویداد، اتاق بازرگانی ایران حامی مالی ویژه اجلاس سیدنی بود.
همچنین یک روز پیش از اجلاس دوسالانه اتاقهای بازرگانی جهان، اجلاس یک روزه اتاقهای بازرگانی آسیا و اقیانوسیه نیز در سیدنی برگزار شد که به گفته پدرام سلطانی نقش هیات ایرانی در این اجلاس یک روزه نیز بسیار پررنگ و فعال بود.
اتاق تهران به دنبال ایجاد سیستم یکپارچه جهانی برای گواهی مبدا الکترونیکی
در این اجلاس حجتاله بهروز، مشاور رئیس اتاق تهران، از پیشنهاد ویژه اتاق تهران به شورای گواهی مبدا الکترونیکی رونمایی کرد. او گفت: سال گذشته اتاق تهران در کنار عضویت در شورای گواهی مبدا الکترونیکی، پیشنهادی هم مربوط به کمبودهایی که در این سیستم کنونی وجود دارد، مطرح کرد.
بهروز افزود: این پیشنهاد در این اجلاس به صورت یک طرح ویژه از سوی اتاق تهران برای تکمیل گواهی مبدا الکترونیکی به شورای گواهی مبدا الکترونیکی ارائه شد. براساس این طرح اتاق تهران اعلام آمادگی کرد تا نظامی یکپارچه برای صدور گواهی مبدا راهاندازی کند تا علاوه بر اطلاعاتی مثل تاریخ، اتاق صادر کننده و شماره سریال گواهی مبدا؛ به یک سری اطلاعات کلی هم در رابطه با محتوا مثل وزن، نوع کالا، مقصد کالا و... درآن پرداخته شود.
او ادامه داد: در ایران معمولا اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هستند که گواهی مبدا صادر میکنند و در بعضی از موارد خاص بعضی از سازمانها نیز این مسئولیت را دارند ولی به طور کلی گواهی مبدا را اتاق صادر میکند. در دنیا هم شرایط به همین شکل است. البته در بعضی از کشورها هم این کار برعهده ارگانهایی مانند وزارت بازرگانی ما یا سازمانهای غیردولتی دیگر است.
بهروز با اشاره به فرآیند الکترونیکی کردن گواهی مبدا گفت: گواهی مبدا کاغذی است و به صورت دستی بین بازرگانان، خریداران و فروشندگان و گمرکات دست به دست میشود؛ موضوعی که مشکلات بسیاری را به دنبال داشته و دارد و از همین رو نیز از چن دسال پیش زیرگروهی با 19 عضو زیر نظر شورای گواهی مبدا تشکیل شد که روی الکترونیکی کردن گواهی مبداها و امکانسنجی آن کار کند. باتوجه به اینکه کاغذ قابل جعل است و همچنین شاهد پیشرفت های بسیار نرمافزاری و سختافزاری در جهان هستیم، شورای گواهی مبدا (CO) به دنبال این است که وقتی گواهی مبدایی از سوی یک اتاق صادر می شود امکان تایید الکترونیکی آن بسیار ساده از سوی آن اتاق به وجود بیایید و جلوی سوءاستفادهها و جعلهای احتمالی گرفته شود.
او ادامه داد: در این بین مهمترین مشکل این است که گواهی مبداهایی که صادر میشود توسط خود اتاقهای مقصد دریافت نمیشود و بیشتر توسط گمرک، بانک و سازمانهای دولتی کشورهای دیگر دریافت میشود و به همین دلیل یک چرخه داخلی نیست که اتاق بازرگانی بینالملل یا فدراسیون اتاقهای بارزگانی جهانی، خود برای آن تصمیم بگیرد. در حقیقت باید در این چرخه داخلی این اطلاعات را در اختیار گمرک و سازمانهای دیگر بگذارند که بتوانند از این سیستم الکترونیکی استفاده کنند.
مشاور رئیس اتاق تهران با اشاره به پیشنهاد ویژه اتاق تهران به شورای گواهی مبدا الکترونیکی، گفت: «سال گذشته در کنار عضویت در شورای گواهی مبدا الکترونیکی یک پیشنهادی هم مطرح کردیم که مروبط به کمبودهایی است که در این سیستم کنونی وجود دارد و برطرف کردن آن ها می تواند بسیار مهم باشد.»
حجتاله بهروز توضیح داد که پیشنهاد ارائه شده توسط اتاق تهران به شورای گواهی مبدا الکترونیکی، این است که یک سیستم گواهی مبدا یکپارچه ایجاد شود که به جز اطلاعاتی مثل تاریخ و اتاق صادرکننده و شماره سریال گواهی مبدا؛ یک سری اطلاعات کلی در رابطه با محتوا مثل وزن، نوع کالا، مقصد کالا و چهار پنج موضوع دیگر که برای گمرکات مهم است، در سیستم و گواهی مبدا درج شود و بتواند در اختیار استفادهکنندگان قرار گیرد.
او با اشاره به اینکه اتاق تهران این آمادگی را دارد تا این سیستم یکپارچه بینالمللی را برای اجرایی کردن این طرح راهاندازی کند و در اختیار اتاقهای بازرگانی سراسر جهان و نهادهایی مانند ICC قرار دهد، گفت: اجرای این سیستم به لحاظ استفاده از تکنولوژی میتواند اتاق تهران و اتاق ایران را در جایگاه بالایی معرفی کند و در کنار آن سهم خوبی را برای کشورمان در نهادهای بینالمللی اقتصادی شکل دهد. این کار به خوبی نشان میدهد که ایران و اتاق تهران از نظر پیشرفت تکنولوژی در جایگاه مناسبی هستند. این نکته بسیار مهمی است که ما در جلسات و نهادهای بینالمللی حضور فعال داشته و تلاش کنیم تا نقش تاثیرگذار داشته باشیم.
نقش ویژه اتاقهای بازرگانی جهان در توسعه پایدار
در این اجلاس همچنین، پدرام سلطانی نایبرئیس اتاق ایران و رئیس هیات اعزامی ایران در نشست عمومی سخنرانی کرد. پدرام سلطانی به نمایندگی از اتاقهای بازرگانی ایران که ابتکار پیشنهاد تاسیس «کارگروه اهداف توسعه پایدار» را ارائه کرده بود؛ دیدگاههای ایران در این حوزه را بیان کرد.
نایب رئیس اتاق ایران در ابتدای سخنرانی خود تاریخچهای از روند توسعه و تحول اتاقهای بازرگانی در دنیا را بیان کرد و گفت: اتاقهای بازرگانی در جهان از منظر ارائه خدمات و مرکز توجه فعالیتهایشان به سه نسل تقسیم میشوند؛ نسل اول اتاقهای دولتمحور هستند که تمرکزشان بر حل مسائل فعالان اقتصادی و مشکلات محیط کسب وکار در تعامل با دولت بوده است، نسل دوم اتاقهای عضومحور بودند که از اوایل قرن بیستم شکل گرفتند؛ در این دوران اتاقها محلی برای شبکهسازی این فعالان اقتصادی بودند و برارائه خدمات به اعضا تمرکز داشتند تا با استفاده از پتانسیل آنها بتوانند کسب وکارهایشان را رونق بیشتری دهند و در نهایت نسل سوم اتاقهای جامعه محور هستند؛ اتاقهای بازرگانی از حدود دهه 70 میلادی قرن قبل به این سمت سوق پیدا کردند. اتاقهای نسل سوم توجه خود را بر جامعه و در مسیر حل مسائل و معضلات اجتماعی و کسب و کار متمرکز کردهاند، اتاقهایی که ما آنها را «اتاقهای جامعه محور» نام گذاشتهایم.
سلطانی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی اتاقهای نسل سوم جامعه و مسائل جامعه است و این به مفهموم پایداری است، توضیح داد: اتاقهای بازرگانی در جهان به واسطه نگاه ویژه به جامعه و مسائل اجتماع به بحث بسیار مهم پایداری و توسعه پایدار ورود پیدا کردهاند و از همین جهت هم، جنس فعالیت اتاقهای نسل سوم تفاوت بسیاری با اتاقهای نسل اول و دوم دارد.
او گفت: اتاقهای نسل سوم هنوز در قالب ابتکارات عمل میکنند تا خدمات؛ فرق ابتکارات با خدمات در این است که ابتکارات معمولا پروژههایی هستند که به صورت خلاقانه بدون اینکه استاندارد واحدی داشته باشند ایجاد میشوند و معمولا مدت زمانشان میتواند محدود باشد یا اینکه به صورت ممتد ارائه نشوند، همچنین از اتاقی به اتاق دیگر تفاوت داشته باشند. نکته مهم این است که این ابتکارات برخلاف خدمات اتاقهای نسل اول و دوم هنوز جهانی نشده اند؛ یعنی اتاقهای بازرگانی در کشورهای مختلف الزاما آنها را ارائه نمیکنند و یا به صورت محدود وجود دارند.
پدرام سلطانی با تاکید بر اینکه اهداف و برنامههای اتاقهای نسل سوم باید از ابتکارات به سمت خدمات سوق پیدا کند، گفت: اتاقهای نسل سوم برای اینکه بتوانند از ابتکارات به خدمات سوق پیدا کنند لازم است که یک سلسله اقداماتی انجام دهند. در درجه اول باید به ظرفیتهای ویژهای که اتاقها در جهان دارند توجه کنند؛ اتاقهای بازرگانی در سطح جهان یک باشگاهی از نمایندگان کسبوکارهای مختلف یا یک گسترهای از شرکتهای کوچک و متوسط محسوب میشوند؛ شبکهای در داخل کشور و همینطور در سراسر جهان که ظرفیتهای بسیار خاص و ویژهای دارند و باید در کنار هم از آن استفاده کنند؛ مجموعهای از مهارتها و خلاقیتهای اعضا و همینطور کارکنانشان که در اتاقهای بازرگانی گرد هم آمدهاند و پتانسیل بسیار بزرگی را شکل دادهاند.
نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه ارائه خدمات از سوی اتاقهای بازرگانی باید چارچوب داشته باشد، گفت:« ارائه خدمات باید در یک ارتباط سهگانه انجام شود؛ یعنی ارتباط اتاقها، دولت و جامعه مدنی؛ ارتباطی که طبیعتا بخش خصوصی یعنی شرکتها به تنهایی نمیتوانند برقرار کنند و به همین جهت اتاقهای بازرگانی در سراسر جهان باید به عنوان نمایندگان بخش خصوصی پیشران و هماهنگکننده ایفای نقش بخش خصوصی در پایداری باشند. تعامل و استفاده از ظرفیتهای اتاقهای متعدد در استانهای یک کشور، یک منطقه جغرافیایی، یک قاره و در نهایت کل دنیا یک حلقه یا یک شبکه گستردهای را به وجود میآورد که میتواند در توسعه پایدار در جهان و ارائه خدمات مربوطه نقشی بیبدیل را بازی کند و خدماتی را در سطح جهان به جوامع مدنی مختلف ارائه دهد که کم و بیش با اشکال واحدی باشد.
پدرام سلطانی در بخش پایانی سخنرانی خود به فعالیتها و اقدامات اتاق ایران در حوزه توسعه پایدار هم اشاره کرد و گفت: اتاقهای ایران از چند سال پیش فعالیتهای خود را در جهت توسعه پایدار شروع کرده است و در این جهت تاکنون گامهای بسیاری را برداشته و پروژههایی را به اجرا گذاشته که از آن جمله میتوان به اجرای پروژههایی برای توسعه پایدار در جوامع روستایی، مدرسهسازی، ساخت و اداره بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی، توانمندسازی جوانان و زنان، فراهمسازی زمینههای مساعد برای بروز نوآوری به خصوص در جوانان، حمایت از فعالیتهای استارتآپها و توجه ویژه به حفظ محیط زیست در کنار توسعه صنعتی و... اشاره کرد.
طرحهای اتاقهای بازرگانی اصفهان و شیراز
در این اجلاس و همانگونه که اعلام شده بود دو طرح از دو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز و اصفهان ارائه شد که به رقابت با سایر طرحهای ارايه شده از سوی دیگر اتاقهای بازرگانی پرداخت.
در حاشیه دهمین دوره کنگره اتاقهای بازرگانی جهان ابتدا طرح اتاق شیراز در زمینه «حمایت از تولید و بازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک» مطرح و ارائه شد. همچنین طرحی از سوی اتاق اصفهان با عنوان «نسل نو، افق روشن» با طرحهایی از سوی اتاقهای بازرگانی هند، انگلستان، برزیل در بخش مسوولیت اجتماعی به رقابت پرداختند. اگرچه این طرحّها برنده نهایی این رقابتها نبودند اما با اقبال مواجه شده و لوح افتخار دریافت کردند.
زمان تغییر ساختار فرارسیده است
در حاشیه آخرین روز برگزاری دهمین اجلاس دو سالانه اتاق های بازرگانی جهانی که در سیدنی استرالیا برگزار شد و به پایان رسید؛ نایب رئیس اتاق ایران، پدرام سلطانی با «پیتر میهوک» رئیس فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی دیدار و درباره گسترش روابط اتاق ایران و فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی و کاندیداتوری ایران برای برگزاری دوازدهمین دوره اجلاس دو سالانه اتاق های بازرگانی در تهران در سال 2021 گفت و گو کردند.
پدرام سلطانی گفت: «دیدار خصوصی با آقای میهوک رئیس فدراسیون جهانی اتاق ها و همینطور دبیر اجرایی فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی داشتیم و در مورد چند موضوع صحبت کردیم؛ اولین نکته در ارتباط با درخواست ایران برای برگزاری کنگره 2021 اتاق های بازرگانی جهان در تهران بود که براساس آن نکاتی را به عنوان انتظارات فدراسیون از کیفیت و شرایط برگزاری اجلاس و حضور اعضا اعلام کردند و ما هم در مقابل توضیحات اولیه ای در ارتباط با برنامه و نگاهی که به برگزاری این کنگره در ایران داریم، بیان کردیم و در نهایت قرار شد رئیس فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی همراه تیمی یک ماه دیگر به ایران سفر کنند تا بازدیدهایی از امکانات و زیرساخت های ایران داشته باشند و ملاقات ها و مذاکراتی را با مسئولان اتاق و ... انجام دهند.»
او با اشاره به اینکه پیترمیهوک همزمان با سمت ریاست فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی مسئولیت ریاست اتاق اسلواکی را هم برعهده دارد، گفت: «علاوه بر مسئولان فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی در این سفر هیاتی از تجار و فعالان ااقتصادی اسلواکی هم آقای میهوک را همراهی خواهند کرد و قرار است علاوه بر جلسات با اعضا اتاق، نشست B2B هم داشته باشیم.»
نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در این جلسه درباره مشارکت و فعالیت بیشتر اتاق ایران در فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی هم صحبت شد، گفت: «یکی از موضوعات مهم برای اتاق ایران مشارکت بیشتر و اثرگذار در فدارسیون جهانی اتاق های بازرگانی و تعامل بهتر و عمیق تر و استفاده از ظرفیت و دانش انباشته در فدراسیون جهانی اتاق ها و انتقال این دستاوردها به اتاق ایران و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر به اعضا است. ما در این جلسه برای ایفای نقش ببیشتر و با کیفیت تر در فدراسیون جهانی اتاق ها و اتاق بازرگانی بین المللی اعلام آمادگی کردیم.»
پدرام سلطانی همچنین گفت: «در این جلسه در ارتباط با ساختار اتاق بازرگانی بین الملل و ضرورت تغییر این ساختار صحبت و مشخص شد مجموعه فدراسیون جهانی اتاق های بازرگانی و اتاق های بازرگانی اکثر کشورها فکر می کنند که زمان تغییر ساختار اتاق بازرگانی بین الملل فرا رسیده است؛ عملکرد این اتاق به گونه ای باید باشد که مشارکت اتاق های بازرگانی دنیا در آن بیشتر و جدی تر شود و اتاق ایران هم این اعلام امادگی را برای همکاری در ارتباط با تغییر ساختار مربوطه بیان کرد و پیشنهاد شد دراین رابطه جلسه خاصی تشکیل شود تا در آن صحبت های بیشتری صورت گیرد.»
منبع: اتاق تهران
نظر شما